- tis 19 sep 2017, 09:41
#1198624
Ja, jag minns också Sierras tråd om EGR-bekymmer. Tror att han fick rätt på det efter tredje bytet då han bytte till en ny EGR. Dock så tror jag att värdena från EGR i VIDA alltid har varit kryptiska (pendlar mellan 0-0.1 och 0.2??), kanske att det kan vara tryckskillnad. Iallafall inget värde som ligger mellan 0 och 5V som man skulle kunnat tro.
Tyvärr är 2.0D-motorn lite styvmoderligt behandlad inom Volvo, vilket bl.a. betyder att det är begränsat med värden som man får ut vid OBD-kontakten. Provade en gång på en V50 D4 och då fanns "ALLT" med, en rejäl skillnad.
Vad jag har gjort är dock att beräkna EGR-flödet i OBD Fusion-appen genom att utgå från varvtal, laddtryck, cylindervolym och massflöde. Då kan man räkna fram EGR-flödet baklänges så att man får lite hum på vad EGR:en gör genom att använda en "User defined PID".
EGR ratio (%): (1- readSaePid(10) /( ( readSaePid(0C) / 60 ) * 2 * 0,5 * 0,83 * (0,0046 * readsaepid(0F) + 1,2978) * ( readSaePid(0B) / 100 ) ) ) *100
Förklaringar:
SAE PID 10. MAF
SAE PID 0C. Engine RPM
SAE PID 0F. Air inlet temperature
SAE PID 0B. MAP
1/60. För att skala om varvtal till varv/sekund.
2. 2 cylinderslag per "varv"
0.5. 0.5liters cylindervolym.
0.83. Så stor del av cylindern fylls om inloppstrycket är atmosfärstryck. 83% är bara en siffra jag antagit. Går att pröva ut om man blockerar EGR:en.
(0.0046 * luft-temp + 1.2978) = formel för att beräkna luftens densitet.
Alltså: Formeln beräknar vikten/massan av förbränningsluften per sekund genom att använda temp, MAP och varvtal (här ingår alltså EGR-flödet), sedan jämför man det med massan som passerar MAF-sensorn. Om dessa två flöden är lika stora så är EGR-flödet noll, om de inte är lika stora så kommer detta flöde från EGR-recirkulering.
Tyvärr är 2.0D-motorn lite styvmoderligt behandlad inom Volvo, vilket bl.a. betyder att det är begränsat med värden som man får ut vid OBD-kontakten. Provade en gång på en V50 D4 och då fanns "ALLT" med, en rejäl skillnad.
Vad jag har gjort är dock att beräkna EGR-flödet i OBD Fusion-appen genom att utgå från varvtal, laddtryck, cylindervolym och massflöde. Då kan man räkna fram EGR-flödet baklänges så att man får lite hum på vad EGR:en gör genom att använda en "User defined PID".
EGR ratio (%): (1- readSaePid(10) /( ( readSaePid(0C) / 60 ) * 2 * 0,5 * 0,83 * (0,0046 * readsaepid(0F) + 1,2978) * ( readSaePid(0B) / 100 ) ) ) *100
Förklaringar:
SAE PID 10. MAF
SAE PID 0C. Engine RPM
SAE PID 0F. Air inlet temperature
SAE PID 0B. MAP
1/60. För att skala om varvtal till varv/sekund.
2. 2 cylinderslag per "varv"
0.5. 0.5liters cylindervolym.
0.83. Så stor del av cylindern fylls om inloppstrycket är atmosfärstryck. 83% är bara en siffra jag antagit. Går att pröva ut om man blockerar EGR:en.
(0.0046 * luft-temp + 1.2978) = formel för att beräkna luftens densitet.
Alltså: Formeln beräknar vikten/massan av förbränningsluften per sekund genom att använda temp, MAP och varvtal (här ingår alltså EGR-flödet), sedan jämför man det med massan som passerar MAF-sensorn. Om dessa två flöden är lika stora så är EGR-flödet noll, om de inte är lika stora så kommer detta flöde från EGR-recirkulering.