- tis 12 sep 2017, 08:00
#1197361
Goddag.
Nu är det dags att starta en sådan här tråd igen som jag gjorde för några år sedan och som många andra gjort och gör.
Gör en ny dels för min egna skull för att veta vad jag gjort och gör samt att jag kan hänvisa till denna tråden om andra säker samma information :)
Har fortfarande problem med för täta regenereringar på min 2.0D.
Vid mitt normala körmönster sker regenereringarna vid ca 40 mil. 2.5 mil enkelväg till jobbet med 80 till 100 vägar runt 2 mil.
Kör jag långa sträckor tex 18 mil enkelväg så sker regenereringarna var 20e mil.
Så mitt problem kvarstår dessvärre.
Av någon anledning så tror jag att bilen producerar för mycket sot då regenereringarna kommer tätare vid långkörning(borde vara tvärtom?).
Min tanke först antingen till Turbon eller Spridarna. Spridarna är tydligen viktiga att dom mår topp vad jag lyckats läsa mig till.
Någon som har artikelnummer för en spridarsats hos Bilia?
Det luktar väldigt mycket när regenerering sker och misstänker otäta spridare för det blev värre efter bytet av glödstiften.
Turbon till jag tro mår bra. Inga misssljud, drar inte olja osv iaf.
Tryckgivare är bytt.
Rör/slangarna till och från dpf är bytta.
Dpf är bytt.
EGR är bytt.
Adaption och nollställt är gjort.
Kontrollerade Additiv nivån igår. 14/15 stod det. Förväntade mig lägre nivå faktiskt då jag kört 1700 mil sedan påfyllningen. Bara 4000 Lil till nästa påfyllning. Så runt 12/15 borde den väl ligga på?
Skall prova dosera lite extra manuellt och se om det hjälper.
Samtidigt som detta skall jag börja tanka på Tanka eller OKQ8 för det kan också vara bränslet hos INGO som är sämre?? Eller?
Någon som vet hur detta med avgaser fungerar och kan säga vad som finns i schemat att kontrollera I avseende med att det blir för mycket sot?
Bilen drar ingen olja, behöver inte fylla på något mellan servicearna.
Tack.
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Nu är det dags att starta en sådan här tråd igen som jag gjorde för några år sedan och som många andra gjort och gör.
Gör en ny dels för min egna skull för att veta vad jag gjort och gör samt att jag kan hänvisa till denna tråden om andra säker samma information :)
Har fortfarande problem med för täta regenereringar på min 2.0D.
Vid mitt normala körmönster sker regenereringarna vid ca 40 mil. 2.5 mil enkelväg till jobbet med 80 till 100 vägar runt 2 mil.
Kör jag långa sträckor tex 18 mil enkelväg så sker regenereringarna var 20e mil.
Så mitt problem kvarstår dessvärre.
Av någon anledning så tror jag att bilen producerar för mycket sot då regenereringarna kommer tätare vid långkörning(borde vara tvärtom?).
Min tanke först antingen till Turbon eller Spridarna. Spridarna är tydligen viktiga att dom mår topp vad jag lyckats läsa mig till.
Någon som har artikelnummer för en spridarsats hos Bilia?
Det luktar väldigt mycket när regenerering sker och misstänker otäta spridare för det blev värre efter bytet av glödstiften.
Turbon till jag tro mår bra. Inga misssljud, drar inte olja osv iaf.
Tryckgivare är bytt.
Rör/slangarna till och från dpf är bytta.
Dpf är bytt.
EGR är bytt.
Adaption och nollställt är gjort.
Kontrollerade Additiv nivån igår. 14/15 stod det. Förväntade mig lägre nivå faktiskt då jag kört 1700 mil sedan påfyllningen. Bara 4000 Lil till nästa påfyllning. Så runt 12/15 borde den väl ligga på?
Skall prova dosera lite extra manuellt och se om det hjälper.
Samtidigt som detta skall jag börja tanka på Tanka eller OKQ8 för det kan också vara bränslet hos INGO som är sämre?? Eller?
Någon som vet hur detta med avgaser fungerar och kan säga vad som finns i schemat att kontrollera I avseende med att det blir för mycket sot?
Bilen drar ingen olja, behöver inte fylla på något mellan servicearna.
Tack.
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
[img]http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986