NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Persalls
#1202391
Hej på er!

Jag har sökt och läst de trådar jag kommit över, inklusive externa länkar, men blir ändå inte riktigt klok på hur man "skall" göra.

Vissa menar att man skall riva av hela fronten och ta det framåt medan någon menar att tricket snarare är att lyfta bilen högt och sänka hela kylarpaketet medans man sedan tar kondensorn uppåt, dvs om jag nu fattat rätt :-)

Min fråga är ju vad som är smidigaste sättet och måste man tappa av kylarvatten och lossa alla slangar för att kunna få ut kondensorn? Kylare, kondensor och intercooler verkar sitta i en ram som skall gå att dela? stämmer det?

Mycket tacksam för stöd då bilen brukas dagligen och jag inte gärna vill påbörja bytet utan att vara säker på att kunna slutföra det.

Mvh Per
Användarvisningsbild
av P210
#1203736
På min V50 D5:a tog Mekonomen bytet framifrån med fronten avhakad, tror du vinner på det, mycket lättare att komma åt allt än att ligga och pilla underifrån...
av Persalls
#1204049
Hej!

Jag fuskade och lämnade bilen till en bekant som har verkstad och det var inte direkt ett jobb för garageuppfarten. Fronten av och hela paketen med kylare, dvs IC, vattenkylare och imklämd i mitten kondensorn. Det skall nog inte betraktas som svårt direkt med flera moment blir väldigt knepiga om man inte är två och det var skönt att betala för jobbet faktiskt.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]