NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cyberk2
#1209856
Här kommer lite info på hur jag lagade styrdonet på min eberspächer värmare.

Felkoden var CPM-1308 och det hjälpte inte att byta fläkten i värmaren.
Hittade en guide på tyska som sa att det alltid var en trasig lödning på ena polen till fläktmotorn. Jag och min polare rev 3 värmare och det var samma fel på alla så felet är bekräftat.
Man tar helt sonika och borrar försiktigt med en HÅLSÅG mittemot stiften inne i styrdonet så man blottlägger baksidan på kretskortet. Det är aluminium och sen cirka 5mm gegga innan kretskortet kommer, så när man är igenom aluminiumet ska man sluta borra. Därför man måste ha en hålsåg utan mittborr för då tar den "jämt". Tar man en vanlig borr som är spetsig så kommer ju borren ner till kretskortet innan man kommer igenom.
Sen gör man rent och så löder man på lite med BLY tenn så det håller. Och lägger igen hålet igen med lämpligt tätningsmedel. Ej silikon som härdar då det angriper lödningarna, ingenting som innehåller ättika. Jag körde med Wurth limma och täta och så klippte jag till en liten bit plåt som jag la utanpå.

Orsaken till att det blir såhär är kravet på att lödningar inte får innehålla BLY pga att det ska vara miljövänligt. Och fläkten går på likström så kommer joner vandra från ena polen till den andra och lödningen blir urholkad med åren.
En billig enkel fix, man gör det dock på egen risk :)
Skriv gärna en kommentar om detta hjälpte nån.

En annan reparationsfirma i Sverige kapar upp hela baksidan och löder om. Kortet är fastskruvat i botten så man får helst missa dom isåfall

Tyska sidan jag tittade på så karvade man ur gelen och skruvade ur dom 2 Torx 9 skruvarna. Sen borrade man 4 hål från insidan där etiketten sitter som man inte ser utifrån när värmaren är monterad. Den metoden kan jag dock inte rekommendera då man fick slita sönder kretskortet för att få ut det.

Volvonummer: 31308265
Felkod CPM-1308
Eberspächer D5WS
Bilagor
IMG_0593.JPG
Dom 2 inringade stiften går till fläkten och behöver lödas
IMG_0593.JPG (206.6 KiB) Visad 9952 gånger
IMG_0592.JPG
IMG_0592.JPG (67.3 KiB) Visad 11661 gånger
IMG_0574.JPG
IMG_0574.JPG (88.85 KiB) Visad 11658 gånger
IMG_0571.JPG
IMG_0571.JPG (93.73 KiB) Visad 11659 gånger
IMG_0570.JPG
IMG_0570.JPG (72.21 KiB) Visad 11657 gånger
av Alx
#1219469
Sitter i brännaren. Ena gaveln är lådan med kortet ingjutet. Man får loss gaveln en liten bit innan kablarna säger stopp. Då får man försiktigt peta isär kontakten med en platt skruvmejsel. Spärrarna går lätt sönder märkte jag.

Stiften skall smältas om med blyat tenn. En skvätt fluss hjälper till att få det snyggt.
av cyberk2
#1221139
Det är 2 stift. Det är dom som kommer från kontakten på insidan av styrdonet. Dom 2 yttersta går till fläkten och den ena blir lixom "lös" i lödningen, och då blir det dålig kontakt.

Snabb lathund för att få ner värmaren är:
Skruva ur 2 skruvar till motorfästet och slit motorn framåt en decimeter. Den är dom 2 skruvarna som sitter fast i rambalken som ska ur.
Skruva ur mittenskruven som sitter i värmaren, lång skruv som går rätt igenom värmaren.
Ta isär kontaktstycket och skruva bort båda vattenslangarna från toppen, ta bort bränsleledningen.

Under bilen så klipp buntbandet som håller kabeln till vattenpumpen, kolla hur den kabeln går. Ryck ur kontaktstycket. Släpp på avgasklammern på värmaren, ta bort insugsröret som sitter bredvid. Behöver inte skruva loss hela konsolen som värmaren sitter i!!!!!

Nu ska det gå att lirka ur värmaren, klicka loss den från fästet och skruva ur ac-givaren på röret sen är det bara att lirka ur den. Tar cirka 45 min om man är van.

Behövs ett AMP kabelsko verktyg för att demontera stiften. Finns på biltema 191519
Funkar även med nått litet platt, typ som gem fast platt som man kan frigöra spärren i på kabelskorna

Brukar i princip aldrig vara fel på glödstiftet, Nätsilen behövs i princip ALLTID bytas. Fläkten var det inget fel på min efter 7 års tjänst. Googlar man på "d5w workshop pdf" så får man fram fina manualer på hur man skruvar i värmaren
#1221167
Intressant lösning på att laga styrdonet :-)

Vill tillägga att man nästan alltid behöver byta packningarna mellan fläktdelen och brännkammare. Så ska man serva en rykandes bränslevärmare så bör man köpa både stiftsilssatsen plus packningssatsen.
av V50Summum
#1225674
Hmm. Verkar vara ett återkommande problem det här med kretskortet har jag förstått efter att ha läst/letat lite...
Har haft min värmare ute eftersom den slutade fungera. Förhörde mig lite om det och tog beslutet att den nog bara behövde sotas... Det hjälpte inte, så nu antar jag att det är kretskortet...
Det va ju inte jättekul att få ut hela värmare ur bilen... Det är ingen som lyckats skruva bort bara locket med kretskortet på plats i bilen?
VIDA har dock slutat att funka så jag kan inte läsa felkoder. :-(

M.v.h.
/Stefan
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]