NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218325
Hej alla meckare!

Nu är det så att min högra vindrutetorkare dog igår. Mitt i regn och färd "hackade" höger torkararm till och var stendöd efter det. Motorn roterar ö h t inte och man kan numera vifta runt hela torkararmen för hand utan något motstånd alls. Vänster fungerar fint.

Mina frågor innan man kontaktar verkstad;

- Kan det vara en säkring, eller går båda motorerna på samma säkring? Vet någon vilken säkring isåfall (lat :wink: )?
- Mycket jobb mecka sig in till motorerna och göra en egen undersökning/alt. byta motor själv?


Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 lindvalll, redigerad totalt 0 gånger.
#1218327
Det ska väl vara en motor, som är sammankopplad med båda torkararmarna. Jag gissar på att det är något som har hoppat loss, eftersom vänster fortfarande fungerar.

I denna länk ser du hur det ser ut under alla kåpor...
https://www.volvopartswebstore.com/show ... evel=24658
#1218331
fjohan82 skrev:Det ska väl vara en motor, som är sammankopplad med båda torkararmarna. Jag gissar på att det är något som har hoppat loss, eftersom vänster fortfarande fungerar.

I denna länk ser du hur det ser ut under alla kåpor...
https://www.volvopartswebstore.com/show ... evel=24658
Jag förstår! Trodde faktiskt de hade vars en motor ?:-/ Tack för den infon!
#1222664
Försöker få liv i min gamla tråd igen :)

Jag monterade ner och kikade på vad som pajat häromveckan, och det var alltså armen som driver förarens högra vindrutetorkare som "hoppat ur led". Denna tryckte jag tillbaka på sin mutter igen, men kändes ganska lös och svajig trots att allt fungerade. Mycket riktigt hoppade armen ur led igår igen och höger torkare tvärdog.

Det känns som det måste till en bättre lösning och vill helst inte lägga en krona till på bilen, därför undrar jag om någon här har erfarenhet av att enbart byta den muttern där armen fäster. Titta på bilden så blir det tydligare.

Jag är dock rädd för att jag måste byta hela mekanismen, men kanske värt ett försök att reparera?

PS: Inte min mekanism på bilden, utan tänkte höra med er på forumen innan jag ens börjar demontera min.
Bilagor
linkage.jpg
linkage.jpg (352.07 KiB) Visad 517 gånger
#1223718
mange38 skrev:jag bytte hela på min samma fel som du har hittade på hela på skroten för en 500kr volvo skulle över 2000 för hela
Ja får väl sluta så för mig med. Hur jobbigt var det att få av hela?

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]