Sida 1 av 2

V50 2.0D som tokrusat..

Postat: mån 11 sep 2017, 21:17
av T16AeRo
Dagen började lite spännande då vår V50 2.0D -07 fick "gashäng" på väg till jobbet. Gick inte att stänga av med nyckeln så den gick på fullvarv till den självdog tillslut. Rök j*vlar..

Efter att ha googlat lite under dagen förstår jag att jag inte är ensam om detta problem. Frågan är ju hur man ska bemöta verkstaden om den nu ska in dit. Hur ser Volvo från centralt håll på detta problem..? Den har i nuläget gått ca 20k mil. Servad i vår ägo hos Rejmes från ca 8000mil. Partikelfiltret bytt av Rejems runt 12k mil.

Den står på jobbet och jag har tappat ur den gamla oljan som var full med diesel. Fyllt på ny och försökt att få igång den.. men den vill inte tända. Ser ut som det är massa luft i bänslesystemet, så ska försöka lufta imorn. Hur nu detta kan ha gått till ??:-/

Re: V50 2.0D som tokrusat..

Postat: mån 11 sep 2017, 21:31
av svergie2
Är väl motorbyte dom gäller, motorn varvar sönder sig själv tyvärr :/

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

Re: V50 2.0D som tokrusat..

Postat: tis 12 sep 2017, 10:54
av fjohan82
Så dax nu, men för att försöka rädda motorn är väl den enda utvägen att stanna, lägga i högsta växeln och försöka köra motorstopp...

Re: V50 2.0D som tokrusat..

Postat: tis 12 sep 2017, 11:48
av frasse4
Jag tror inte du kan räkna med någon goodwill på detta. När var det senast du kollade oljan?

Synd att man inte utrustar alla turbodieslar med ett enkelt mekaniskt luftspjäll som styrdatorn kan stänga om den skenar, hade säkert räddat många motorer...

Re: V50 2.0D som tokrusat..

Postat: tis 12 sep 2017, 14:03
av JallooZ
Iom att den självdog och det rök så är nog det tyvärr motorbyte som gäller. Gör ett kompprov o kolla hur skicket är där.

Re: V50 2.0D som tokrusat..

Postat: tis 12 sep 2017, 18:30
av Perra83
fjohan82 skrev:Så dax nu, men för att försöka rädda motorn är väl den enda utvägen att stanna, lägga i högsta växeln och försöka köra motorstopp...
Ja absolut va ja tänkte.
Men hur blir det med en automat?

Re: V50 2.0D som tokrusat..

Postat: ons 13 sep 2017, 16:48
av mange38
som föregånde säger tyvärr nog motorbyte ... på dom här gäller hålla benkoll på oljenivån gäller att alt är frid och fröjd med regeneringar ,mm ju mer den regenerar ju mer späder den på hade ford c max den kollade jag oljan på minst 2 gånger i veckan och tappade ur lite då och då samt fylde med ny olja

Re: V50 2.0D som tokrusat..

Postat: ons 13 sep 2017, 21:21
av T16AeRo
Var ansluter man komp.testaren..? Är det där glödstiften sitter..?
Det är inga missljud när man maler på starten. Men fattar inte hur det kan vara så mycket luft i bränslereturledningen. Har sugit med en handpump men helt omöjligt att få ur luften.

http://teknikensvarld.se/varning-livsfa ... vo-190642/
Lite konstigt att Volvo inte tar detta stora problem med lite goodwill. Nu vey jag inte ens om det är nån ide att bogsera bilen till Rejmes och betala dom för en felsökning.. bara för att sedan få höra att motorn är helt slut :-(O)

Re: V50 2.0D som tokrusat..

Postat: tor 14 sep 2017, 06:12
av mange38
hade luft i min med en gång när jag åkte på byta hela filterhuset enda trots jag förkte få ur luften själv så fick jag surt betala volvo för vacumsugning av bränsle systen var det enda

Re: V50 2.0D som tokrusat..

Postat: tor 14 sep 2017, 08:46
av Perra_367
Har alltid fått ut luften med hjälp av en moddad oljesugarpump, i mitt fall Jula 650213 där jag skurit av slangen och monterat 8mm(?) bränslerör. Sätt den på returen (Grön??) och pumpa tills tilloppet i stort sett är utan luftbubblor, återställ returen (ta bort oljesugen), sedan är det bara att kranka o starta.
IMG_20150528_110252.jpg
IMG_20150528_110252.jpg (101.06 KiB) Visad 1829 gånger