NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1203741
Har en V50 t5 awd med många skumma elfel. Idag så tändes ABS/bromsvarningen med följande meddelande i dim: bromsfel stanna snarast. Även när detta händer slutar trippmätaren fungera. Felkod bcm-0052 (dock tvecksam till denna då det inte kommer varje gång jag kör bilen men ofta)
När detta händer får jag även ett surrandes ljud ifrån ABS enheten.
Startspärren slår i varje gång jag försöker starta bilen, då får jag antingen dra ut nyckeln och vända på den 180 grader eller helt enkelt vänta ett par sekunder så kan det funka.
Bakluckan började öppna sig själv idag med, typ 40 gånger på 5 min. Gick aldrig att stänga förrän jag låst bilen, då slutade den låsa upp sig hela tiden.

Jag har bytt batteri dock biltema (var snål) och generatorn laddar runt 14.64V. Har aldrig haft problem med biltema batteri förut så jag tog en chansning.
Gamla batteriet var helt slut, ville inte hålla laddning.

Kan det vara att det är batterifel eller är det helt enkelt att cem håller på att säga upp sig?
Då jag är i behov av bil så behöver denna funka. Har inte lust att köpa ny då jag bara haft denna ca 1 månad

Mvh Marcus
#1203759
kebabpizza skrev:Om du har köpt den av en firma kan du åberopa konsumentköplagen.
Tyvärr köpt privat. Funkade klockrent första tiden efter köp och underprovkörning.
Får testa med batteriet ur båten om det kanske gör skillnad.

Tack för svar. Mvh Marcus.
#1203787
Har inte gjort något alls mer än bytt batteri.

Skall testa med ett annat batteri men tack för svar.

:)
#1203974
Tidiga modeller led ju av att ett kontaktstycke i förardörren (tror jag att det var) blev utsatt för väta och då kunde hela bilen börja spöka. Tror att Volvo tog på sig det. Hör med Volvoverkstad och fråga.
#1203975
Tidiga modeller led ju av att ett kontaktstycke i förardörren (tror jag att det var) blev utsatt för väta och då kunde hela bilen börja spöka. Tror att Volvo tog på sig det. Hör med Volvoverkstad och fråga.
#1204037
JallooZ skrev:Tidiga modeller led ju av att ett kontaktstycke i förardörren (tror jag att det var) blev utsatt för väta och då kunde hela bilen börja spöka. Tror att Volvo tog på sig det. Hör med Volvoverkstad och fråga.
Hej. Skall kolla på det i morgon annars får jag cem avläst och utbytt. Har köpt en bil till så får väl kämpa lite med denna.
Tack för svar. Mvh Marcus.
#1204108
Börja med kontroll av kontakterna vid CEM under handskfacket, sitter de bra kan rengöring enligt denna video förhoppningsvis lösa dina problem


Jag hade sporadiskt dessa larm för flera år sedan, men sedan dess har jag inte haft några larm om ABS, bromsfel etc. Gjorde inget då , försvann bara av sig självt.

Tror inte kontaktstyckena i dörrar orsakar dessa problem, men de skall bytas ut om bilen är äldre än någonstans runt 2007. På min (-06) byttes kablage med kontakter ut, orsakade bara problem med centrallåset och lite felvisning av utetemperaturen.
#1204148
Tack. Det är gjort men gjorde tyvärr ingen skillnad.

Har nu köpt ny bil så skall se om vi kan få bukt med denna.

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]