NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nike83
#1210261
Hej

Jag har en V50 årsmodell 2011 som rullat snart 9000mil.
Nyligen fått växellådan bytt, då backen hoppade ur hela tiden (försäkringsärende). Fick även bytt lådan en gång till, då jag tyckte synkringarna var dåliga på den nya lådan, samt att jag har ett missljud när jag accelererar eller motorbromsar.

När jag gasar efter jag släppt upp koppling så hör ett "klonk"-ande ljud (killen på Bilia kalladet "flankljud". Blir samma sak om jag släpper upp gasen och övergår till motorbroms. hörs bäst när jag åker långsamt på 3an och 4an. Ljudet kommer från vänster fram.

tankar / idéer vad detta kan vara?
Senast redigerad av 1 nike83, redigerad totalt 0 gånger.
av nike83
#1210307
la idag på vinderdäcken och till min förvåning så minskade missljudet kraftigt. :shock:

men ljudet finns där, men väldigt svagt just nu... får se hur det utvecklas.

jag har 15" på vinterdäcken och 16" sommardäck.
#1215031
Använde sökfunktionen och det visade sig att jag inte är ensam om detta problem.
troligen glapp i drivaxeln, som är ett vanligt fel på denna ford-växellåda.

frågan är om volvo tar sådana garantiåtgärder långt efter garantin gått ut? knappas!...
#1215085
nike83 skrev:Använde sökfunktionen och det visade sig att jag inte är ensam om detta problem.
troligen glapp i drivaxeln, som är ett vanligt fel på denna ford-växellåda.

frågan är om volvo tar sådana garantiåtgärder långt efter garantin gått ut? knappas!...
Kolla med försäkringsbolaget...?
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]