- fre 15 sep 2017, 09:18
#1197920
Jag har letat efter bilder, men inte hittat något bra. Men i stort sett så gör du så här.
- Av med platsskyddet under motorn.
. Leta upp turbon och följ sedan från turbo till inlopp och leta efter olje-klegg.
- Mitt första läckage var i anslutningen mellan turbo-(kompressor)-utloppet och röret som sedan "svänger" av framåt.
- Mitt andra läckage var vid anslutningen av slangen som leder luft upp till inloppet (laddluft-bypassen). Vid detta läckaget så räckte det med att byta ut en rostig slangklämma som knappt var åtdragen.
- En vanlig punkt för läckor är annars i anslutning till laddluftkylaren (framför allt efter denna innan den kylda luften leds upp till inloppet). Dock är den lite jobbigare att kolla för det är en hel del som måste bort först.
Eftersom det alltid följer med lite oljedimma från vevhusventilationen så blir läckorna väldigt tydliga (olje-kleggiga). Har du inget klegg, så innebär det förmodligen också att du inte har några läckor.
Beroende på storleks-behovet av bil så hade jag kanske kollat på en VW/Skoda/Seat Golf. För gen. 6 så är det väl diesel som gäller (kamkedja på bensinarna som rasar), om tillräckligt med pengar till en gen. 7 så hade jag gått på 1.4tsi (verkar gå riktigt snålt) manuell eller dsg. Om Volvo, varför inte kolla upp V40?
För DPF:kodning, frånsett att det strider mot miljötänk, skulle gissa att det går att fixa hos gdmperformance, går säkert att skicka ner ECM:en och få det fixat. Har ingen personlig erfarenhet från firman, men det ser ut som vettiga (låga) priser på det han gör iallafall.
Ok att jag använder din bild hockeytok??
- Av med platsskyddet under motorn.
. Leta upp turbon och följ sedan från turbo till inlopp och leta efter olje-klegg.
- Mitt första läckage var i anslutningen mellan turbo-(kompressor)-utloppet och röret som sedan "svänger" av framåt.
- Mitt andra läckage var vid anslutningen av slangen som leder luft upp till inloppet (laddluft-bypassen). Vid detta läckaget så räckte det med att byta ut en rostig slangklämma som knappt var åtdragen.
- En vanlig punkt för läckor är annars i anslutning till laddluftkylaren (framför allt efter denna innan den kylda luften leds upp till inloppet). Dock är den lite jobbigare att kolla för det är en hel del som måste bort först.
Eftersom det alltid följer med lite oljedimma från vevhusventilationen så blir läckorna väldigt tydliga (olje-kleggiga). Har du inget klegg, så innebär det förmodligen också att du inte har några läckor.
Beroende på storleks-behovet av bil så hade jag kanske kollat på en VW/Skoda/Seat Golf. För gen. 6 så är det väl diesel som gäller (kamkedja på bensinarna som rasar), om tillräckligt med pengar till en gen. 7 så hade jag gått på 1.4tsi (verkar gå riktigt snålt) manuell eller dsg. Om Volvo, varför inte kolla upp V40?
För DPF:kodning, frånsett att det strider mot miljötänk, skulle gissa att det går att fixa hos gdmperformance, går säkert att skicka ner ECM:en och få det fixat. Har ingen personlig erfarenhet från firman, men det ser ut som vettiga (låga) priser på det han gör iallafall.
Ok att jag använder din bild hockeytok??
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.