NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brynasalex
#1217604
Hej
Är sedan i början av november ägare av en Volvo C30 1.8f-09 som gått ca 11600mil. Vet inte om bilen är körd på e85 eller bensin av tidigare ägare, då den köptes av bilhandlare och då var det bensin i tanken. Jag har sedan jag köpte bilen kört den på bensin, då det enligt handlare (Volvo återförsäljare) drar ca 30% mer att köra på e85 medan prisskillnaden endast varit ca 25% när jag tankat. Försäljaren rekommenderade även att var femte tank skulle vara bensin, stämmer dessa påståenden, eller spelar det ingen roll om man bara tankar e85 och var är den realistiska förbrukningsskillnaden?

https://www.expressen.se/dinapengar/spa ... ostbudget/
http://teknikensvarld.se/etanol-och-bio ... ar-435488/

Med informationen i dessa länkar så blir skillnads ytterligare 68öre per liter efter årsskiftet, vilket om den förbrukningsskillnaden på 30% stämmer borde göra det lönsamt eller gå jämt upp att köra på e85. Då undrar jag också om det kan medföra några problem att på en 8år gammal bil byta till e85, eller om det är "riskfritt", har läst om endel problem med bilar körda på e85(myter?).

Med vänlig hälsning, Brynasalex
Användarvisningsbild
av Derank
#1217606
Jag hade stora problem med min T4F, bytte spridare 2gg på ca 3000mil. Men det finns de som kört på etanol utan problem ochså. Så det är nog bara att testa dig fram. Dok så skulle jag inet hålla på att växla bränsle var 5 tank, bensin har en förmåga att riva loss avlagringarna som blir av etanolen.

Då mina spridare skar första gången hade jag tankar bensin pga att det var slut på etanol och spridarna skar efter 10mil ca, likaså andra gåmgen, då hade jag kört ca 700mil med 2nya och 2 ganla spridare, etanol var slut och jag tankade bensin, en av de gamla spridarna skar dagen efter.

Sedan bytte alla 4ut till en ny modell men jag körde aldrig bilen på etanol efter det så länge jag hade den.
#1217610
Du kan lugnt byta och köra på etanol året runt. Ska du byta bränsle så följ rekommendationen enligt manualen.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1217616
Köpte en ny V50 1,8F i oktober -09. Körde den i fyra år, 6.000 mil på enbart E85 året om utan tillstymmelse till problem.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1217624
Derank skrev:Dok så skulle jag inet hålla på att växla bränsle var 5 tank, bensin har en förmåga att riva loss avlagringarna som blir av etanolen.
det är ju liksom därför man ska växla bränsle och låta bensinen tvätta bort de små avlagringar som hunnits bildas på 4 tankningar E85...
av Rådlös
#1217659
Jag har kört närmare 10 000 mil på enbart E85! Jag har aldrig tankat något annat i min V70 2.0F -08. Samma motor som i frågan, men lite större cylinderborrning. Alla "varningsrykten" eller negativa uttalanden mot E85 kommer från dom som aldrig har kört någon FFV. (Fords och Volvos språk för etanolbilar, Flexi Fuel Vehicle)
Det enda som man behöver vara noga med och tänka på första gången man byter bränsle, är att motorn måste få Adaptera. Det framgår i instruktionsboken i enkla ord, men vi tar det här också: Kör tanken så tom som du vågar. Fyll upp med E85. Kör sedan en liten rundtur på ett par mil eller ca 15 minuter. Det behöver inte vara någon racerfart, vanlig lugn landsväg duger gott. Men stäng inte av motorn under denna körturen. Naturligtvis får du stanna vid rödljus och övergångsställen m.m m.m men stäng inte av motorn. Meningen med adapteringen är att styrdatorn skall ställa in sig på det aktuella bränslet så att den vet i förväg hur bränsleluftblandningen skall vara i ett antal kända körsituationer med belastning, temperaturer, varvtal, eventuella växellägen o.s.v o.s.v. Allt för att kunna hålla Lambda 1. Om du stänger av motorn i detta läget så börjar den om adapteringen från noll nästa gång du startar bilen. Om man då tänker att du kanske har en sådan bostadssituation med kort avstånd till arbetet eller andra korta körvanor, så blir ju aldrig adaptionen färdig. Bilen kommer inte att gå så bra och den motsvarar inte förväntningarna. Men har man gjort adaptionen enligt dessa enkla anvisningar så behöver man aldrig mera tänka på detta så länge man kör på samma sorts bränsle. Det gäller om man byter åt båda hållen. Det vill säga om man byter från bensin till E85 eller tvärtom, från E85 till bensin. (Men varför skulle man göra det? Bilen går ju bäst på E85) För övrig är det inget som helst konstigt eller special-special med att köra på E85. Det fungerar som vilken annan bil som helst oavsett vilket bränsle man jämför med.
Om man kollar t.ex på detta forumet, så är det många som klagar på FFV, men samtidigt berättar dom att dom brukar byta bränsle då och då. Förklaringen kanske ligger i utebliven adaptering?

Och Derank, jag tror du menar tvärtom? Det är bensin som ger avlagringar, det bildas hartzer, men etanol löser upp dom. Nu är detta inte så övervägande allvarligt på en bil som används dagligen. Det är mera på bilar som står avställda under t.ex vintertid eller andra perioder. Jag skulle gissa på att du har blivit drabbad av dom dåliga spridare som det påstås att det förekom. (Kanske mest drabbade Ford?) I och med att detta är några år sedan så borde alla dåliga spridare vara utbytta vid det här läget.

Så Brynasalex, var inte rädd för att byta till E85. Följ bara anvisningarna om adaptering. Min V70 drar 1,18 liter/mil uppmätt över ett par månader. När man skall jämföra kostnader på det ena eller andra, så finns det en enkel tumregel. Tag det aktuella E85-priset. Multiplicera det med 1,3. Om summan ligger under det gällande bensinpris som du vill jämföra med, så är det lönsamt att köra på E85. 1,3 är den teoretiska merförbrukningen på E85. Sedan, om man vill resonera i miljösammanhang, nästan ovärdeligt nyttigt att köra på ett förnyelsebart bränsle. Men det är inte alla som tar till sig miljönyttan så det kan vi ta en annan gång.
Användarvisningsbild
av Derank
#1217693
Ja, etanolen löser upp avlagringar. Jag laborerade lite från början för att kolla förbrukning och så. och det är ingen myt att det togs fram nya spridare. Jag har dok inte kvar kvittona med artnr. Nu vet ju TS inte vad hans bil gått på, men förmodligen har den redan haft några ägare som skiftat fram och tillbaka med bränslet

Och att spridarbyte har varit vanligt på etanolbilar de senaste 10åren är ju ingen nyhet, men vi får väl hoppas det går bar för TS, fast det finns ju ingen vits att köra på etanol, varken ekonomisk el miljömässigt
#1217878
Hej,tack för svaren.
Då blir det nog så att nästa gång jag tankar efter nyår kommer prova att köra på e85. Då skall jag dock tänka på att köra i 15 minuter så att motorn får ställa in sig igen.
Brynasalex

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]