NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1197096
Hej! Tänkte passa på att ställa ytterligare en fråga nu när jag ändå är aktiv på forumet. För er som inte har läst mitt förra inlägg så äger jag en Volvo V50 D2 från 2011. Bilen köptes begagnad 2012 av min mor som ägt bilen fram tills nu då jag har tagit över den. Bilen hade 2012 gått ca 1500 mil och ägdes tidigare av någon arbetare i Torslandafabriken. Nu har bilen gått ca 9000 mil och rullar på hur bra som helst.

Men där är ett problem som yttrade sig rätt tidigt efter vi hade köpt bilen. När det är riktigt varmt ute (25-30 grader) händer det att framförallt ettans växel inte går i. Det tar alltså emot och växeln vill bara inte hoppa i. Men oftast räcker det då att lägga växeln i tvåans växel och sedan upp i ettan. Ett annat alternativ är att släppa spaken i neutralt läge och vänta lite. Sedan går det att få i växeln igen.

Har ett svagt minne att det även har hänt att tvåans har krånglat, men isåfall bara någon enstaka gång (inte helt säker på att det stämmer, har bara för mig att det var så).

Under den gångna sommaren med endast ett fåtal dagar över 25 grader uppstod problemet endast en gång. Jag skulle vända inne på en trång parkering och lade i backen, backade en bit och skulle sedan lägga i ettans växel. Efter att ha konstaterat att växeln inte ville gå i testade jag med att lägga den i tvåans och sedan upp i ettan igen. Då lyckades jag!

Jag har fått för mig att problemet uppstår när man med hyfsat kort intervall går från en annan växel till ettan. (flummig beskrivning. så hoppas ni förstår). Jag har ett minne från när mamma körde bilen en gång och kom till en korsning med väjningsplikt. Hon bromsar in och ser att det är fritt att köra. Bilen är fortfarande i rullning fast knappt märkbart, men växeln vill inte gå in. Efter några försök tillämpar hon samma procedurs som jag tidigare beskrev, först tvåan och sen ettan.

Samma problem har även uppstått när man backar ut från uppfarten och sedan ska köra iväg. Vi har beskrivit problemet vid en service på en Volvo-verkstad, men de hittade ingen lösning till problemet då problemet ej uppstod då. De hade aldrig hört talas om detta problemet tidigare. Vid kyla hade de varit med om, men inte vid höga yttertemperaturer.

Har ni hört talas om detta problem tidigare? Eller har ni någon idé om vad det kan bero på? Problemet i sig är inte jättestort då det inträffar vid ytterst få tillfällen. I normala fall funkar växellådan mycket bra. Men det är trots allt lite irriterande när det inträffar.

Hoppas ni har några kloka råd att dela med er av ;)

Tack på förhand!

Mvh Emil
#1198199
Låter som den inte kopplar ur helt. När det uppstår prova att stänga av motorn och se om växeln går i normalt med motorn av.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]