NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1197920
Jag har letat efter bilder, men inte hittat något bra. Men i stort sett så gör du så här.

- Av med platsskyddet under motorn.
. Leta upp turbon och följ sedan från turbo till inlopp och leta efter olje-klegg.
- Mitt första läckage var i anslutningen mellan turbo-(kompressor)-utloppet och röret som sedan "svänger" av framåt.
- Mitt andra läckage var vid anslutningen av slangen som leder luft upp till inloppet (laddluft-bypassen). Vid detta läckaget så räckte det med att byta ut en rostig slangklämma som knappt var åtdragen.
- En vanlig punkt för läckor är annars i anslutning till laddluftkylaren (framför allt efter denna innan den kylda luften leds upp till inloppet). Dock är den lite jobbigare att kolla för det är en hel del som måste bort först.

Eftersom det alltid följer med lite oljedimma från vevhusventilationen så blir läckorna väldigt tydliga (olje-kleggiga). Har du inget klegg, så innebär det förmodligen också att du inte har några läckor.

Beroende på storleks-behovet av bil så hade jag kanske kollat på en VW/Skoda/Seat Golf. För gen. 6 så är det väl diesel som gäller (kamkedja på bensinarna som rasar), om tillräckligt med pengar till en gen. 7 så hade jag gått på 1.4tsi (verkar gå riktigt snålt) manuell eller dsg. Om Volvo, varför inte kolla upp V40?

För DPF:kodning, frånsett att det strider mot miljötänk, skulle gissa att det går att fixa hos gdmperformance, går säkert att skicka ner ECM:en och få det fixat. Har ingen personlig erfarenhet från firman, men det ser ut som vettiga (låga) priser på det han gör iallafall.

Ok att jag använder din bild hockeytok??
V50_laddluft.jpg
Tack för lånet hockeytok!
V50_laddluft.jpg (70.6 KiB) Visad 1092 gånger
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
#1198044
Perra_367 skrev:Jag har letat efter bilder, men inte hittat något bra. Men i stort sett så gör du så här.

- Av med platsskyddet under motorn.
. Leta upp turbon och följ sedan från turbo till inlopp och leta efter olje-klegg.
- Mitt första läckage var i anslutningen mellan turbo-(kompressor)-utloppet och röret som sedan "svänger" av framåt.
- Mitt andra läckage var vid anslutningen av slangen som leder luft upp till inloppet (laddluft-bypassen). Vid detta läckaget så räckte det med att byta ut en rostig slangklämma som knappt var åtdragen.
- En vanlig punkt för läckor är annars i anslutning till laddluftkylaren (framför allt efter denna innan den kylda luften leds upp till inloppet). Dock är den lite jobbigare att kolla för det är en hel del som måste bort först.

Eftersom det alltid följer med lite oljedimma från vevhusventilationen så blir läckorna väldigt tydliga (olje-kleggiga). Har du inget klegg, så innebär det förmodligen också att du inte har några läckor.

Beroende på storleks-behovet av bil så hade jag kanske kollat på en VW/Skoda/Seat Golf. För gen. 6 så är det väl diesel som gäller (kamkedja på bensinarna som rasar), om tillräckligt med pengar till en gen. 7 så hade jag gått på 1.4tsi (verkar gå riktigt snålt) manuell eller dsg. Om Volvo, varför inte kolla upp V40?

För DPF:kodning, frånsett att det strider mot miljötänk, skulle gissa att det går att fixa hos gdmperformance, går säkert att skicka ner ECM:en och få det fixat. Har ingen personlig erfarenhet från firman, men det ser ut som vettiga (låga) priser på det han gör iallafall.

Ok att jag använder din bild hockeytok??
V50_laddluft.jpg
Tack så mycket för beskrivningen! Uppskattas! Skall försöka ta hjälp av någon och försöka kontrollera dessa punkter. Kan ju alltid hoppas på att det läcker där :)
Antar att fronten måste tas bort men det har jag gjort tidigare så det skall jag nog kunna lösa igen hoppas jag. Nu kan jag kolla lite i VIDA och planera lite iaf, tack.

V40 är än mindre än V50 men såklart kan det väl ändå fungera :)
Nu är jag jättedåligt insatt i nyare Volvo men hur är tex V40 diesel? Något som man bör tänka på och vara försiktig med?
Tyvärr är det ju fel färg men tex denna är ju av intresse och ligger i "rätt" prisklass.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... rVkXtVjKWw

Vet att den kanske är slöare än min 2.0D men jag behöver faktiskt inte större motor än D2 även om D3 hade vart att föredra.
Antar också att min VIDA/DICE inte längre kommer fungera? Så dyrare service och felsökningar då.
#1198182
Nej, normalt sett tror jag du klarar dig utan att ta bort fronten (frånsett punkten efter laddluftkylaren). Har du mycket läckage så bör det också ha droppat ner på platsskyddet, så kolla där efter oljefläckar.

