NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P3rre
#1213168
Hej!
Skapade mig ett konto för att ställa en fråga jag sett diskuterats tidigare, dock utan lösning (vad jag förstått). Jag har alltså en V50 1.8 2006 som har gått 19500 mil där alla ljus i hela bilen blinkar under specifika förhållanden. Det är ingen skillnad i ljusstyrka och är inte extremt uttalat, men tittar man lite närmare finns helt klart där. Ljuset blinkar med snabb frekvens, ca 3-5 ggr/sek gissningsvis. Detta problem framkommer alltid oavsett temp ute och/eller om bilen är kall/varm innan kupévärmen kommit upp i angiven temp i bilen. Det spelar alltså ingen roll vilken temp, utan ljusen blinkar tills dess att den nått upp i den temp man valt.

Exempel: ställer jag in 25c i bilen så blinkar ljusen tills dess att 25c är uppnått. Om jag innan 25c är uppnått drar ner till 18c (förutsatt att det är varmare än 18c) så slutar den blinka. Ökar jag sedan till 25c igen så blinkar det tills 25c är uppnått. Blinkandet slutar _alltid_ direkt om jag drar ner på "low".

Jag vet inte om detta är en krånglig förklaring, men jag har aldrig sett någon annan prata om detta i relation till "problem med blinkande ljus". Jag lämnade in bilen på verkstad där de var helt säkra på att generatorn var på väg att gå sönder. Bytte den men problemet kvarstod. I övrigt fungerar bilen bra med undantag att motorlampan tändes vid ett tillfälle och när den släktes sa de att felkoden hade något att göra med EGR-ventilen. Bilen är inköpt som extrabil och detta spelar egentligen inte så stor roll. Dock kan jag irritera mig på det och tänkte att jag slänger ut frågan för att se om någon kommit på en lösning?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Camel
#1213191
Spänningsfluktuationer kan orsakas av mycket. I detta fall verkar samband finnas med kupevärme och då tänker jag på PTC (elektrisk element i ventilationsluftkanalen). Detta element styrs av CEM och det är elektroniskt styrt. Det drar mycket ström (säkringen är på 80A) och kan säkerligen påverka systemspänningen i vissa fall. Detta element är inte på då ingen värme behövs. Men det krävs några andra fel för att symptomen ska uppträda, t.ex. dålig kontakt på batteripolerna eller dåligt batteri med förhöjd inre resistans. Kolla detta. Man kan ju tänka sig även att ta bort säkring F51 för att avaktivera PTC. Men om bilen har en 1,8 motor antar jag att det är en bensin? Jag har för mig att PTC bara finns på dieslarna. Man jag kan ha fel. Om PTC inte finns i din bil så har jag inget tips (för stunden).
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]