NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Persalls
#1204060
Hej på er!

Är det inte det ena så.... fixar till bilen för fullt men felen dyker upp i alldeles för hög takt för att det skall vara kul. En morgon så är stereon och allt som hör till den dött och panelen visar välkomsttexten med premium audio en kort stund och sedan endast klima-info. Har kollat allt jag kan komma på och också läst att felet tydligen är vanligt men att lösningen tydligen leder till ett väldigt dyrt byte av ICM? Det märkliga var att mitt i felsökningen så vaknade den till liv och funkade en timme kanske, dock men ganska dålig mottagning på radion, för att sedan dö på nytt och nu verkar inget hjälpa. Jag har kollat anslutningarna bak på ICMen och vet inte hur fibern skall lysa men ICMen skickar ut ljus och DVDn i hanskafacket till navin spinner upp när man trycker in "power". Jag har kollat säkringarna inne i bilen och i motorrummet men har inte kommit till förstärkaren ännu eftersom den tydligen sitter under passagerarfönstret bak och det skall tydligen vara stökigt. Jag har ett lite handinstrument mest för OBD läsning men som även klara Volvo-system och den säger ju mycket riktigt att det är kommunikationsfel med ICM. På iCM sitter det en "kylfläns" i metall och den blir ganska varm, är det normalt? Kan Volvo söka sig fram till felet tro? En helt annan fråga, ponera att det är ICM-byte som skall till, skulle man kunna ersätt den med en modernare "blue-something" stereon i tron att underliggande system fortfarande funkar.. typ backsensor ex vis..?? Finns det någon som lagar ICM?

Jag förstår som sagt att många drabbats över åren men är lösningen alltid den dyra? Kan Volvo möjligen väcka den gamla till liv med lite våld och mjukvara tro. det är ju inte helt död.

//Mvh Per
av Persalls
#1204517
Varit på skroten och hämtat två begagande ICMer och pratat med familjens Volvo-tekniker samt bokat tid för felsökning. Tydligen är det ingen fara att testa med en annan men resultatet kan bli lite hur som. Jag har provat med båda två fårn skroten och de funkar precis lika lite som originalet. Dessutom har jag kollat slutsteget, gps-modulen och antenn-tunern? som alla sitter under höger bakruta. Steget har 12volt och samtliga enheter har ljus i fibern. HJag har delat dörrkontakterna på båda sidor och sprutat kontaktsprej, samtliga säkringar har varit ute och kollats samt samtliga säkringsuttag är sprejade. Alla kontakter på underscentralen under handskfacket har delats och sprejats men fortfarande utan något som helst resultat... hur svårt kan det vara??? Någon som vet vad det är för box som sitter under förarstolen på en C30 summum? Bilen har minnessäten på båda sidor men den boxen sitter bara på en sida. slutligen gjordes en Norsk-reset under natten men inget har hjälpt. Det finns ett larm som visar på att det inte går att kommunicera med ICM så därför köpte jag några, dock inte exakt rätt, ICMer men som sagts ovan utan resultat. ALLA tips uppskattas storligen då det är djupt frustrerande att inte nå framgång, visserligen är nu i det närmast samtliga kontkakter servade men ändå...

//trevlig helg
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]