Kan inte hur de nyare dieslarna är. De nyare bilarna borde dock vara bättre genomarbetade vad det gäller punkterna dpf och dmf. V40 är väl en typisk 2-personers-bil? Så om ni är 2 pers så tror jag den funkar utmärkt, annars får man väl gå på V60/V70?

Beroende på körprofil så hade jag också testat hur bensinarna är, T3 går nog att få till bra priser och är nog ok speciellt om du kör mycket kortare sträckor och enstaka längre. Du slipper oroa dig för dpf och får en tystare motor utan vibrationer, värt att testa iallafall.

DICE:en tror jag funkar framåt också (V40, V60) även om jag inte kan svära på det, någon annan kan säkert ge svar.
#1198499
Inga problem p( ang lånet av bilden - vi försöker ju hjälpas åt ) Som du kanske såg hade jag målat lite gult på luftfördelningsröret och gummi-packningen på höger sida , då dessa byttes för ett tag sen. Å bil skrället bara fortsätter jäv..... :evil:

Har ju bytt massvis med grejjer , bilen eldarur nästan hela tiden . enligt tidigare inlägg : har bytt DPF några ggr, trycksensor några ggr, EGR 2 ggr rör och slangar till trycksensor några ggr tempgivare osv . . .
Nu har jag äntligen fått igång mitt VIDA , och har suttit försökt förstått detta program å hur systemen hänger ihop.
Det enda jag kan se som verka fel är EGR lägesgivare , alltid 0.1V borde väl vara ett värde mellan 0 och 5V beroende på EGR duty ( puls/paus ) eller har jag missförstått ? Kopplade in en ny EGR med kontakten bara , - Hur jag än flyttade på ventilen var det alltid 0.1V ?
Tror jag såg någon ( Sierra94 ) som hade liknande problem , Gick-till-sig när han hittade någon turbo-trycksgivare tror jag det var / men hittar det inte nu. någon annan lägesgivare var det hursomhelst , tror han fick sina 2bar och EGR läge samtidigt, nån som vet om / Hur de hänger ihop ?

Nääää 0.2 bar skulle det va ! :-O)
#1198624
Ja, jag minns också Sierras tråd om EGR-bekymmer. Tror att han fick rätt på det efter tredje bytet då han bytte till en ny EGR. Dock så tror jag att värdena från EGR i VIDA alltid har varit kryptiska (pendlar mellan 0-0.1 och 0.2??), kanske att det kan vara tryckskillnad. Iallafall inget värde som ligger mellan 0 och 5V som man skulle kunnat tro.

Tyvärr är 2.0D-motorn lite styvmoderligt behandlad inom Volvo, vilket bl.a. betyder att det är begränsat med värden som man får ut vid OBD-kontakten. Provade en gång på en V50 D4 och då fanns "ALLT" med, en rejäl skillnad.

Vad jag har gjort är dock att beräkna EGR-flödet i OBD Fusion-appen genom att utgå från varvtal, laddtryck, cylindervolym och massflöde. Då kan man räkna fram EGR-flödet baklänges så att man får lite hum på vad EGR:en gör genom att använda en "User defined PID".

EGR ratio (%): (1- readSaePid(10) /( ( readSaePid(0C) / 60 ) * 2 * 0,5 * 0,83 * (0,0046 * readsaepid(0F) + 1,2978) * ( readSaePid(0B) / 100 ) ) ) *100

Förklaringar:
SAE PID 10. MAF
SAE PID 0C. Engine RPM
SAE PID 0F. Air inlet temperature
SAE PID 0B. MAP
1/60. För att skala om varvtal till varv/sekund.
2. 2 cylinderslag per "varv"
0.5. 0.5liters cylindervolym.
0.83. Så stor del av cylindern fylls om inloppstrycket är atmosfärstryck. 83% är bara en siffra jag antagit. Går att pröva ut om man blockerar EGR:en.
(0.0046 * luft-temp + 1.2978) = formel för att beräkna luftens densitet.

Alltså: Formeln beräknar vikten/massan av förbränningsluften per sekund genom att använda temp, MAP och varvtal (här ingår alltså EGR-flödet), sedan jämför man det med massan som passerar MAF-sensorn. Om dessa två flöden är lika stora så är EGR-flödet noll, om de inte är lika stora så kommer detta flöde från EGR-recirkulering.
#1201753
Jag tröttnade faktiskt på det här. Flera faktorer påverkade beslutet faktiskt.
Nu är min V50 2.0D såld efter över 6 år i min ägo.
Köpte en V40 istället och hoppas slippa dessa problemen i framtiden. Borde kanske gjort bytet lite tidigare :)

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1202047
Perra_367 skrev:Grattis!! Jag är också utan bekymmer nu (hoppas jag). En Passat-GT-170 blev det för mig, grymt nöjd ännu så länge.

Lycka till med nya bilen! Hej då forumet!
Grattis till dig med! :) Nära det blev en Golf men är Volvoskadad tyvärr.
Så jag stannar kvar i forumet trots allt.

Tack för all din hjälp med diverse! Forumet kommer sakna dig.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]