NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1197268
Hej!
Jag är lite av en funderare och har väl inte allt för mycket pengar att röra mig med.
Jag behöver köpa nya bromsskivor fram och belägg till min S40N -06.
Skivorna som idag sitter på är de samma skivor som satt på när jag köpte bilen -07.
Vilket jag tycker har räckt väldigt länge. Nu kanske jag är lite av en ECO-chaufför och kör väl inte sådär
jättesupermycket men tycker ändå att livslängden på originalskivorna har varit väldigt bra. Endast bytt bromsbelägg
en gång.

Originalskivorna kostar 1584kr/par inkl moms.
Originalbeläggen kostar 621kr/par inkl moms.
Detta blir då 2205kr inkl moms. Finns i lager också.

Skivorna från Vparts kostar
995kr/par inkl moms
Beläggen kostar 395kr/par inkl moms.
Tillkommer detta gör frakt på 199kr.
Totalt 1589kr inkl moms.

Jag vet att det finns andra märken för en bråkdel av priset men känner mig mest trygg med volvos original eller eventuellt vparts.
Jag tänker att med volvos originalskivor så vet jag ju vad jag får och även den ungefärliga hållbarheten/livslängden.
Vpars skivor och belägg har jag inte testat.

Hur ska jag välja? Skiljer 600kr i totalkostnad.
#1197276
Med den lilla skillnaden hade jag valt Original. Vparts grejer kanske är bra, eller så är de inte det. Problemet är att man inte kan veta det innan. Om du letar alternativ skulle jag snarare leta efter Zimmermann, ATE eller Brembo som är erkända tillverkare inom bilindustrin. Vilka som gör Vparts skivor har jag ingen aning om.
#1197281
Du borde kunna komma ner runt en tusenlapp för Zimmerman eller Ate från Tyskland. Jag har iofs inte samma kit men jag fick precis hem skivor runt om från Zimmerman för typ 1200 spänn eller nåt. Belägg några hundra till. Allt är behandlat med något rostskydd som ska vara långvarigt.
#1197290
Egentligen borde jag byta runt om då jag lix är igång.
Men tänkte att jag börjar med fram eftersom det är mest akut.

Ibland är det svårt att veta på de där sidorna med flera märken om priset är för ett par eller om det är per skiva.
Beskrivningarna är väldigt otydliga tycker jag ibland. Ibland står det per styck och samtidigt står det att de säljs i par.

Jag tycker väl att det är lite omständigt att beställa från olika internetsidor så det är lite därför också som jag tycker det är
lite smidigare att bara knata in på bilbolaget och köpa över disk eftersom de finns hemma och allt. Trots att det blir lite dyrare vilket det alltid blir där :)

Vid beläggbytet hur bör jag på bästa sätt rengöra ytan där beläggen ska "glida"? Stålborste, fil? något fett?
#1197306
Som alternativ till V-parts borde detta kunna vara nåt då:
https://www.getech.se/sv/bromssats-orig ... -7764.html
https://www.getech.se/sv/bromssats-orig ... -7782.html

Ett par hundra billigare och ett känt märke på grejerna. Vparts skivor ser ut som Biltema eller GE-techs billigare K27-skivor. Obehandlade. Jag noterade när jag tittade på mina nya förut att luftkanalerna inte är rakt ut från centrum som på Biltemas skivor utan vinklade för höger och vänster för att fungera mer som en radialfläkt. Vet inte hur stor skillnad det gör i praktiken dock :)


Stålborste är bra. Var sparsam med fettet, för mycket drar åt sig smuts så att det kärvar mer istället.
#1197309
Jag kan varmt rekommendera att beställa från tyskland. Reservdelar24.se, bilderonline24.se autodoc.se etc. Kärt barn har många namn (det är samma bolag i grund och botten). Jämför med priserna i Sverige och valet är plättlätt. Jag brukar beställa från reservdelar24. Frakten är 85 kr och då levereras det hem till dörren. Leverans har alltid skedd 4e arbetsdagen efter beställning (under förutsättning att det inte är några röda dagar i Tyskland).

