NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217330
Hej

Idag har jag ett nytillkommet missljud vid vridning av ratten från neutralläge åt vänster. Ljudet är kraftigt och kan närmast beskrivas som ett klonk. Samma ljud uppstår vid körning över tex fartgupp eller ner i ojämnhet. När man vrider ratten kan man känna ett svagt motstånd i samband med klonken.

Felet är helt nytillkommet och inga tidigare tendenser till problem med framvagnen.

Samma ljud finns då bilen står still och ratten vrids och även då motorn är avslagen och man vrider ratten.

Ej hastighetsberoende.

Ställer man ratten med fullt höger utslag och börjar vrida åt vänster uppstår ljudet först då man passerar neutralläget.

Jag finns i umeå och bilen har stått parkerad å gatan och snöplogen öste in snö över bilen under natten. Möjligt samband med ngn sten på fel ställe?

Styrväxel, krängningshämmare, fjäderbensstag, bromssköld, annat?

Tacksam för tips och ideer
Jesper
#1217396
Gissar på dåligt stödbenslager, kan även vara fjäderbrott, då oftast vänster sida. Jag har haft fjäderbrott 2 gånger på vänster sida och har inte upplevt de symptom du beskriver. Det som pekar på trögt stödbenslager är dels att det går trögt att vrida ratten samt det klonk som uppstår. När lagret går trögt så utsätts fjädern för en vridning ( som lagret normalt skall få fjädern att undvika) och den kan då slå till lite när man vrider tillbaka , eller kör i ett gupp. Klonket uppstår när fjädern hoppar tillbaka till sitt neutralläge.

Stödbenslagret sitter ovanför stötdämparen och det är vanligt att dessa slits ut. Om en fjäder har gått av så bör du byta bägge sidorna samtidigt för att undvika onödigt däcksslitage samt få en stabilare bil. Har bilen gått långt så är mitt råd att byta hela stödbenen (Komplett stötdämpare, stödbenslager och fjäder i ett stycke)

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]