NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1216524
Hej,
Bilen dog plötsligt häromdagen. Volvo felsökte idag och kom fram till att kamremmen har "kokat sönder".

Fråga 1: Gäller någon form utav garanti? Ca 4 år sedan den är bytt ~5k mil

Fråga 2: Är det lätt att byta motor på dessa bilar?

Volvo s40
Motor: T5 220hk bensin
Årsmodell: 2005
Automat
Motorkod: B5254T3


Förövrigt i sjukt fint skick!

Tack på förhand

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1216568
Du har inga garantier iaf, sedan är det ju omöjligt för andra att svara på om det är lätt el svårt för dig att byta motor, det är inte lika lätt som att lyfta ut en B20 iaf, så mycket kan jag säga.
#1216652
Derank skrev:Du har inga garantier iaf, sedan är det ju omöjligt för andra att svara på om det är lätt el svårt för dig att byta motor, det är inte lika lätt som att lyfta ut en B20 iaf, så mycket kan jag säga.
Menade mer generellt. Om det är krångligt eller ej med just denna modell/motor. Är relativt händig.

:)

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
av grillchips
#1216653
Utan någon personlig erfarenhet och mer baserat på vänner i bilmeksbranschen så är motorrummet i P1-bilarna OHYGGLIGT trångt.
Görbart, definitivt, men trångt så in i helvete. Blev avrådd av ena vännen att köpa en V50 enbart av den anledningen. Sen varför han förutsatte att jag skulle behöva meka var ju en annan femma. :lol:
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1216778
Jag har själv bytt kamremmen på min V50-T5:a så jag intyga att det är väldigt trångt. Att byta rullarna är jobbigast.

Men huvudproblemet är nog att det är mycket dyrt att byta motor i en T5:a. Kostnaden bara för en begagnad motor är 12000 till 20000 SEK. Tillkommer arbete samt ovisshet om skicket på motorn man köpt. Då är det nog bättre att köpa en annan bil...

Alternativt räcker det kanske med att byta topplock(om vevstakar och kolvar överlevt haveriet). Inte billigt det heller, men förmodligen det vettigaste. Kan man meka själv är detta rätt alternativ att börja med.
av Alx
#1216886
Troligast bara ventilerna på en eller två cylindrar som är krokiga. Byta ventiler och styrningar är inte svårt men att byta dessa är nästa lika dyrt som en beggad motor.
#1218136
grillchips skrev:Utan någon personlig erfarenhet och mer baserat på vänner i bilmeksbranschen så är motorrummet i P1-bilarna OHYGGLIGT trångt.
Görbart, definitivt, men trångt så in i helvete. Blev avrådd av ena vännen att köpa en V50 enbart av den anledningen. Sen varför han förutsatte att jag skulle behöva meka var ju en annan femma. Bild
Ja,ser väldigt tajta ut haha :D Blir ett sidoprojekt, ingen brådska att fixa den. Kul tidsfördriv att mecka lite och se om man fixar det! :D

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
#1218138
Hasse53 skrev:Jag har själv bytt kamremmen på min V50-T5:a så jag intyga att det är väldigt trångt. Att byta rullarna är jobbigast.

Men huvudproblemet är nog att det är mycket dyrt att byta motor i en T5:a. Kostnaden bara för en begagnad motor är 12000 till 20000 SEK. Tillkommer arbete samt ovisshet om skicket på motorn man köpt. Då är det nog bättre att köpa en annan bil...

Alternativt räcker det kanske med att byta topplock(om vevstakar och kolvar överlevt haveriet). Inte billigt det heller, men förmodligen det vettigaste. Kan man meka själv är detta rätt alternativ att börja med.
Ja, enligt volvo så är det ny motor eller topplock som gäller. Ska leta efter en beg motor och se om jag klarar byta topplock eller om jag byter hela motorn. Tänkte ha som ett sidoprojekt. Sen sälja den när allt är klart. :)

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
#1218139
Alx skrev:Troligast bara ventilerna på en eller två cylindrar som är krokiga. Byta ventiler och styrningar är inte svårt men att byta dessa är nästa lika dyrt som en beggad motor.
Japp, x2 cylindrar som är böjda. Så topplock eller ny motor enligt volvo. Ska kika runt lite om jag hittar en beg motor. Sjukt fin bil i toppskick förövrigt så blir att sälja den i delar om jag misslyckas. Bild

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom