NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sir88alex
#1211109
Hej!

Har en V50 från 2010 och sen jag var någon centimeter från att bli påbackad på en parkering förra helgen så har jag funderat på att installera en dash cam i bilen. Kan vara bra att ha om det skulle hända något liknande någon mer gång. Hade bilen framför mig bestämt hävdat att jag körde på den så hade det blivit ord mot ord och jag säkerligen förlorat.

Vill helst slippa använda 12V från cigarettuttaget för att driva den då det dels är bra att ha till annat och dessutom tråkigt att ha sladdar hängandes. Så då är frågan, vart kan jag komma åt 12V som jag kan modda in mig på?

Tänkte sätta en kamera både fram och bak. Bak har jag förstått att det finns fördraget kablage för installation av 12V uttag i skuffen och hade väl tänkt att använda detta. Åsikter om detta samt förslag på vad som är lämpligt att använda fram mottages gärna.
av timebandit
#1211117
sir88alex skrev:Hej!

Har en V50 från 2010 och sen jag var någon centimeter från att bli påbackad på en parkering förra helgen så har jag funderat på att installera en dash cam i bilen. Kan vara bra att ha om det skulle hända något liknande någon mer gång. Hade bilen framför mig bestämt hävdat att jag körde på den så hade det blivit ord mot ord och jag säkerligen förlorat.

Vill helst slippa använda 12V från cigarettuttaget för att driva den då det dels är bra att ha till annat och dessutom tråkigt att ha sladdar hängandes. Så då är frågan, vart kan jag komma åt 12V som jag kan modda in mig på?

Tänkte sätta en kamera både fram och bak. Bak har jag förstått att det finns fördraget kablage för installation av 12V uttag i skuffen och hade väl tänkt att använda detta. Åsikter om detta samt förslag på vad som är lämpligt att använda fram mottages gärna.
Jag monterade nytt 12V uttag bakom vattenfallet samt lödade kablarna till kameran (hardwire). Skarvar det befintliga 12V uttaget till bakom vattenfallet. Smidigt och snyggt :)
IMG_20150612_122432.jpg
IMG_20150612_122432.jpg (68.76 KiB) Visad 330 gånger
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
av sir88alex
#1228460
Jag kommer försöka ansluta mig via säkringsboxen under handskfacket och där använda en flatsäkringshållare med uttag för att koppla in mig på en säkring. Men jag är lite osäker på hur jag bäst får till returen.

I närheten av säkringsboxen, precis framför/under dörrlisten finns det ett gäng kablar som är direkt skruvade mot chassit. Dessa måste väl bara returer? I så fall borde jag väl kunna lossa på en av skruvarna och sätta dit en ringkabelsko innan jag drar tillbaka skruven?

Bild

Bild

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]