NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emerix90
#1211180
Hej

Jag har en Volvov50 -09 DrivE som som har parkeringsvärmare eller bränslevärmare.
Det finns funktion som direktstart eller två möjligheter att ställa in med tidur.

När jag köpte bilen för 4 år sedan, så fungerade den. Sen dess har bilen stått i garage varje vinter och jag har därför inte behövt använda värmare och har inte tänkt på det alls.

Nu har detta gjort sig påmint.
Igårkväll var det -2, och imorse var det -2, och under nattens gång så gissar jag att det varit lika kallt alt. kallare eftersom allt vart fruset.

Vad kan vara fel?

Jag läste någon annanstans att detta kan vara en dyr historia, men vad kan man testa själv, alt. vad kan man börja med att undersöka?
Jag har även läst att programvaran måste vara uppdaterad, men det kan det ju bara bli vid en service, eller har jag missuppfattat det?
Bilen servades hur som helst i somras.

Dela med er om tankar och erfarenheter!

Tack på förhand :)
Emelie
av KenZoo
#1211307
Testa att rycka säkring nr 21 och stoppa tillbaka den och testa igen.
Bild

läste att det var en som var tvungen att göra detta 3 gånger innan han fick liv i den,,, det rök en massa när den hoppa igång.

Jag ska för övrigt testa detta också när jag får tillbaka bilen från verkstan, (byter ruta)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1211386
Efter 3 startförsök låser sig värmaren. Jag var tvungen att låsa upp den med VIDA, men det kanske bara hade räckt att dra säkringen..
Om den inte startar trots det kan det vara stiftet i värmaren (som sätter fyr på bränslet) som har gjort sitt.
På V50 startar dock värmaren per automatik när det är kallt (under +6?) för att hålla rätt temp på motorn. När värmaren på min V50 var paj så fick jag upp motortempen till ca 1/4 och ingen riktig värme inne i kupén.
av emerix90
#1211409
Stadsfiskalen skrev:När du försöker använda direktstart så blinkar den några gånger och lägger sedan av? Har du sett att det rykit något under motorn någon gång?

Vad gäller direktstarten så beter den sig exakt så. Den hoppar igång och blinkar men lägger av efter det.
Jag har aldrig sett att det rykit från motorn eller bilen ö.h.t..

Har du mer erfarenheter eller kunskap så dela med dig! :)
av emerix90
#1211410
KenZoo skrev:Testa att rycka säkring nr 21 och stoppa tillbaka den och testa igen.
Bild

läste att det var en som var tvungen att göra detta 3 gånger innan han fick liv i den,,, det rök en massa när den hoppa igång.

Jag ska för övrigt testa detta också när jag får tillbaka bilen från verkstan, (byter ruta)

Jag ska testa rycka alt byta säkringen på bilen! Det är väl enklast att börja där.
När det ryker en massa så kan väl inte det vara bra, eller betyder det att den varit igensatt?

Byter ryta, alltid är det något... Hoppas det inte blir så kostsamt!
av emerix90
#1211411
fjohan82 skrev:Efter 3 startförsök låser sig värmaren. Jag var tvungen att låsa upp den med VIDA, men det kanske bara hade räckt att dra säkringen..
Om den inte startar trots det kan det vara stiftet i värmaren (som sätter fyr på bränslet) som har gjort sitt.
På V50 startar dock värmaren per automatik när det är kallt (under +6?) för att hålla rätt temp på motorn. När värmaren på min V50 var paj så fick jag upp motortempen till ca 1/4 och ingen riktig värme inne i kupén.
Osmidigt att den låser sig, det kan ha varit att det blivit så, eftersom den är temperatur styrd och ibland är det kallt på kvällen men plusgrader på morgonen. Hmm.

Kanske korkat, men vad är VIDA? Är det något som man måste ha hjälp av en verkstad med?
Stiftet i värmaren, är det en tråkig historia att byta ut?

Värmaren på bilen är nog inga problem egentligen, för när man startar bilen blir det varmt i kupén om nivån med diesel är okej. (Det finns tydligen en lägsta gräns och under den så är värmaren avstängd visas det i meddelandefältet) samt att motorn enligt mätaren får en uppvärmd temp efter man kört en liten stund.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1211425
emerix90 skrev:
fjohan82 skrev:Efter 3 startförsök låser sig värmaren. Jag var tvungen att låsa upp den med VIDA, men det kanske bara hade räckt att dra säkringen..
Om den inte startar trots det kan det vara stiftet i värmaren (som sätter fyr på bränslet) som har gjort sitt.
På V50 startar dock värmaren per automatik när det är kallt (under +6?) för att hålla rätt temp på motorn. När värmaren på min V50 var paj så fick jag upp motortempen till ca 1/4 och ingen riktig värme inne i kupén.
Osmidigt att den låser sig, det kan ha varit att det blivit så, eftersom den är temperatur styrd och ibland är det kallt på kvällen men plusgrader på morgonen. Hmm.

