NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fläkttrim
#1197628
Skulle få min AC shimsad av Autocool i Bålsta, men han har slutat med detta. Finns det någon firma i närheten av Västerås som sysslar med denna service/reparation.
Alla man ringer till gör inte detta arbete, utan vill ju givetvis byta ut AC.n med den tokdyra kostnaden av 6-10 000 beroende på om en ny eller gammal AC monteras (och fylls igen). En kollega fick shimsningen gjord för 1200 kronor, och han har fortvarande kallt i bilen efter några år. Snälla,,, kom med tips om du vet nån seriös firma som sysslar med detta. Kan inte göra detta själv, då ryggen är paj och klarar inte av att krypa in under bilen.
(Volvo V50 T5 AWD)
av fläkttrim
#1197653
Tackar för tipset.

Benson, branzells o dhs ville inte veta av annat än att byta AC:n. Ska kolla med JM bil i Enköping imorrn. Så jäkla synd att inbte autocool i Bålsta har kvar sin verkstad. Han var tokbillig OCH BRA.
av fläkttrim
#1197824
JM bil i Enköping sysslar inte heller med shimsning. "för mkt jobb" utan garanti att det håller fick jag höra. Suck o stön. Där emot fick jag de bästa priset av dom för ett komplett byte till helt ny kompressor, mm.
Ska kolla med Vianor imorrn, men har inga förhoppningar om att dom heller sysslar med AC på bilar (och säkerligen inte detta "småjobbet" ). Mig veterligen vill dom ha vanliga mekjobb.
Får jag ingen respons av dom heller, lär det väl bli den dyrare varianten hos JM bil, då jag ändå tänkt ha kvar denna fantastiskt sköna o roliga bil (men lite surt äre trots allt). Men tack för tipsen.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1197844
Vianor gör AC-jobb men stor sannolikhet att de vill göra allt eller inget. Fick offert på drygt 8000 för byte av kondensor hos Vianor för något år sen.
av mange38
#1197902
har själv sökt nu visserligen i Västergötland men flyttar inom kort till Enköping/Västerås verkar inte vara spec svårt gör själv bara man hittar en bra avdragare min lider av precis samma problem vilket mångas gör förvånad att firmorna bara intreserar sig för byta när det är en shmsning bara som garanterat ger många år med full funktion igen
men som sagt jag kommer ta tag i min till våren om jag inte hittar nån som gör det firma altså för en rimlig peng.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1198098
Byta = mer pengar.
av fläkttrim
#1198363
Tack för alla tips. Som jag o många andra sagt, verkar intresset mycket svalt hos dom flesta som pular med AC i bilar. Den gemensamma nämnaren är,,," för mkt jobb, för dom pengarna". Trist, då man sällan byter motor då ventiler ska justeras eller tändstift ska bytas (HA; HA; HA). Men, men. Lyckades i alla fall få en bra pris på hela kompressorbytet med allt vad det innebär (7400), men har en sista chans imorrn, då jag ska besöka en liten "skuttfirma" som sysslar med det mesta (även lite AC grejer), (i västerås). Ska åka förbi imorrn bitti då han öppnar. Kanske han tar detta "lilla" jobb då han förmodligen tar det mesta för att få in dagskassan. Fick ett annat tips med billig verstadskostnad, men, med en begagnad Ac, plus fyllning, plus hans billiga kostnad för bytet blir ändå så högt, för något man inte alls vet skicket på, så då lägger jag hellre till 2500 kronor för en helt ny hos JM bil i Enköping. Återkommer med rapport senare då jag vet vad som händer/hänt.

Men tack för alla era goda tips.
av mange38
#1198544
gör gärna det då jag om 2 månader är Västerås bo så onekligen intressant för min del om han åtog sig det

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]