NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rickybobby
#1205539
Hej!

Jag har en Volvo v50 2,4i 2004/2005

Jag får upp felmeddelandet "SRS airbag service omgående" samt "släpvagnssystem service erfordras" och dem kommer alltid tillsammans, och dem kommer oregelbundet, i samband med dessa koder så fungerar inte centrallåset, el-hissarna eller el-speglarna, och bilen går inte att låsa upp men fjärrlåset, utan endast att låsa, samt låsa upp bagageluckan. och sen kan koderna bara försvinna under körning och allt fungerar som vanligt.

Är det någon vänlig själ som har erfarenhet av detta?

Mvh Pontus
av Rådlös
#1205546
Inte erfarenhet, men en hypotes: Glappkontakt i någon del av släpkontaktens kablage. Även bakluckans kablage. Börja att leta där. Dra och ryck lite lätt i dom aktuella kablarna och se om lampor blinkar eller inte lyser alls.
Det kan vara en fördel att ha en multimeter för att kontrollmäta. Och även ett kopplingsschema.
av Lövet
#1205556
Testa också att ladda batteriet fullt med ordentlig laddare (CTEK motsv). Låg batterispänning kan ge massor av märkliga fel.
av Rickybobby
#1205557
Rådlös skrev:Inte erfarenhet, men en hypotes: Glappkontakt i någon del av släpkontaktens kablage. Även bakluckans kablage. Börja att leta där. Dra och ryck lite lätt i dom aktuella kablarna och se om lampor blinkar eller inte lyser alls.
Det kan vara en fördel att ha en multimeter för att kontrollmäta. Och även ett kopplingsschema.
Ska prova att rengöra lite, så gott jag kan, men är det vanligt att sådana här fel hänger ihopa som airbag och t.ex elhissar? för mig känns det väldigt konstigt, Dock är det min första volvo så har mycket att lära!
av Rickybobby
#1205558
Lövet skrev:Testa också att ladda batteriet fullt med ordentlig laddare (CTEK motsv). Låg batterispänning kan ge massor av märkliga fel.

Jag köpte faktiskt nytt Tudor batteri i hopp om att felet skulle försvinna men det kvarstod tyvärr..

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]