NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1215220
Har en V50 1,6 diesel (M1 tror jag den kallas) årsmodell 2008, har gått 27000 mil. Använder den som en ren pendlarbil.

Problemen började när jag skulle göra en omkörning, vid accelerationen slocknade motorn så jag fick frikoppla och bromsa in. Bilen startade efter någon minut. Efter det fungerade den som vanligt ett tag, sedan sänktes effekten, får inte upp bilen i varvtal.

Jag lämnade in bilen på verkstaden och beskrev felen och undrade om det kunde vara bränslefiltret som var tätt. de felsökte och kollade motorn, ena spridaren hade läckt så att rengörning och byte av en behövdes. Jag hämtade ut bilen och skulle köra hem, när jag kommit en bit och började accelerera märkte jag att samma fel kvarstår. Jag testade att simulera en omkörning med kraftig acceleration och samma fel som förut inträffade, motorn tvärslockanade men gick att starta om direkt efteråt.

när jag ringde upp verkstan pratade de då om att de fått felkod gällande partikelfilter när de gjort felsökning innan spridaren byttes, den var borta när bytet var gjort och de trodde att det kunde vara en felkod pga det andra felet.

Den är nu inlämnad igen och jag väntar på att de ska höra av sig. Är det någon som känner igen felet? Hur yttrar det sig om partikelfiltret är för tätt? Vad göra isf? Är det byte som gäller eller ska man prova att köra en rening på det?
Additiv är påfyllt för 2000 mil sedan så det borde det inte vara. Är inte sugen på att behöva byta partikelfilter direkt :( det kostar ju en slant.

Förslag/råd mottages tacksamt :)
#1215240
Partikelfilter ska bytas, inte rengöras och det ska ske vid 12.000mil och 24.000 mil. Viktigt att det görs för det kan leda till massor av följdfel. Tyvärr är det dyrt vilket gör att det fuskas rätt mycket med det. Man anlitar verkstäder som inte vet vad de håller på med, man köper piratfilter eller så monterar man tillbaka det gamla filtret efter att bara ha spolar ur det. Inget av det är en bra idé. Köp ett filter av god kvalitet och anlita en verkstad som kan Volvo (behöver inte nödvändigtvis betyda ÅF) så brukar det lösa sig.

Har du någon dokumentation på att filter faktistk är bytt?
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]