NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av norqvist
#1206334
Tjenare.
Jag har en S40N T5 AWD från 2005, 100% original som just passerat 17000 mil.
jag hade lite funderingar på en effektoptimering till den och eftersom polestar endast har optimeringar till S40 från 2007
så verkar det som att jag får vända mig till BSR. Jag bor högt upp i landet så jag har inte så mycket att välja mellan verkar det som.

Är det någon som kör med BSR's optimering här?
1. hur mycket skiljer sig bränsleförbrukningen från original,
2. blir bilen så mycket piggare att det är en värd investering?
3. pallar motor och drivlina den extra effekten i det långa loppet?
4. vad ligger laddtrycket på original och vad blir det efter optimering?

utöver det så var man lite inne på ett öppet luftfilter och eventuellt i framtiden ett avgassystem, även det från BSR.
känns bekvämt att beställa allt från samma sida.
#1206829
Jag vet jag vet :D

1. Normal körning med 98-oktan, lite mindre förbrukning (men den skillnaden märks om du kör 98 utan annan programvara). Tyvärr drar ju den naturligtvis mer soppa när du gasar, eftersom den ger ut mer effekt.
2. Med endast programvara blir bilen som natt och dag, det blir ett riktigt gott "sug" och det känns när turbon börjar ladda, det gör det inte original (bottenstark motor), det gör stor skillnad.
3. Inga problem alls, överdimensionerat, i Borås finns ett par C30/V50 som kört Autotechs 420-kit (drygt 400hk på E85) och de har gått bekymmersfritt i 4-6 år. Inget att oroa sig för alls.
4. Vet faktiskt inte, vet att K24-T5:an laddar 1.5bar med steg 3, men vad denna laddar har jag ingen aning om.

Min andrabil (sambons mer eller mindre) håller jag på och småpillar med lite.
Den har fått Autotech steg 1 och en magnetventil från Autotech (som jag också rekommenderar, dels för att den är snabb, ger ladd tidigare och håller ladd längre, sen är ofta originalet slitet/inte lämpligt för annat än original).

På posten väntar en DO88-intercooler som sägs vara den bästa, sen blir det ett helsystem med 200-cells sportkatalysator från JT-Tuning och gräddet på moset blir Autotech steg 3 med multifuel, så jag kan köra den på E85.

Ang. luftfiltret kan du skippa det.
Det finns en liten shunt på vänstersidan av luftfilterboxen som ska öppna när det blir tillräckligt mycket undertryck i luftfilterboxen, tar du bort den, gör du andningsvägen lite friare (frisk-/kalluftskopet ska vara kvar såklart).
#1206952
tackar för svar=)

Okay, så du skulle rekommendera Autotech före BSR?. Som sagt jag bor i Norrbotten så man har lite begränsade valmöjligheter om firmor
som kan göra jobbet, så man måste göra det själv.

ah, skippar luftfiltret då. verkade vara en jäkla historia med att montera det, loss med en massa grejer, knuffa motorn bakåt osv. :shock:

Men om man nu skulle göra en beställning från Autotech, vet du om det är någon skillnad på steg 1 och steg 2 på programvaran? eller är det bara att man får med en 2.5" catback?
och vet du om deras optimering tar hänsyn till om bilen är FWD eller AWD?

http://atechmotor.com/volvo/s40n/t5/trimpaket/steg-2/

antar att det är denna ventil du syftade på?=)
http://atechmotor.com/volvo/s40n/t5/tur ... netventil/

Det är ju min bruksbil så man vill ju inte att den drar allt för mycket soppa. Det har jag evon till :D
Men den känns ganska trött för att vara en T5. men det är ju just för att den är original.
#1207005
Tjenare.

Jag hade just till Volvo hellre tagit Autotech (BSR är antagligen lika bra, men Autotech har varit mer "helhjärtade" mot Volvo).

Luftfilterkitten släpper oftast in massa varmluft även om de ser täta ut, och tappar därmed effektivitet, nä, det är bättre med originalet (ev. insatsfilter, om man är lagd åt det hållet).

Jag är 99% säker på att steg 2 är steg 1-programvara. Catbacket gör minimalt med skillnad på flöde/mottryck jämfört med original, det låter egentligen lite mera bara.

Ang. FWD/AWD kan du skriva till dem på Facebook t.e.x., de brukar svara samma dag.

Japp, det är den ventilen jag syftar på :)
#1207091
Okay, autotech får det bli då. ska höra med dem angående awd.

mja en catback i sig gör ju egentligen inte så mycket, det är ju vid turbon man vill ha grövre rör. där avgaserna är som varmast.

satt och kollade lite på den där magnetventilen. verkar som att de laddar 0.3bar original. med steg 1 och ventil så var det runt 1bar. ganska duktig ökning.

tror nog det blir en steg 1 och en ventil och sen nöjer man sig där. det är redan uppe i nästan 10000 bara för det kalaset så man kanske ska lugna sig lite och pröva sig fram

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]