Senaste köpet var just bromsar till min S60. Brembos coatade skivor runt om (coat=skyddsfärg runt navdelen=ingen rost=snyggare). Brembo belägg, Brembo bromsbackar, monteringssats och har för mig att jag klickade hem ett par lemförder styrleder samtidigt också. Landade på 4 tkr, jämfört med 10 här hemma. Och brembo alltså - vilka bromsar jag har nu!

Dina frågor - ja, priset för skivor brukar anges per styck men säljs alltid i två-pack (så styckpriset gånger två). Undantaget är väl biltema. Beläggen är tvärt om - ett pris som gäller för en låda där belägg för samma axel finns.
Gällande glidytan i okhållarna så är dina förslag rätt allihop. Börja med stålborste och testa sedan om beläggen löper lätt. Om ja så är det klart, om inte så filar du lite vackert. Sedan lägger du på en klick av fettet som medföljer beläggen. Akta så att det inte kommer på skivorna bara :)
#1197317
Alla era tips låter ju intressant men att hitta rätt delar för min bil tycker jag är svårt och jobbigt. Mestadels eftersom det inte dyker upp en produkt utan 300st (lite överdrivet)
Jag kollade på reservdelar24 och försökte navigera mig fram på bromsskivor-kategorin.
Eftersom jag har 15" fälgar så är det ju 278mm skivor som gäller. Inga konstigheter där egentligen.
Däremot när jag kollar på beläggen är det lite mer klurigt. Jag har ju ett ATE-bromssystem men det finns endast Televes.

Tror jag är i behov av direktlänkar till rätt skiva och belägg så att jag enkelt eventuellt kan lägga en beställning och spara några hundringar utan att för den delen tumma på livslängden på skivor/belägg.
Jag köpte slitsade och ventilerade bremboskivor till min gamla golf 2a för massor av år sedan när jag hade den bilen. jag var mycket nöjd med dem iaf.
#1197320
GEtech hävdar att de kontrollerar din beställning manuellt mot regnr så att det stämmer. Jag har dock inte handlat där själv men jag har sett ett par positiva omdömen och inget särskilt negativt när jag googlat, innan jag handlat från tyskland istället.

Från tyskarna får man ha lite mer egen koll och försöka stämma av mot någon originalartikelnummer om man inte vet rätt spec.

Annars är förstås det enkla att du handlar över disk på Volvo. Det är ju fortfarande ingen enorm förmögenhet jämfört med arbetet du hade betalat för om du inte gjort bytet själv.
#1197321
SBergdahl skrev:Som alternativ till V-parts borde detta kunna vara nåt då:
https://www.getech.se/sv/bromssats-orig ... -7764.html
https://www.getech.se/sv/bromssats-orig ... -7782.html

Ett par hundra billigare och ett känt märke på grejerna. Vparts skivor ser ut som Biltema eller GE-techs billigare K27-skivor. Obehandlade. Jag noterade när jag tittade på mina nya förut att luftkanalerna inte är rakt ut från centrum som på Biltemas skivor utan vinklade för höger och vänster för att fungera mer som en radialfläkt. Vet inte hur stor skillnad det gör i praktiken dock :)


Stålborste är bra. Var sparsam med fettet, för mycket drar åt sig smuts så att det kärvar mer istället.
Tack för tipsen, jag tittade på dina länkar och gjorde även egen sökning med hjälp av mitt registreringsnummer.
Hur kan den där sidan veta om jag har 15", 16" osv?
Men ~1600kr (inkl monteringssats) för en sats fram från Zimmermann är ju inte helt fel.
Brembo tror jag gick på ~1600kr även där (med monteringssats)

Det är fortfarande cirka 600 kronors skillnad jämfört med volvos egna.
Volvo on call och GSM

nä, alltså, du kommer intekunna kö[…]

Köpråd

V60 Diesel borde vara snålare på dropp[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]