NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smygarn
#1198403
Hej!
Köpte mig en V50 1.6 eco drive-10 på en bilfirma för lite mer än 3 månader sedan. Just nu är jag allt annat än nöjd :( Beläggen byttes, veckan därpå gick bilen inte att stara (tändningslåset paj) och den här veckan nya bekymmer. Bilen lägger ibland av när man gasar. Har hänt två gånger och senast nu ikväll när jag kom ut ur en rondell och skulle gasa upp så tvärdog bilen. Men det är bara att vrida tillbaka nyckeln och starta igen så funkar den. Nån som vart med om det förut och vet vad problemet är? :)
Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av frasse4
#1198411
Är det 1.6 dieslen? Detta hände mina föräldrars strax innan 10000 mil och då byttes bränslefiltret så gick den bra ett tag. Sedan återkom problemet varpå något med EGRen också byttes...
av Smygarn
#1198417
Ja det är en diesel och bilen har precis passerat 10 000mil. Tack för tipset :) kanske är det som strular.
finns det fler som haft erfarenhet eller känner till detta som kan bekräfta eller har nån annan idé om vad det kan vara? :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1198422
Först. Om det var på bilfirma så maila de omgående så får de hjälpa dig. En motor ska inte lägga av, det anses som trafikfarligt. Det ses som ursprungligt fel och du får rätt att kräva att de ska avhjälpa på detta fel.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1198553
Garanti eller ej så ska du höra med firman du köpt bilen av först så de har en chans att avhjälpa felet. Annars kan det bli svårt att komma dragandes i efterhand. Tändningslåset ska du ha tur om de tar på sig, själv hade jag inte ens försökt då det redan är avhjälpt.

Se till att all konversation sker via mail så du kan styrka ditt och deras påståenden vid en eventuell tvist. Se till så du har "läskvittens" på mailen så du ser när de läst ditt mail.

Har precis avslutat ett fall med en bilförsäljare som slutade väl tack vare saklig argumentation från min sida samt att skaffa sig så bra koll man nu som lekman kan på några dagar i området, tog även hjälp av en vän som är bilförsäljare.

Har du garanti kvar eller ej spelar inte så stor roll, bilen får inte vara trafikfarlig, vilken den är om motorn stannar.

"Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan du har köpt fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Garanti är frivilligt att lämna och kan ses som ett komplement till de rättigheter du har enligt lag. En säljare kan lämna en garanti som ger dig ett bättre skydd än lagen, men en garanti kan aldrig ge dig sämre rättigheter än vad lagen gör. Om du till exempel köpt en bil med en månads garanti har du fortfarande rätt att klaga på fel enligt konsumentköplagen när garantitiden gått ut."
http://www.hallakonsument.se/tips-for-o ... lhandlare/

Så i ditt fall om inte garantin täcker så är detta ändå är ett ursprungligt fel som gör att bilen inte är trafiksäker, gäller enligt konsumentköplagen följande:

Konsumentköplagen styr vad som kan betraktas som fel på bilen. Det som avtalades när bilen köptes har stor betydelse. Bilen ska alltid vara trafiksäker när du köper den. Är den inte det räknas det alltid som ett fel. Du kan välja att köpa en bil som inte är trafiksäker men då måste du och säljaren ha kommit överens om detta vid köptillfället. Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det.
http://www.hallakonsument.se/tips-for-o ... lhandlare/

Försök att undvika att dra ärendet till ARN, de har 9 månaders handläggningstid och sedan kan bilhandlaren bestrida. Ett ärende där bilen är trafikfarlig vinner kunden i nästan 100% av fallen (vad jag vet) men försök hellre lösa ärendet på ett smidigt sätt. En firma måste ej heller följa ARN:s dom men om de inte gör det blir de svartlistade, vilket de flesta är tämligen ointresserade av.

Blev lite "klipp & klistra" men hoppas du förstår. Så på dem nu bara :)
av Malmstroem
#1198561
Bilia kommer att följa ARN. Rätt säker på att de inte skulle straffa ut sig ur MRF. Det är diverse småfirmor som inte är anslutna till MRF som kan strula med ARN beslut.
Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.