- ons 22 nov 2017, 18:32
#1213607
Hej!
Jag har en V50 årsmodell -04, som började bete sig konstigt för några veckor sedan. Jag var påväg hem när bilen började skicka en massa varningsmeddelanden, såsom Anti-sladd ur funktion, service erfordras, Bromsfel stanna snarast, Motorsystemfel osv.
Bromsfel kom upp först, och då gick bilen in i något slags limp-mode där hastighetsmätaren, trippmätaren, varvmätaren och blinkersen slog av. Efter ett tag slocknade den varningen, och så skickade den någon ny felkod, och så höll det på. Jag tog mig hem, men dagen efter startade inte bilen. Jag drog slutsatsen att det var batteriet, då originalbatteriet satt kvar (alltså 13 år gammalt). Bilen gick bra i en vecka, men fortsatte att skicka felkoder.
Sedan reste jag bort i 3 dagar, och när jag kom hem var bilen helt stendöd. Jag ringde då till Bilbolaget, då det förmodligen var generatorn som spökade. Tog upp och laddade batteriet, och körde den sedan till verkstaden där generatorfel konstaterades och generatorn byttes.
Nu till problemet. Jag har nu kört den i 4 dagar utan några som helst problem, tills idag när alla felkoder dök upp igen. Är det något annat som är fel på bilen, eller kan felkoderna ligga kvar som intermittenta och dyka upp av sig själva trots att originalproblemet är löst?
Innan jag bytte batteri läste jag om någon med samma problem som behövde nolla felkoderna för att de skulle försvinna, och att han sedan kört 3000mil efter nollställningen utan att de dykt upp igen. Killen jag pratade med på verkstaden på Bilbolaget nu sa att det inte borde hjälpa, men att de givetvis kunde nolla ändå.
Någon som råkat ut för liknande och hittat vad felet var, eller blivit avhjälpta av att nolla felkoderna?
Jag har en V50 årsmodell -04, som började bete sig konstigt för några veckor sedan. Jag var påväg hem när bilen började skicka en massa varningsmeddelanden, såsom Anti-sladd ur funktion, service erfordras, Bromsfel stanna snarast, Motorsystemfel osv.
Bromsfel kom upp först, och då gick bilen in i något slags limp-mode där hastighetsmätaren, trippmätaren, varvmätaren och blinkersen slog av. Efter ett tag slocknade den varningen, och så skickade den någon ny felkod, och så höll det på. Jag tog mig hem, men dagen efter startade inte bilen. Jag drog slutsatsen att det var batteriet, då originalbatteriet satt kvar (alltså 13 år gammalt). Bilen gick bra i en vecka, men fortsatte att skicka felkoder.
Sedan reste jag bort i 3 dagar, och när jag kom hem var bilen helt stendöd. Jag ringde då till Bilbolaget, då det förmodligen var generatorn som spökade. Tog upp och laddade batteriet, och körde den sedan till verkstaden där generatorfel konstaterades och generatorn byttes.
Nu till problemet. Jag har nu kört den i 4 dagar utan några som helst problem, tills idag när alla felkoder dök upp igen. Är det något annat som är fel på bilen, eller kan felkoderna ligga kvar som intermittenta och dyka upp av sig själva trots att originalproblemet är löst?
Innan jag bytte batteri läste jag om någon med samma problem som behövde nolla felkoderna för att de skulle försvinna, och att han sedan kört 3000mil efter nollställningen utan att de dykt upp igen. Killen jag pratade med på verkstaden på Bilbolaget nu sa att det inte borde hjälpa, men att de givetvis kunde nolla ändå.
Någon som råkat ut för liknande och hittat vad felet var, eller blivit avhjälpta av att nolla felkoderna?