NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1205472
Hej,

Jag är på gång att ev skaffa en V50 från 2008-2010 och klurar väldigt på vilken motor (bensin) jag ska sikta in mig på..

Antingen 1.8 ren bensin, 2.0 ren bensin, 2.4 bensin eller möjligen 1.8f.

Jag uppskattar
driftsäkerhet och/eller låga verkstadskostnader
låg bensinförbrukning
"trevlig/go drivlina"
hyfsat lågt motorvägsvarvtal
låg fordonsskatt

Vilken motor anser ni vara ett bra val utifrån ovanstående?

2.4 140hk har jag haft för tretton år sedan när den kom, men förbrukningen verkar vara 1-2dl mer än t ex fordmotorn på 145hk.. Men vet å andra sidan vet jag inget om fordmotorns driftsäkerhet, karaktär eller verkstadskostnader.. Tyvärr är den inte speciellt vanlig heller, till skillnad mot främst 1.8f..

Med vänlig hälsning!
#1205508
Är inte (Fordmotorn) 1.8 och 1.8F i grunden samma motor? 1.8F är etanolkonverterad på vissa punkter med några bränsledetaljer i rostfritt etc. Samt har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Naturligtvis har den en annan motormappning i styrdatorn, men det kommer an på vilket bränsle du kör på.
Så här är motorkoden för 1.8F-motorn: B 4184 S8. Jämför detta med en 1.8-motor. (Alltså en inte etanolkonverterad)

Pssst! Du har lite lägre bilskatt på en F-bilmodell. Jag fick min inbetalningsavi i går för min V70 2.0F -08 (samma motor som 1.8F, men lite större cylinderborrning)
1455 kr/år.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1205520
Okalettos skrev:Hej,

Jag är på gång att ev skaffa en V50 från 2008-2010 och klurar väldigt på vilken motor (bensin) jag ska sikta in mig på..

Antingen 1.8 ren bensin, 2.0 ren bensin, 2.4 bensin eller möjligen 1.8f.

Jag uppskattar
driftsäkerhet och/eller låga verkstadskostnader
låg bensinförbrukning
"trevlig/go drivlina"
hyfsat lågt motorvägsvarvtal
låg fordonsskatt

Vilken motor anser ni vara ett bra val utifrån ovanstående?

2.4 140hk har jag haft för tretton år sedan när den kom, men förbrukningen verkar vara 1-2dl mer än t ex fordmotorn på 145hk.. Men vet å andra sidan vet jag inget om fordmotorns driftsäkerhet, karaktär eller verkstadskostnader.. Tyvärr är den inte speciellt vanlig heller, till skillnad mot främst 1.8f..

Med vänlig hälsning!
Lägst kostnad för service, drivmedel och försäkring har 1,8 med eller utan F. Saknar kamrem som ska bytas på 2,4. 2.0 är samma motor men med annan cylindervolym så även den har väldigt låga fasta kostnader. Dessutom håller de alldeles utmärkt. FInns en del personer på det här forumet som gillar att prata dåligt om de här motorerna men det verkar främst bottna i att de tycker de är "tråkiga". Några sakliga argument mot finns egentligen inte. Den femcylindriga är absolut inte mera driftsäker. Dock tystare, starkare "trevligare" motorljud, mindre vibrationer, lägre varvtal vid motorväg.

Du får helt enkelt väga för och emot.
#1205608
Tack för svaren hittills!

Är det mer krångel med 1,8f jämfört med bensinarna 1,8 och 2,0..?

Synd att 2,4 drar hyfsat mycket mer än de övriga, samt har kamrem.. Men å andra sidan förutsätter ju kedja att kedjan håller.. - Framgår det serviceintervall för kontroll av kedjan/spännare i serviceplanen på motorerna med kedja?

Med vänlig hälsning!
av Lövet
#1205621
Nej det finns inget som talar för att 1,8f är mer problematisk. Man får också tänka på att det har sålts extremt mycket fler 1,8f än 1,8 och 2,0 så det kommer självklart finnas fler trådar om problem på den motorn. Det innebär inte att den är sämre.
#1205666
Vad jag kan se i tillgängliga servicesheman så finns det inget intervall för att kolla eller byta kamkedjan. Det kan man tolka som att den anses hålla bilens livslängd ut. Eller om man vill köra vidare med bilen i en okänd avlägsen framtid, man byter vid behov.

Här kan du se en film med motorn:

Kamkedjan syns vid 1:29 ungefär.

OBS! Det är i Fords utförande. Volvo kan ha ändrat på vissa detaljer. Men det handlar väl i så fall om kåpor och kringutrustning och liknande.
#1206213
Hej och tack för svaren hittills..!

Jag har haft "goa" motorer hela mitt liv och är nu mogen att göra avkall på det, till förmån för bättre driftekonomi..
Och eftersom det är min känsla och erfarenhet att volvomotorerna varken är mest driftsäkra eller billigast i drift, så går 2.4 bort..

Jag ska bara köra på bensin, även om det skulle bli en 1.8f..

Om jag vänder på frågeställningen.. Finns det då något som talar för 1.8f framför 1.8/2.0-bensin (bortsett från lite lägre skatt och std-motorvärmare)..?

Med vänlig hälsning!
av Lövet
#1206245
Ser ingen anledning att välja bort 1.8f om du ändå funderar på 1.8. De är identiska förutom viss etanolanpassning (typ slangar och liknande). Det finns mycket fler 1.8f än 1.8 att välja på så låt den finaste och mest prisvärda bilen avgöra - inte om den har ett (f) i beteckningen eller inte tycker jag.
Användarvisningsbild
av Derank
#1206251
Vad du en gör så skippa f motorn. Det finns ingen anledning att att köpa den. Du minimerar spridarras om du går på bensinaren.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]