NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206507
Tror att 2.0 är en medelväg här. Har inte provat den själv men bör ju va rappare än 1.8 som är rätt trött jämt. 2.4 dricker för mkt men ex 2.4i 170 är riktigt skön att köra, lite gti känsla på toppen.
#1206537
SvenB skrev:
Derank skrev:Vad du än gör så skippa f motorn. Det finns ingen anledning att att köpa den. Du minimerar spridarras om du går på bensinaren.
Har du en bil med f-motor, eller har du haft, eftersom du så tvärsäkert utesluter den motorn? Jag har haft en i fyra år, och det var helt bekymmersfria år. Dessutom körde jag den aldrig på bensin.
Han hade fel på sina spridare och försöker nu få hela världen att inte köpa en F :wink:

Hitta en bil du gillar TS, blir det en F finns ju ingen anledning att inte köra på etanol. Men annars så snöa inte in för mycket på bränsleåtgången, det är en piss i Nilen i ett bilägande, spara istället in och ta cykeln eller skippa en snabbmatsrätt några gånger om året.
#1206554
Jag har inte koll på prisläget nu, men det finns en enkel tumregel för att räkna ut om det lönar sig med E85. Tag det aktuella priset för E85. Multiplicera det med 1,3. Om svaret ligger under aktuellt pris för bensin, så är det billigare med E85.
1,3 är den teoretiska merförbrukningen på E85.
Nu är detta egentligen inte hela sanningen. Om man skall hålla på att byta bränslen efter dagspriser på bränslen, så måste man sköta detta med adapteringen enligt anvisningarna. Om man inte gör detta så kommer bilen att gå allmänt dåligt och man blir högst besviken och missnöjd med bilen.
#1206646
Försöker genom transportstyrelsens "sök fordonsuppgifter" få fram vilka 1,8-blocketannonser som är bensinare resp flexifuel.. men lyckas inte utläsa detta.. De motorkoder du nämner Rådlös verkar inte finnas på transportstyrelsens sida.. Finns det någon annan beteckning hos transportstyrelsen som kan säga om det är bensinare eller flexifuel..?

Med vänlig hälsning!
av Lövet
#1206647
Drivmedlet finns registrerat hos transportstyrelsen i alla fall så det bör gå att utläsa ganska enkelt även utan motorkoden.
#1206648
Som Lövet säger. Kollade precis min egna 1.8F:
Gå in på Teknisk data -> Miljö och drivlina -> Längst ner står drivmedel, på min står det ETANOL.
#1206652
Hm.. På alla jag kollat hittills står det enl bifogad bild.. Under fliken etanol står det uppgift saknas, även på de bilar som säljarna uttryckligen skriver är flexifuel ?:-/
Screenshot_2017-10-24-12-51-08-1.png
Screenshot_2017-10-24-12-51-08-1.png (51.75 KiB) Visad 396 gånger
#1206654
Lustigt.
Men om du kikar under tilläggsinfo då? Såhär står det på min:
"T35A KAN KÖRAS PÅ DRIVMEDEL ETANOL ENLIGT UPPGIFT FRÅN
FORDONSTILLVERKAREN"
av Lövet
#1206685
Skulle tro att fliken Etanol saknas helt på de som är rena bensinare. Men med uteslutningsmetoden borde du kunna lista ut bränslet ändå - skulle misstänka att 95% av alla 1.8 till salu där ute är F modeller, om inte mer.
#1206686
Fliken Etanol enligt bilden visar att det är Flexifuel, anledning till att uppgift saknas är för att volvo inte kunde få fram en ordentlig test på förbrukning och utsläpp pga varierande kvalité på etanolen
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]