NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1198624
Ja, jag minns också Sierras tråd om EGR-bekymmer. Tror att han fick rätt på det efter tredje bytet då han bytte till en ny EGR. Dock så tror jag att värdena från EGR i VIDA alltid har varit kryptiska (pendlar mellan 0-0.1 och 0.2??), kanske att det kan vara tryckskillnad. Iallafall inget värde som ligger mellan 0 och 5V som man skulle kunnat tro.

Tyvärr är 2.0D-motorn lite styvmoderligt behandlad inom Volvo, vilket bl.a. betyder att det är begränsat med värden som man får ut vid OBD-kontakten. Provade en gång på en V50 D4 och då fanns "ALLT" med, en rejäl skillnad.

Vad jag har gjort är dock att beräkna EGR-flödet i OBD Fusion-appen genom att utgå från varvtal, laddtryck, cylindervolym och massflöde. Då kan man räkna fram EGR-flödet baklänges så att man får lite hum på vad EGR:en gör genom att använda en "User defined PID".

EGR ratio (%): (1- readSaePid(10) /( ( readSaePid(0C) / 60 ) * 2 * 0,5 * 0,83 * (0,0046 * readsaepid(0F) + 1,2978) * ( readSaePid(0B) / 100 ) ) ) *100

Förklaringar:
SAE PID 10. MAF
SAE PID 0C. Engine RPM
SAE PID 0F. Air inlet temperature
SAE PID 0B. MAP
1/60. För att skala om varvtal till varv/sekund.
2. 2 cylinderslag per "varv"
0.5. 0.5liters cylindervolym.
0.83. Så stor del av cylindern fylls om inloppstrycket är atmosfärstryck. 83% är bara en siffra jag antagit. Går att pröva ut om man blockerar EGR:en.
(0.0046 * luft-temp + 1.2978) = formel för att beräkna luftens densitet.

Alltså: Formeln beräknar vikten/massan av förbränningsluften per sekund genom att använda temp, MAP och varvtal (här ingår alltså EGR-flödet), sedan jämför man det med massan som passerar MAF-sensorn. Om dessa två flöden är lika stora så är EGR-flödet noll, om de inte är lika stora så kommer detta flöde från EGR-recirkulering.
#1201753
Jag tröttnade faktiskt på det här. Flera faktorer påverkade beslutet faktiskt.
Nu är min V50 2.0D såld efter över 6 år i min ägo.
Köpte en V40 istället och hoppas slippa dessa problemen i framtiden. Borde kanske gjort bytet lite tidigare :)

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1202047
Perra_367 skrev:Grattis!! Jag är också utan bekymmer nu (hoppas jag). En Passat-GT-170 blev det för mig, grymt nöjd ännu så länge.

Lycka till med nya bilen! Hej då forumet!
Grattis till dig med! :) Nära det blev en Golf men är Volvoskadad tyvärr.
Så jag stannar kvar i forumet trots allt.

Tack för all din hjälp med diverse! Forumet kommer sakna dig.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1213745
Inte helt hundra på om Vida faktiskt mäter eller räknar ut nivån, dvs. skall du vara riktigt säker, kryp under bilen (bakaxeln) och mät nivån med en sticka (typ strap) (se hur långt upp den fuktar), jämför eventuellt med nivåangivelsen i Vida.

Minns inte helt var jag "öppnade" dosan för att kunna sticka in stickan, men jag tror att det är uppenbart om/när du försöker.
#1213830
Perra_367 skrev:Inte helt hundra på om Vida faktiskt mäter eller räknar ut nivån, dvs. skall du vara riktigt säker, kryp under bilen (bakaxeln) och mät nivån med en sticka (typ strap) (se hur långt upp den fuktar), jämför eventuellt med nivåangivelsen i Vida.

Minns inte helt var jag "öppnade" dosan för att kunna sticka in stickan, men jag tror att det är uppenbart om/när du försöker.
Tack för tipset, köpte bilen utan dokumentation, servicebok är stämplad, men det syns ej vad som är gjort.
#1246521
BildHej igen allihopa. Blåser nytt liv i denna tråd om 2.0 d och regenereringar. Har ÄNTLIGEN fått min egr ventil utbytt :-) , ska bli intresannt att se / hoppas & tror att det ska bli skillnad. Fick det fixat på en ober verkstad. Det intresanta var att den är mycket sotig , både in å utgång. Dessutom kan man se igenom den :-o , javisst håller man upp den mot ljuset synns det ljus runnt ventilen . Har svårt att tro det ska vara så.
Ska försöka bifoga bild på detta .
Med vänlig hälsning, ht
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (93.39 KiB) Visad 878 gånger
image.jpeg
image.jpeg (83.5 KiB) Visad 878 gånger

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]