Så här var det: Under dom 5 första åren var bilen ansedd som en miljöbil och hade vissa miljöförmåner då. I Bilregistrets uppgifter stog det antingen Flexifuel eller inget alls på drivmedel (Jag har kopierat uppgifterna på min V70 2.0F -08, som man tog fram genom Skruvat. Andra tillbehörsfirmor har samma funktion) I dag står det för min bil som nu snart är 9 år "Drivmedel Bensin". Och alla tidigare "förmåner" är borta. Trafikverket anser alltså inte bilen som en miljöbil längre. Möjligen har lite lägre skatt än andra jämförbara V70-ägare, 1455 kr/år ?
Det enda som säger att det är en Flexifuel är motorkoden: B 4204 S4. (Motsvarande bensinmotor heter S11 på slutet)
Det här med förbrukningsuppgifter och utsläpp etc. etc. Var ett kapitel för sig dom första 5 åren. Man tycktes inte ta E85 på allvar trots att Sverige var det tredje landet i världen som hade flest E85-tankstationer. Vi låg t.o,m. före USA en tid. Jag har glömt siffrorna nu, men vi är utan tvekan värst i Europa i dag med antalet E85-tankstationer.
Hursomhelst, det finns en svensk webbsida som heter:
http://www.miljofordon.se/
Där finns tabeller med alla miljöklassade fordon som säljs och importeras till Sverige. (Inte privatimporter och liknande även om det förekom sådant) Det var samma sak där för E85-bilar. Det angavs bara förbrukning och utsläpp på bensin. Först på senare år kom det uppgifter om förbrukning och utsläpp på E85. I flera fall skyllde man på oklarheter och mätmetoder. Alla var inte överens om hur man skulle mäta utsläppen. Några ansåg att man skulle mäta rakt av som på en bensinbil. Andra ville lägga in att etanol var och är, ett förnyelsebart bränsle där 85% av koldioxiden kommer från växande grödor och kommer att återgå till naturen genom fotosyntesens "rundgång". I dag är inte detta några fantasier från några miljömuppar. Det är ren vetenskap, men enligt beslutsfattare och politiker är deras åsikter något helt annat. Det kan vi bl.a läsa i trådar på det här forumet. När Miljöfordon började föra tabeller över förbrukning och utsläpp på alternativbränslen, hade många tillverkare redan troppat av E85-linjen. Volvo slutade ungefär samtidigt som man lanserade VEA-motorn (Trots att det fanns en färdig E85-motor i VEA-programmet) Tidigare i år fanns det bara två E85-modeller till salu i Sverige. Dom kom båda från VolksWagen. :???: :( :shock:
Så ni som eventuellt är spekulanter på en Volvo F-modell och söker uppgifter genom tillbehörsfirmor (Bilregistret) bör vara medvetna om att det finns en femårsgräns och efter det upphör bilen att vara en miljöbil. Man får naturligtvis köra på E85 så mycket man orkar och har råd med. Men myndigheter ser inte bilen som en Flexifuel!
En fråga bara: Ni som har V70 -08, men inte Flexifuel, vad har ni i bilskatt? Jag vill jämföra och se om jag har någon förmån kvar.