NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Neophox
#1201290
Hej!
Har en V50 d2 -2011 bilen har rullat va 17000 mil. Undrar om den har självrengörande
Partikelfilter. Kör till jobbet ca 10 km varje dag.
Risk att man får problem om man kör korta sträckor?


Upplever även en avgaslukt inne när bilen står på tomgång eller
vid ett stoppljus. Nån som har samma problem?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1201330
Den har inget milbunden byte av partikelfilter. Om det trots det skulle bli fullt, får du en varningslampa om det.
av Lövet
#1201415
Avgaslukten kan vara dieselvärmaren. Den går vid behov automatiskt igång (om man inte stänger av den funktionen).
Användarvisningsbild
av SvenB
#1201445
Lövet skrev: Den går vid behov automatiskt igång (om man inte stänger av den funktionen).
På V50 finns inte den möjligheten, om man inte kopplat om, på ett sätt som jag läst här på forumet, själv
av Lövet
#1201448
Ok. Då kan det definitivt vara den som luktar.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1201451
Jag saknade inte den funktionen på min V50 eftersom den kortaste sträcka jag körde var till centralorten, 14 km. Men på den nuvarande bilen finns den. Får se om jag använder den.
av Lövet
#1201477
Trist att den saknas exempelvis om man bara behöver flytta på bilen. Det sliter på värmaren att inte nå driftstemperatur.
av Neophox
#1201594
Det står direktstart parkvärmare av, sen finns funktionerna tidur. Men inte att man kan välja helt att slå av...inte så trevligt med lukten.. funderar på att byta bil ev för det går det göra ngt åt det ?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1201629
Du kan ju plocka ur säkringen till värmaren. Då startar inte värmaren. Bättre än att byta bil :)
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]