NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Omlott
#1215411
Dilselputte levererar, som vanligt ;)

Hoppas du får till bilen Sibo. Äger själv en V50 -04, tack och lov inga elektronikfel på den än utan endast mer handgripliga fel som hjullager å annat :P
Lät på beskrivningen i videon som att det kan vara det som är felet. Jag använder en elektronikrengöringsspray som jag tror är från CRC. Det och en styv pensel bör räcka.
av sibo
#1215714
Så där ja, då har man hunnit titta lite på eländet!

Elektronikboxen under handskfack inkl. kontakter rengjorda och återinstallerade och nu infinner sig en annan felbild så någonting har ju hänt. Tidigare nämnda elfel visar sig inte längre utan nu är det nya som gäller:

Efter att bilen startats och gått en liten stund skriker den till om två saker
1) FÖR HÖG LADDNING STANNA SNARAST
2) MOTORSYSTEM SERV. SNARAST.

Jag nollställde med felkodsavläsaren (som för övrigt inte kan hitta någon felkod konstigt nog). Samma fel uppenbarar sig igen. Dessutom börjar motorn skramla oroväckande då den gått ca 10 sekunder, strax efter felkoden om laddning.

När jag mäter batterispänningen med motorn avstängd läser jag 13V och med motorn på 14V.
Det jag gjort med bilen själv är att byta fuel rail pressure sensor eftersom bilen gnällde om detta. Bilen har i vissa lägen känts lite trött vid belastning men jag har ignorerat detta och intalat mig själv att det kanske har att göra med att den fått bli stillastående så mkt.

Tankar?
av sibo
#1215752
Efter lite envishet lyckades jag få bort alla fel genom att rengöra samtliga jordpunkter runt stötdämparna samt ta isär elektronikboxen under handskfacket och rengöra samtliga kontaktytor igen med väldig noggrannhet (m h a en tandborste, modell folktandvården). Jag rengjorde även alla kontakter tillhörande boxen och ryckte och slet i lite diverse kablage i motorrummet..

Jag tror senaste felet var i kommunikationen mellan någon del som hanterar laddning (spänningsregulator kanske?) och CEM-boxen och att den därför gnällde trots att det troligtvis inte fanns någon överspänning. Hur det än må vara med det hoppas jag tråden hjälper andra i samma sits.


Case closed, seemed to be caused by faulty connectors and/or connections within/around CEM under glove box.
av dieselputte
#1215784
sibo skrev:Efter lite envishet lyckades jag få bort alla fel genom att rengöra samtliga jordpunkter runt stötdämparna samt ta isär elektronikboxen under handskfacket och rengöra samtliga kontaktytor igen med väldig noggrannhet (m h a en tandborste, modell folktandvården). Jag rengjorde även alla kontakter tillhörande boxen och ryckte och slet i lite diverse kablage i motorrummet..

Jag tror senaste felet var i kommunikationen mellan någon del som hanterar laddning (spänningsregulator kanske?) och CEM-boxen och att den därför gnällde trots att det troligtvis inte fanns någon överspänning. Hur det än må vara med det hoppas jag tråden hjälper andra i samma sits.


Case closed, seemed to be caused by faulty connectors and/or connections within/around CEM under glove box.

Skönt att lura verkstaden på en okänd summa !

Ger mig fan på att en del verkstäder till och med byter ut hela CEM för att lösa problem likt dina med en räkning på över 10 papp.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1216431
Bra jobbat sibo, jag är helt klart imponerad!

Det är många som har el strul med sina S40/V50, det vore bra om man kunde spara sådana här felsökningar med tillhörande felavhjälpning på någon bra plats i forumet!

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]