NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mniemi
#1213529
Hej!

Jag har en flexifuel med ett problem jag inte blir klok på.
Det började med att den ryckte vid gaspådrag. (vilket den gör ännu). Flikar in att gul motorlampa börjar blinka när den börjar rycka. En gång har den tänts permanent och efter det så gick den i i nåt limp-mode för den gick som det kändes på tre cylindrar. Efter att den stod avstängd 20 minuter så gick den "normalt"
Jag har letat hål i slangar utan att hitta nåt. Jag har inte läst ut ev. felkoder ännu då jag väntar på att felkodsavläsaren (volvo-vida) ska dimpa ner i lådan.

Jag läste runt på forum efter liknande fel och hittade lite grann som påminde. Har gjort rent gasspjället, och det var efter detta som den började konstra ännu lite mer. Nu fastnar gasen, eller så går den inte ner på tomgång som det skall när jag släpper gasen. Den håller 2-2500 rpm beroende på hur jag har gasat när jag trycker ner kopplingen. När jag stannar bilen helt med motor igång så droppar den ner till 800-1000 rpm, dvs normal tomgång.
Tidigare när jag släppte gasen och motorbromsade så gick förbrukning ner till noll. Nu ligger den och suger i sig soppa hela tiden då det luktar bensin i kupen. På nåt sätt ligger spjället öppet och ger signal till insprutning att skicka in mer bensin fast jag motorbromsar eller frikopplar. Eller så är det nåt med insprutning som jävlas?
Jag misstänker att det är spjällhuset som jävlas på nåt sätt då det är efter rengöring som just detta elände började. Iofs så kan allt ha med spjället att göra om motorn som styr spjället kärvar eller nåt.
Vågar jag dränka spjällmotor på insidan av spjället i 5-56? Kan iofs ligga skit mellan axel och hus som fastnat när jag rengjorde?

Bilen har gått 21000mil. Jag kör bara bensin f.ö.
Tips någon?

/Marko
av Rådlös
#1213556
5-56 räcker nog inte till riktigt. Prova med starkare medel, t.ex Bräkleen eller liknande. Tvättsprit eller så kallad Teknisk sprit (Isopropylalkohol) är ganska dyrt men också effektivt. 130 - 140 kr litern. Finns på Kjell & Co. (Men köp inte den utspädda sorten. Det finns 100%)
Till den som undrar, det är inte drickbart!
av Mniemi
#1232062
Forts...
Jag har läst ut felkoder med VIDA. Hittade inget på ECM som pekade mot spjället. Bara några gamla som sa att det var spänningsfel. Det var generatorn och den är ju bytt.
Däremot så om jag slår på tändning så ligger spjället och reglerar nåt enormt. Det skriker nästan från potentiometern i spjällhuset. Det kan inte vara normalt.
Jag har nollat alla gamla felkodet. Ska göra en ny avläsning om några dar. Nån som har en v50 1.8f -08 som kan verifiera med tändning på 2:ans läge att den ska vara tyst?

/m
av Mniemi
#1233339
Nu "äntligen" dyker felkoder upp.

Igår när jag skulle köra iväg så gick bilen som ett arsel. Bluddrade och mådde allmänt risigt. Motorlampan tändes och texten " nedsatt motorfunktion" tändes.
Stängde av och startade igen. Då rusade motor upp till 3000rpm, varvade ner, rusade lite.. Höll på så tills det att den återigen flashade "nedsatt motorfunktion"
Bara o parkera bilen för den gick inte fortare än krypfart. Efter detta så är motorlampan tänd.
Hämtade bilen några timmar senare och då var den normal att köra. Dock med motorlampan tänd (gul)
Nu till felkoder urlästa med VIDA
Jag har ett antal.
ECM-1585 Spjällreglering funktion
ECM-2101 Gasspjällmotor felaktig signal
ECM-2110 Gasspjällenhet felaktig signal
ECM-0221 Gasspjällenhet, potentiometer 2. Felaktig signal

Och några till som har med Limp Mode att göra. Dessa är orelevanta då det är de övre som är de som tjafsar.

Jag misstänker att det är spjället som är kass. detta har jag misstänkt länge iofs.
Kontakten är tejpad. Finns en fix gällande detta.
Själva ECM vet jag inte om den strular.
Vet man nånstans vilken som är den senaste versionen av mjukvaran? Kanske går att utläsa i VIDA vilken version som är programmerad?

Går det med denna info att säga att spjället bör bytas?
Om jag byter, funkar det att stoppa i beggat? Vet att ford har samma och de finns att hitta för en billig slant? Det är ju samma spjäll (art.nr är samma)
Behöver ECM uppgraderas vid byte?
Kan det vara vevhusvent? Är denna lätt att rengöra?
Vaakumventiler?

Mvh
/Mackan
av nankerphelge
#1324675
Har läst i liknande trådar och tyckte denna passade mina symtom bäst, så väcker liv i den... Har någon av er löst problemet?

Fick idag liknande symptom på min S40 1.8f -07. Bilen känns "kvävd" och börjar hugga/rycka vid gaspådrag, på alla växlar efter ca 3000 varv. Bilen får anstränga sig väldigt mycket för att ta sig upp för backar och accelerationen är nästan obefintlig. Trycker jag lätt på gasen accelererar den långsamt och stabilt men gasar jag hårdare börjar den strula och går snarare långsammare.

Kör på E85. 20500 mil. Bytte tändstift och magnetventil tidigare i vintras. Snart dags för oljebyte. Problemet försvann då jag stannade till för att se om det fanns felkoder, inga problem att starta bilen igen men problemet kom senare tillbaka.

Edit/uppdatering: Har nu haft hjälp och kunnat lyssna noggrannare vid bilen med motorn igång. Vid kraftigt gaspådrag låter det som en luftpuff ifrån någonstans vid gasspjället. Är det då jag ska gå på med startgas och leta läckage?

Fortfarande inga felkoder.
av Henkestubbe
#1549183
Tror inte det har med ditt problem att göra men jag köpte en V50 1.8f 09a i helgen. Det första jag såg var en stor spricka i insugsslangen. Det kanske är ett vanligt fel? Min gick som den skulle dock.
av Henkestubbe
#1549184
Tror inte det har med ditt problem att göra men jag köpte en V50 1.8f 09a i helgen. Det första jag såg var en stor spricka i insugsslangen. Det kanske är ett vanligt fel? Min gick som den skulle dock.
av Rådlös
#1549565
En fråga bara till er som kör på bf95 eller E85. Ni är väl medvetna om att man måste adaptera styrdatorn om man byter bränsle? Så här adapterar man. Man kör så nära tom tank man vågar. Sedan fyller man på tanken med det nya bränslet. Därefter skall man köra bilen i ungefär en kvart eller om man vill räkna på körsträckan, ett par mil. Det duger med en vanlig 70-väg i lugn takt. Man får naturligtvis stanna i korsningar och annat, men man får inte stänga av motorn under adapteringen. Gör man det så börjar adapteringen om från noll igen vid nästa start. Om man då tänker sig att man har kort väg till jobbet eller motsvarande, så blir aldrig adapteringen klar och bilen kommer inte att motsvara förväntningarna. Detta gäller bränslebyten åt båda hållen, alltså från bensin till E85 eller tvärtom från E85 till bensin. Om man har genomfört denna adapteringen rätt så behöver man aldrig mera tänka på det så länge man kör på samma bränsle.
Naturligtvis kan felen som beskrivs i denna tråden bero på 100 andra orsaker, men adapteringen är viktig och måste genomföras. Annars kommer bilen att gå dåligt.
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]