NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dede
#1211563
Har en V50 1.8f som jag funderar på om motorvärmaren fungerar.
Även om den stått på i 2-3 timmar så syns ingen reaktion på motortemperaturen. Tycker inte heller den blir varm snabbare än utan MV.
Är det samma usla variant som på V70 (kontaktvärmare på oljetråget)?
Har monterat kupevärmaruttag och där är ström så kontakt och kabel fram dit fungerar.

Hur kollar man på enklast sätt om den fungerar eller inte?
av Rådlös
#1211593
Nej! Det är inte en kontaktvärmare. Det är i stället en "riktig" insticksvärmare i kylarvätskan. Har du tempmätare i bilen? Det har inte jag i min V70 2.0F -08. Jag gjorde ett test en gång för ett antal år sedan. Det var -17°C en vinterdag. Jag kopplade in värmaren och lät den sitta i mer än ett dygn. Då hade visserligen temperaturen stigit till bara ett par minusgrader och jag mätte på motorblocket med en IR-termometer. Det var 30°C. Alltså inte överdrivet mycket, men betänk, 30° är som en het sommardag. Då behöver vi knappast någon motorvärmare.
Det är så här också: Man har valt att ligga lite lågt med effekten på motorvärmarna för att inte stressa och lura motorns styrsystem. Antag att du har en högeffektvärmare som kanske värmer till 60 - 70°. Så startar du motorn och styrsystemet tror att det är en varmstart och reglerar efter det. Så helt plötsligt kommer det några liter -20° iskallt vatten på tempmätarna. Då blir styrdatorn väldigt förvirrad och försöker ställa om bränsle/luftblandningen på nolltid. Jag tror inte det är så roligt att köra en sådan bil. Det finns ett annat skäl till lägre effekter också som jag har hört talas om. Om det av någon anledning skulle vara dålig självcirkulation på kylarvätskan, dagens motorer har markant trängre kylkanaler än vad äldre motorer har. Om det nu av någon anledning inte skulle cirkulera så bra, då kommer vattnet att koka runt motorvärmeelementet. Och kokande vatten kyler inte någon metall. Det blir ju bara ångbubblor. Värmaren brinner upp ganska omgående.
Jag har mätt effekten på min motorvärmare, vi har samma motorblock, men jag har lite större cylinderborrning. Min värmare är på 418 Watt. Högst troligt har du detsamma.
Användarvisningsbild
av Dede
#1211603
Kom på att jag hade en gammal mätare liggandes som man kopplar i uttaget (som en timer typ)
Testade koppla in den nu precis. Säkert inte så exakt men den visade runt 500W så kan ju stämma mot dina 418W.
Så då lär den fungerar som tänkt men att den inte värmer så mycket att bilen tror motorn är varm.

Hittade också en gammal ELM327 ODB2 läsare som jag kopplade in.
Tänkte göra en test och se vad den ger för värde när man haft motorvärmaren inkopplad ett par timmar.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1211617
Jag hade en 1,8F under nästan 4 år. Det är så att du knappast ser på tempmätaren att värmaren är på. Men om du jämför så lämnar den "nollstrecket" snabbare än om du inte haft värmaren ansluten
av Rådlös
#1211637
Jag fick fram 418 Watt genom att mäta resistansen på anslutningsjacket (Jag har bara motorvärmare). Sedan räknar man om: P = U kvadrat/R. Alltså Effekten P är spänningen i kvadrat delat med resistansen.
Nu kan det säkert bli en viss felmarginal eftersom det heter att vi har 230 - 240 Volt. Det kan alltså svaja lite upp och ner där. Men jag har läst i andra sammanhang att det är ingen högeffektvärmare. Så dom uppgifterna är säkert riktiga. Och Min IR-termometer mäter säkert tämligen rätt, men frågan är väl om jag har mätt på det optimala stället? Jag mätte på gaveln vid multiremmen ungefär. Det var det ställe där jag ansåg att jag kom närmast motorblocket. Det är ju så mycket kåpor och kringutrustning på dagens motorer. Och om man skall kontrollmäta motorns temperatur av någon anledning så bör man mäta nära termostaten, men absolut inte efter termostaten. Där blir det ju inte varmt förrän termostaten har öppnat och då kanske resten av motorblocket redan är nästan kokhett. Och skall man ha någon nytta av jämförande mätningar så skall man ju mäta på samma ställe varje gång. Nu mätte jag bara en gång eftersom det bara var värme från värmaren som jag ville veta. IR-termometern: https://www.clasohlson.com/se/IR-termom ... r362286000

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]

Jag har läst att VOC försvinner 31 de[…]

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]