NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1284045
Tjena Boys! Ser att det efterfrågas bilder. Här har ni hur jag gjorde för att få igång fanskapet. Precis som ovan har jag borrat igenom aluminiumhuset så man få syn på stiften. När jag fick syn på stiften och lödningen så vart jag inte sådär jätte hoppfull att det var lödningen som strula. MEN jävlart va glad jag blev när jag fläkten börja vina efter en liten omlödning. Så här kommer pics.

Man blir lite skrämd över metoden att få ut värmaren men det ser tjorvigare ut än vad det egentligen är. Visst, lite bökigt är det men bit dig i läppen bara. Du kommer spara tusentals kronor.

BÖRJA ME TA BORT TVÅ SKRUVAR SOM HÅLLER MOTORN. FLYTTA(GLID) SEDAN FRAM MOTORN SÅ DU FÅR ETT LITET UTRYMME ATT JOBBA MED VÄRMAREN OCH FÖR ATT FÅ UT DEN NÄR DU KOPPLAT BORT DEN FRÅN VÄGGEN.
Bild

Bild

Koppla bort allt som är på den. Långt under så sitter vattenpumpen med en kontakt, glöm inte koppla bort den innan du börjar riva ut värmaren. Följ den gråa sladden bakom mejseln helt enkelt.
Bild

Bild

Bild

MEJSELN PEKAR DÄR VATTENPUMPSKONTAKTEN SITTER(LÅNGT NER)
Bild


Där sitter den långa genomgående skruven.
Vid installation av värmaren så kan jag rekommendera att allra först få på slangen på vänstersidan på toppen av värmaren. Sedan få på bränsleslangen på bränsleröret. Sedan få in värmaren i avgasröret under och därefter placera värmaren i "väggfickan" där den skall hållas av en skruv. Linjera skruven och få gäng men SKRUVA EJ FAST långskruven eller avgasröret innan du fått de båda på plats. Jag hade problem med att få värmaren på plats på väggen när jag hade tajtat någon av de skruvarna. Dvs få på långskruven med nån gäng och sedan riv lite så röret kommer på plats sen sätt värmaren i position på väggfästet SEN dra åt. Jag böjde upp tabben på värmehållaren på väggfästet för min satt satans tajt på värmaren. Den lilla svarta plåten som håller kontaktstycket kan du trä över långskruvskallen efter långskruven fått gäng.
Bild






STYRDONSLAGNING
Bild



Bild


Bild


Bild


Bild

SEN INSTALLERA VÄRMAREN OCH TESTA. DU MÅSTE KUNNA NOLLSTÄLLA FELKODERNA FÖR ATT FÅ IGÅNG ALTERNATIVT HA ETT PROGRAM DU KAN TESTA ENSKILDA MODULER SÅSOM BRÄNSLEPUMP(TICK TICK TICK), VATTENUPMP(MAN HÖR VÄTSKAN FORSA I SLANGARNA) OCH FLÄKTEN(BÖRJAR VINA).

Jag är ingen kretskortsexpert men jag smacka på lite vitt tec7 lim och gorillatejp ovanpå hålet så får vi se om det håller för framtiden =)
Senast redigerad av 6 Freddie4finger, redigerad totalt 0 gång.
av Alx
#1284389
Är det så att man kan köra bilen till Västerås, lämna den där ett par dagar och att felkoden är på fläkten kan jag "hjälpa" till med att laga värmaren. Kan man skicka bara styrdonet är det ännu enklare att laga.
av oblic
#1285397
Gjorde operationen idag och gick bra, nu funkar värmaren och inga felkoder kvar enligt Vida. Jag tog lödkolv och värmde upp kallödningen, hade ingen bly utan vanlig tenn kvar på kolven som fick hänga med. Återstår och se hur bra de håller, PL400 fick tryckas i borrhålet men med en plastbit som täckning för kretskortet!
av oblic
#1285398
0A2D60B4-F73B-4E1D-8540-8C9CE893CBA2.jpeg
0A2D60B4-F73B-4E1D-8540-8C9CE893CBA2.jpeg (370.97 KiB) Visad 2380 gånger
D70234E9-D42B-4C5F-8A7F-17EADDA08674.jpeg
D70234E9-D42B-4C5F-8A7F-17EADDA08674.jpeg (431.37 KiB) Visad 2380 gånger
19CD0F5A-24DA-47BF-AB34-EC0ABABE6037.jpeg
19CD0F5A-24DA-47BF-AB34-EC0ABABE6037.jpeg (536.32 KiB) Visad 2380 gånger
av oblic
#1285421
Tog med fingret sedan tryckluft, tog sen kniv för att få ”rena” snygga toppar innan jag gick på med kolven.

Hur har ni andra gjort med sladden för pumpen, går otroligt nära avgasröret utan något skydd, mina hade fått ett par brännmärken. Tänkte ta folie och Linda runt kabeln som extrskydd om inget annat tips finns
Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]