NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1203914
Luffarsson skrev:
Nalleman64 skrev:Aha då förstår jag vad du menar d.v.s. du väljer mellan att besiktiga först och "chansa" på att du får igenom bilen? Eller så åker du till Bilia innan du besiktigar? Det är så du menar?
Om felet är kopplat till avgasreningen (vilket Lövet är inne på) så lär du inte få igenom bilen hos Bilprovningen.
Jag hade åkt till Bilia innan besiktningen och fått felkoderna avlästa och nollade. Om du har tur kommer de inte tillbaka innan du skall besiktiga.
Jag vill veta vad som är felet och sedan åtgärda det. Och då vill jag hellre få reda på det genom att betala 300 kr på en besiktning än att betala 1400 kr på felsökning och hitta ett fel som jag ändå skulle hitta på en besiktning två veckor senare. Går det?

Med andra ord, och nu kan jag nog inte vara tydligare med vad jag menar:
De på Bilia sa till mig att det kommer kosta 1400 kr att hitta felet och sedan ger de mig ett prisförslag på åtgärd.
Är det lika bra att skita i felsökningen på Bilia och vänta 2 veckor tills jag besiktigar bilen, få reda på felkoden, ge den till Bilia och få prisförslag direkt?

PS. Kollade alldeles nyss i papprena vi fyllde i för Blocketförsäkringen och partikelfiltret har bytts ut för ett och ett halvt år sedan, så verkar inte vara det.

PS2. Nu vill jag ju faktiskt lära mig lite om bilar, så lite offtopic frågar - varför skulle jag vilja få felkoderna nollade och hoppas på att de går igenom besiktningen? Om jag vill få bort felkoder kan jag väl bara trycka på en knapp som tar bort dem. Det är väl en varning på att något är fel med bilen och borde åtgärdas för att bilen ska vara säker/körbar, lite som att ont i någon del av kroppen är en varningssignal på att man ska åtgärda en skada eller att något är tokigt? Att nolla felkoder och köra vidare känns väl lite som att stoppa huvudet i sanden och kommer bita en före eller senare och mest största sannolikhet grövre än det skulle gjort i början?
Av tonen i det sista stycket att döma känns det som om jag förolämpat dig på något vis. Det var inte min avsikt! Kan ju vara bra för dig att känna till att det inte är alls ovanligt att folk resonerar på det viset jag redogjorde för d.v.s. man nollar bort felen innan besiktningen. Det händer faktiskt att man kan nolla bort felkoder utan att de kommer tillbaka (även om det är vanligast att de gör det) också.
Sedan vill jag även gratulera dig om du lyckas hitta ett ställe där du kan besiktiga bilen för 300:-.
Lycka till med ditt fortsatta bilägande.
C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]