NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206648
Som Lövet säger. Kollade precis min egna 1.8F:
Gå in på Teknisk data -> Miljö och drivlina -> Längst ner står drivmedel, på min står det ETANOL.
#1206652
Hm.. På alla jag kollat hittills står det enl bifogad bild.. Under fliken etanol står det uppgift saknas, även på de bilar som säljarna uttryckligen skriver är flexifuel ?:-/
Screenshot_2017-10-24-12-51-08-1.png
Screenshot_2017-10-24-12-51-08-1.png (51.75 KiB) Visad 398 gånger
#1206654
Lustigt.
Men om du kikar under tilläggsinfo då? Såhär står det på min:
"T35A KAN KÖRAS PÅ DRIVMEDEL ETANOL ENLIGT UPPGIFT FRÅN
FORDONSTILLVERKAREN"
av Lövet
#1206685
Skulle tro att fliken Etanol saknas helt på de som är rena bensinare. Men med uteslutningsmetoden borde du kunna lista ut bränslet ändå - skulle misstänka att 95% av alla 1.8 till salu där ute är F modeller, om inte mer.
#1206686
Fliken Etanol enligt bilden visar att det är Flexifuel, anledning till att uppgift saknas är för att volvo inte kunde få fram en ordentlig test på förbrukning och utsläpp pga varierande kvalité på etanolen
#1206814
Så här var det: Under dom 5 första åren var bilen ansedd som en miljöbil och hade vissa miljöförmåner då. I Bilregistrets uppgifter stog det antingen Flexifuel eller inget alls på drivmedel (Jag har kopierat uppgifterna på min V70 2.0F -08, som man tog fram genom Skruvat. Andra tillbehörsfirmor har samma funktion) I dag står det för min bil som nu snart är 9 år "Drivmedel Bensin". Och alla tidigare "förmåner" är borta. Trafikverket anser alltså inte bilen som en miljöbil längre. Möjligen har lite lägre skatt än andra jämförbara V70-ägare, 1455 kr/år ?
Det enda som säger att det är en Flexifuel är motorkoden: B 4204 S4. (Motsvarande bensinmotor heter S11 på slutet)
Det här med förbrukningsuppgifter och utsläpp etc. etc. Var ett kapitel för sig dom första 5 åren. Man tycktes inte ta E85 på allvar trots att Sverige var det tredje landet i världen som hade flest E85-tankstationer. Vi låg t.o,m. före USA en tid. Jag har glömt siffrorna nu, men vi är utan tvekan värst i Europa i dag med antalet E85-tankstationer.
Hursomhelst, det finns en svensk webbsida som heter: http://www.miljofordon.se/
Där finns tabeller med alla miljöklassade fordon som säljs och importeras till Sverige. (Inte privatimporter och liknande även om det förekom sådant) Det var samma sak där för E85-bilar. Det angavs bara förbrukning och utsläpp på bensin. Först på senare år kom det uppgifter om förbrukning och utsläpp på E85. I flera fall skyllde man på oklarheter och mätmetoder. Alla var inte överens om hur man skulle mäta utsläppen. Några ansåg att man skulle mäta rakt av som på en bensinbil. Andra ville lägga in att etanol var och är, ett förnyelsebart bränsle där 85% av koldioxiden kommer från växande grödor och kommer att återgå till naturen genom fotosyntesens "rundgång". I dag är inte detta några fantasier från några miljömuppar. Det är ren vetenskap, men enligt beslutsfattare och politiker är deras åsikter något helt annat. Det kan vi bl.a läsa i trådar på det här forumet. När Miljöfordon började föra tabeller över förbrukning och utsläpp på alternativbränslen, hade många tillverkare redan troppat av E85-linjen. Volvo slutade ungefär samtidigt som man lanserade VEA-motorn (Trots att det fanns en färdig E85-motor i VEA-programmet) Tidigare i år fanns det bara två E85-modeller till salu i Sverige. Dom kom båda från VolksWagen. :???: :( :shock:
Så ni som eventuellt är spekulanter på en Volvo F-modell och söker uppgifter genom tillbehörsfirmor (Bilregistret) bör vara medvetna om att det finns en femårsgräns och efter det upphör bilen att vara en miljöbil. Man får naturligtvis köra på E85 så mycket man orkar och har råd med. Men myndigheter ser inte bilen som en Flexifuel!

En fråga bara: Ni som har V70 -08, men inte Flexifuel, vad har ni i bilskatt? Jag vill jämföra och se om jag har någon förmån kvar.
#1207107
Hej.
Jag besvarar din fråga Rådlös med min i det här sammanhanget lite udda bil:
Ford Mondeo -06, med i princip samma motor som din, alltså 2,0 Duratec.
Den har en årsskatt på 2.780 kr!
Mvh/Håkan

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]