NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1197324
SBergdahl skrev:GEtech hävdar att de kontrollerar din beställning manuellt mot regnr så att det stämmer. Jag har dock inte handlat där själv men jag har sett ett par positiva omdömen och inget särskilt negativt när jag googlat, innan jag handlat från tyskland istället.

Från tyskarna får man ha lite mer egen koll och försöka stämma av mot någon originalartikelnummer om man inte vet rätt spec.

Annars är förstås det enkla att du handlar över disk på Volvo. Det är ju fortfarande ingen enorm förmögenhet jämfört med arbetet du hade betalat för om du inte gjort bytet själv.
Nä, 600kr är väl kanske inget att hymla om. Men hade det vart upp mot 1000kr hade det vart mer värt att inte välja volvos.
Eftersom jag är arbetssökande så behöver jag ju försöka att komma så billigt undan som möjligt.
Hade jag haft jobb o bra inkomst kunde jag ju bara lämna in bilen o fått det fixat byte, material osv..
Jag skulle ju kunna testa något annat märke när det blir dags att beställa skivor bak.

Kanske går att fixa ett paketpris med volvo :) ibland kan man ju göra några kronor :)
5% iaf med volvokortet så det är ju alltid nåt. Gör ungefär 100kr.

Tur att det är relativt enkelt att byta själv. Finns ju bra videos på youtube som jag kollat på.
#1198807
Nu är skivor och belägg inköpta på volvo.
Något typ av fett ingick inte i beläggasken. De luktade väldigt illa haha.. :)
Till skivorna ingick två hjulmuttrar. Antar att de ska underlätta vid montering av okhållaren och det att skivan sitter på plats.

Får se när detta blir monterat.. jag gör det nog tillsammans med en kompis.
#1199056
Orfeous skrev:Till skivorna ingick två hjulmuttrar. Antar att de ska underlätta vid montering av okhållaren och det att skivan sitter på plats.
Nej, nej, nej. Det är nya sexkantsskruvar till oket. Alltid nya fräscha skruvar med gänglås till bromsarna.

När jag bytte skivor för en tre år sedan så bestog Volvo original av ate skivor fram och bak. Billigare att köpa volvos än ate märkta på mekonomen då i alla fall.

Spraya ren skivorna med bromsrengöring innan första turen. Och bromsa in skivorna försiktigt så att de inte slår sig.
#1209260
Uppdatering: Nu är skivorna och beläggen bytta på framaxeln.
Det blev en rejäl skillnad efteråt i bromsverkan och även ljudskillnaden. Nu försöker jag att försiktigt bromsa in belägg och skivor enligt instruktioner.
Skivorna såg hemska ut. Inte konstigt att det lät illa då man duttade på bromsen.
De inre beläggen var jag tvungen att knacka bort med slägghammaren för de satt väldigt hårt fast. De var även slitna mer än yttre beläggen. Antar att de inre kärvat och legat på litegrann.
Tycker att bilen rullade lättare också efteråt.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]