- tor 19 okt 2017, 18:29
#1205613
Hej,
Jag har skrivit i forumet tidigare om min S40 1,8F -07. Nu är det dags igen ;) Denna gången har jag problem med ojämn gång och misständningar.
Det började med att den gick dåligt när den var kall, och då fick vi en felkod som visade på att lambdavärdet var fel. Vi bytte då främre lambdasond, som mer eller mindre var kolsvart, och rensade felkoderna. Därefter gick bilen bra i ungefär en veckas tid.
Sedan började den, med nedanstående fenomen:
Ojämn gång och misständningar som kommer lite oregelbundet. När jag startar bilen går motorn bra i ungefären halv minut, för att därefter först gå ner på 8-900rpm och sedan hoppa lite upp och ner på tomgång. Gasar man upp och släpper gasen (fortfarande när man står still) så hoppar motorn ner i riktigt låga varv precis som att den ska stanna för att sen "hosta igång" igen.
Om jag kör iväg med bilen så går den ryckigt. Den misständer vid gaspådrag och när jag släpper gasen hugger motorn. Om jag då frikopplar och varvar lite, så kan jag ha turen att motorn går bra en liten stund tills den börjar misstända igen. Då får jag upprepa samma procedur. Så håller den på ett bra tag tills den har nått en viss temperatur och börjar tända ordentligt och får normal tomgång.
Någonstans tyder detta på att det är fel på bränsletillförseln och värdena för hur mycket luft + soppa som ska blandas. Precis när man startar bilen går motorn på förbestämda värden för att uppnå optimala förhållanden så att den alltid startar. Och när den sedan börjar läsa in värden från olika givare så ändras bränsleblandningen efter nya förhållanden. Och någonstans där måste det ju bli fel. Detta har då först fått oss att misstänka att någon temperaturgivare felat. Vi har misstänkt map-sensorn. Men vi har inte fått någon felkod. Bilen är tyst som en mus. Vi har också kollat spjället och tändstift. Spjället var rent och rörde sig fritt medans tändstiften var ok.
Nu har bilen också börjat sota och spruta en vätska från avgasröret. Vätskan som kommer ut vet vi inte vad den är. Den luktar inte som soppa (man kan ju tänka sig att det kommer in för mycket soppa som inte förbränns och åker ut genom avgasröret). Kan det vara kondens, även fast man kört bilen precis innan? Vi tror inte bilen dricker vatten då vi kontrollerat vattennivån.
Vi har funderat på om det kan vara spridarna som är dåliga. Att dem inte öppnar och stänger som dem ska. En teori har varit att någon av spridarna läcker och droppar bensin i någon cylinder, när bilen är avstängd, som gör att det blir väldigt blött vilket då skulle leda till misständningar tills det blivit "lagom torrt" i cylindern. Vet inte hur pass rimligt det är.
Är det någon här som upplevt liknande problem?
Edit:
Ett kort videoklipp på när den "sotar". Det som syns på marken är nämnda vätska.
Jag har skrivit i forumet tidigare om min S40 1,8F -07. Nu är det dags igen ;) Denna gången har jag problem med ojämn gång och misständningar.
Det började med att den gick dåligt när den var kall, och då fick vi en felkod som visade på att lambdavärdet var fel. Vi bytte då främre lambdasond, som mer eller mindre var kolsvart, och rensade felkoderna. Därefter gick bilen bra i ungefär en veckas tid.
Sedan började den, med nedanstående fenomen:
Ojämn gång och misständningar som kommer lite oregelbundet. När jag startar bilen går motorn bra i ungefären halv minut, för att därefter först gå ner på 8-900rpm och sedan hoppa lite upp och ner på tomgång. Gasar man upp och släpper gasen (fortfarande när man står still) så hoppar motorn ner i riktigt låga varv precis som att den ska stanna för att sen "hosta igång" igen.
Om jag kör iväg med bilen så går den ryckigt. Den misständer vid gaspådrag och när jag släpper gasen hugger motorn. Om jag då frikopplar och varvar lite, så kan jag ha turen att motorn går bra en liten stund tills den börjar misstända igen. Då får jag upprepa samma procedur. Så håller den på ett bra tag tills den har nått en viss temperatur och börjar tända ordentligt och får normal tomgång.
Någonstans tyder detta på att det är fel på bränsletillförseln och värdena för hur mycket luft + soppa som ska blandas. Precis när man startar bilen går motorn på förbestämda värden för att uppnå optimala förhållanden så att den alltid startar. Och när den sedan börjar läsa in värden från olika givare så ändras bränsleblandningen efter nya förhållanden. Och någonstans där måste det ju bli fel. Detta har då först fått oss att misstänka att någon temperaturgivare felat. Vi har misstänkt map-sensorn. Men vi har inte fått någon felkod. Bilen är tyst som en mus. Vi har också kollat spjället och tändstift. Spjället var rent och rörde sig fritt medans tändstiften var ok.
Nu har bilen också börjat sota och spruta en vätska från avgasröret. Vätskan som kommer ut vet vi inte vad den är. Den luktar inte som soppa (man kan ju tänka sig att det kommer in för mycket soppa som inte förbränns och åker ut genom avgasröret). Kan det vara kondens, även fast man kört bilen precis innan? Vi tror inte bilen dricker vatten då vi kontrollerat vattennivån.
Vi har funderat på om det kan vara spridarna som är dåliga. Att dem inte öppnar och stänger som dem ska. En teori har varit att någon av spridarna läcker och droppar bensin i någon cylinder, när bilen är avstängd, som gör att det blir väldigt blött vilket då skulle leda till misständningar tills det blivit "lagom torrt" i cylindern. Vet inte hur pass rimligt det är.
Är det någon här som upplevt liknande problem?
Edit:
Ett kort videoklipp på när den "sotar". Det som syns på marken är nämnda vätska.