NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freja93
#1213607
Hej!
Jag har en V50 årsmodell -04, som började bete sig konstigt för några veckor sedan. Jag var påväg hem när bilen började skicka en massa varningsmeddelanden, såsom Anti-sladd ur funktion, service erfordras, Bromsfel stanna snarast, Motorsystemfel osv.
Bromsfel kom upp först, och då gick bilen in i något slags limp-mode där hastighetsmätaren, trippmätaren, varvmätaren och blinkersen slog av. Efter ett tag slocknade den varningen, och så skickade den någon ny felkod, och så höll det på. Jag tog mig hem, men dagen efter startade inte bilen. Jag drog slutsatsen att det var batteriet, då originalbatteriet satt kvar (alltså 13 år gammalt). Bilen gick bra i en vecka, men fortsatte att skicka felkoder.
Sedan reste jag bort i 3 dagar, och när jag kom hem var bilen helt stendöd. Jag ringde då till Bilbolaget, då det förmodligen var generatorn som spökade. Tog upp och laddade batteriet, och körde den sedan till verkstaden där generatorfel konstaterades och generatorn byttes.

Nu till problemet. Jag har nu kört den i 4 dagar utan några som helst problem, tills idag när alla felkoder dök upp igen. Är det något annat som är fel på bilen, eller kan felkoderna ligga kvar som intermittenta och dyka upp av sig själva trots att originalproblemet är löst?

Innan jag bytte batteri läste jag om någon med samma problem som behövde nolla felkoderna för att de skulle försvinna, och att han sedan kört 3000mil efter nollställningen utan att de dykt upp igen. Killen jag pratade med på verkstaden på Bilbolaget nu sa att det inte borde hjälpa, men att de givetvis kunde nolla ändå.

Någon som råkat ut för liknande och hittat vad felet var, eller blivit avhjälpta av att nolla felkoderna?
av Freja93
#1214118
Imorse var bilen helt död igen (hade stått en dag), så förmodligen var det ju därför den skickade felkoder igen. Fick låsa upp den manuellt för att fjärrlåset inte fungerade och inte en enda lampa tänds när jag vrider om nyckeln.
Har fortsatt att googla runt lite om vad som kan vara fel nu när både batteriet och generatorn är bytt, och hittat att det kan vara så att om laddningslampan är trasig så kommer inte generatorn fungera. Är det någon som vet om det gäller även för en -04, eller är det bara äldre bilar?
Visst borde väl Bilbolaget ha kollat en sådan sak innan de bytte generatorn?

Ringde verkstan imorse och de skulle höra av sig efter lunch, men de ringde aldrig upp, så jag får fortsätta försöka på måndag.
#1214128
Finns de som haft problem med att styrservot drar ur ström, det ligger via en 80A säkring direkt på batteriet och bryts inte när mna slår av tändningen. Prova att rycka den säkringen när batteriet är laddat och se om det blir bättre.

Kan även vara nåt i startmotorn, men det brukar oftast visa sig i kraftiga spänningsfall när man startar, så pass kraftigt att elektroniska moduler kan sluta fungera normalt med en massa felkoder som följd.
av Freja93
#1214134
dieselputte skrev:Finns de som haft problem med att styrservot drar ur ström, det ligger via en 80A säkring direkt på batteriet och bryts inte när mna slår av tändningen. Prova att rycka den säkringen när batteriet är laddat och se om det blir bättre.

Kan även vara nåt i startmotorn, men det brukar oftast visa sig i kraftiga spänningsfall när man startar, så pass kraftigt att elektroniska moduler kan sluta fungera normalt med en massa felkoder som följd.
Tack! Det hade jag inte läst om tidigare, så ska testa med den säkringen om jag inte hittar något annat.

Kan startmotorn dra ur batteriet så pass att inte ens några lampor tänds? Tror inte att det är den som strular, men jag har inte så jättebra koll, så jag kanske missar något. Den har inte varit det minsta segstartad iaf, och när den inte startat så har den varit helt död. Felkoderna har oftast inte dykt upp förrän man kört ett tag. Nu sist i onsdags tändes de inte förrän jag hade typ 400m kvar hem.
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]