Kanske korkat, men vad är VIDA? Är det något som man måste ha hjälp av en verkstad med?
Stiftet i värmaren, är det en tråkig historia att byta ut?

Värmaren på bilen är nog inga problem egentligen, för när man startar bilen blir det varmt i kupén om nivån med diesel är okej. (Det finns tydligen en lägsta gräns och under den så är värmaren avstängd visas det i meddelandefältet) samt att motorn enligt mätaren får en uppvärmd temp efter man kört en liten stund.
Väldigt enkelt förklarat är VIDA ett datorprogram som Volvo-verkstaden använder för att te.x. läsa ut felkoder och radera dessa.
Det finns även möjlighet att köpa VIDA och lägga in på en laptop och använda för privat bruk, dock inget jag har gjort.
Bilia tar typ 500:- för att läsa ut och radera felkoder, antar att priset ligger på något liknande hos andra märkesverkstäder.

Jag lät reparera värmaren i min V50, kostade ca 7000:- men blev ändå aldrig riktigt bra. Förmodligen för att samtliga komponenter inte byttes, trots rep. på Volvo.

Värmaren sitter lite dumt till, så jag hade börjat med felkoder...
av emerix90
#1211454
fjohan82 skrev:
emerix90 skrev:
fjohan82 skrev:Efter 3 startförsök låser sig värmaren. Jag var tvungen att låsa upp den med VIDA, men det kanske bara hade räckt att dra säkringen..
Om den inte startar trots det kan det vara stiftet i värmaren (som sätter fyr på bränslet) som har gjort sitt.
På V50 startar dock värmaren per automatik när det är kallt (under +6?) för att hålla rätt temp på motorn. När värmaren på min V50 var paj så fick jag upp motortempen till ca 1/4 och ingen riktig värme inne i kupén.
Osmidigt att den låser sig, det kan ha varit att det blivit så, eftersom den är temperatur styrd och ibland är det kallt på kvällen men plusgrader på morgonen. Hmm.

Kanske korkat, men vad är VIDA? Är det något som man måste ha hjälp av en verkstad med?
Stiftet i värmaren, är det en tråkig historia att byta ut?

Värmaren på bilen är nog inga problem egentligen, för när man startar bilen blir det varmt i kupén om nivån med diesel är okej. (Det finns tydligen en lägsta gräns och under den så är värmaren avstängd visas det i meddelandefältet) samt att motorn enligt mätaren får en uppvärmd temp efter man kört en liten stund.
Väldigt enkelt förklarat är VIDA ett datorprogram som Volvo-verkstaden använder för att te.x. läsa ut felkoder och radera dessa.
Det finns även möjlighet att köpa VIDA och lägga in på en laptop och använda för privat bruk, dock inget jag har gjort.
Bilia tar typ 500:- för att läsa ut och radera felkoder, antar att priset ligger på något liknande hos andra märkesverkstäder.

Jag lät reparera värmaren i min V50, kostade ca 7000:- men blev ändå aldrig riktigt bra. Förmodligen för att samtliga komponenter inte byttes, trots rep. på Volvo.

Värmaren sitter lite dumt till, så jag hade börjat med felkoder...

Du skriver andra märkesvärkstäder, då är det inte nödvändigtvis Volvo?
Jag har närmare till en mekonomen-verkstad, jag, dit jag brukar vända mig med service och grejer. Också därför jag undrade över någon särskild programvara med alt. uppdatering som jag kanske blivit utan i så fall.
Felkoder kan man ju se om man finner ialla fall, men det är ju inte säkert den indikerar på det

Tack :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1211460
emerix90 skrev:Du skriver andra märkesvärkstäder, då är det inte nödvändigtvis Volvo?
Jag har närmare till en mekonomen-verkstad, jag, dit jag brukar vända mig med service och grejer. Också därför jag undrade över någon särskild programvara med alt. uppdatering som jag kanske blivit utan i så fall.
Felkoder kan man ju se om man finner ialla fall, men det är ju inte säkert den indikerar på det

Tack :)
Du kan ju kolla med Mekonomen, om de kan läsa ut och radera felkoder och att du tror att värmaren har låst sig av för många startförsök.
Jag är osäker på om de har samma utrustning för dessa åtgärder som märkesverkstäder/Volvo-verkstäder.

En annan sak du kan testa för att se om värmaren alls lever är att kyla ner temperatursensorn. Den sitter under backspeglarna (båda?), ser ut som en liten "knopp".
Jag köpte kylspray och sprayade på lite, andra tar en isbit och håller mot den. Vrid sen på tändningen, så ser du vad yttertemperaturen visar. Är den nere på ett antal minusgrader så kan du starta motorn. Då ska värmaren också startas, eftersom bilen tror att det är riktigt kallt ute.

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]