NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1205613
Hej,

Jag har skrivit i forumet tidigare om min S40 1,8F -07. Nu är det dags igen ;) Denna gången har jag problem med ojämn gång och misständningar.

Det började med att den gick dåligt när den var kall, och då fick vi en felkod som visade på att lambdavärdet var fel. Vi bytte då främre lambdasond, som mer eller mindre var kolsvart, och rensade felkoderna. Därefter gick bilen bra i ungefär en veckas tid.

Sedan började den, med nedanstående fenomen:
Ojämn gång och misständningar som kommer lite oregelbundet. När jag startar bilen går motorn bra i ungefären halv minut, för att därefter först gå ner på 8-900rpm och sedan hoppa lite upp och ner på tomgång. Gasar man upp och släpper gasen (fortfarande när man står still) så hoppar motorn ner i riktigt låga varv precis som att den ska stanna för att sen "hosta igång" igen.

Om jag kör iväg med bilen så går den ryckigt. Den misständer vid gaspådrag och när jag släpper gasen hugger motorn. Om jag då frikopplar och varvar lite, så kan jag ha turen att motorn går bra en liten stund tills den börjar misstända igen. Då får jag upprepa samma procedur. Så håller den på ett bra tag tills den har nått en viss temperatur och börjar tända ordentligt och får normal tomgång.

Någonstans tyder detta på att det är fel på bränsletillförseln och värdena för hur mycket luft + soppa som ska blandas. Precis när man startar bilen går motorn på förbestämda värden för att uppnå optimala förhållanden så att den alltid startar. Och när den sedan börjar läsa in värden från olika givare så ändras bränsleblandningen efter nya förhållanden. Och någonstans där måste det ju bli fel. Detta har då först fått oss att misstänka att någon temperaturgivare felat. Vi har misstänkt map-sensorn. Men vi har inte fått någon felkod. Bilen är tyst som en mus. Vi har också kollat spjället och tändstift. Spjället var rent och rörde sig fritt medans tändstiften var ok.

Nu har bilen också börjat sota och spruta en vätska från avgasröret. Vätskan som kommer ut vet vi inte vad den är. Den luktar inte som soppa (man kan ju tänka sig att det kommer in för mycket soppa som inte förbränns och åker ut genom avgasröret). Kan det vara kondens, även fast man kört bilen precis innan? Vi tror inte bilen dricker vatten då vi kontrollerat vattennivån.

Vi har funderat på om det kan vara spridarna som är dåliga. Att dem inte öppnar och stänger som dem ska. En teori har varit att någon av spridarna läcker och droppar bensin i någon cylinder, när bilen är avstängd, som gör att det blir väldigt blött vilket då skulle leda till misständningar tills det blivit "lagom torrt" i cylindern. Vet inte hur pass rimligt det är.

Är det någon här som upplevt liknande problem?

Edit:
Ett kort videoklipp på när den "sotar". Det som syns på marken är nämnda vätska.
#1205687
Skulle kunna vara en eller flera spridare kanske även en luftslang, det är i alla fall lätt att kolla ---> http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... +luftslang

Se om du kan läsa ut felkoder snarast. Är det spridare kan de som hände mig att detta förstör katalysatorn. När två spridare gav sig för mig luktade det typ bränt bakom bilen.

PS: Ser ut som att du har rätt bra puts på bilen, inte många V50 2007 som ser ut så :-)-)
#1205727
enklare, och kanske mer fruktsamt, att kolla tändspolar först...
känner igen problembeskrivningen...
vet dock inte hur man kollar en försämrad tändspole jämfört med en riktig...
har tidigare trott att spolar är mer av till eller från s.a.s.
men har märkt att iaf. volvospolarna har ett mellanläge som kan vara ett tag innan de lägger av helt...
#1205743
Micce1980 skrev:Skulle kunna vara en eller flera spridare kanske även en luftslang, det är i alla fall lätt att kolla ---> http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... +luftslang
Tack för tipset. Detta ska jag kolla upp!

Micce1980 skrev:Se om du kan läsa ut felkoder snarast. Är det spridare kan de som hände mig att detta förstör katalysatorn. När två spridare gav sig för mig luktade det typ bränt bakom bilen.
Jo, det luktar faktiskt bränt både bakom bilen och i kupén när den håller på och misständer som värst.
Micce1980 skrev:PS: Ser ut som att du har rätt bra puts på bilen, inte många V50 2007 som ser ut så :-)-)
Tack! Försöker hålla lite ordning på den i alla fall :) Bjuder på en bild nedan.
Bilagor
s40.jpg
s40.jpg (175.8 KiB) Visad 2035 gånger
#1208158
Jag har en c30 med samma sorts motor och har typ samma problem som du. Dock så när jag startar bilen varvar dennupp för att sen dö. Detta är när den är kall, efter andra starten funkar den bra. Och när man kör och typ frikopplar då nästan dör den för att sen hoppa igång igen. Funderar själv vad det kan bero på. Har bytt stift luftfilter. Är det nån som har koll på vart bränslefiltret kan tänkas sitta på en flexifuel?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]