Turbodanne skrev:Tycker ändå att det är ganska magstarkt att komma efter 3 månader och kräva ersättning för bromsarna för en 13 år gammal bil som gått 23.000mil , köper man en bil i den prisklassen BÖR man vara medveten om att man kommer få reparera den.
Ja och nej. Säljs bilen som ett rep.objekt, självklart. Då har man inte rätt att klaga. Men i det här fallet skulle jag vilja påstå att bilen SKA fungera och som sagt, den måste vara trafiksäker vilket den inte är.
Turbodanne skrev:KKL är jättebra men den är inte gjord för att folk ska kräva "nybilstandard" på 13 år gamla bilar. Finns ju ingen firma som kommer kunna sälja äldre bilar om allt som händer inom 6 månader ska gå på "garanti".
Jag kräver inte att bilen ska vara ny, jag kräver att få det jag betalat för och förväntade mig vid köpet. Jag anser att felet med bromsarna framförallt är mer än befogat att anmäla i det här fallet. Sedan är det såklart upp till vad ARN tycker.
Turbodanne skrev:Enligt lagen föreligger ett fel om bilen avviker från vad konsumenten haft fog att förvänta sig. Detta innebär förenklat att säljföretaget endast svarar för fel som kan anses onormala för bilen ifråga med hänsyn till dess ålder och körsträcka. Vidare ska felet ha funnits vid leveransen. Säljföretaget är dock aldrig ansvarigt för fel som antecknats på varudeklarationen eller som köpare på annat sätt informerats om vid köpet.
Anser att dina fel ligger inom gränsen vad som anses vara normalt på en gammal bil, så tror att du får svårt att kräva någon ersättning från företaget.
I det här fallet brydde sig företaget inte ens om att fylla i en varudeklaration varpå de inte har registrerat några defekter och fel på bilen alls. Det kan jag tycka är märkligt då det för dom vore att gardera sig för reklamationer. Dessutom frågade jag bl a specifikt om bromsarna innan köp och fick till svar att de var ok. Men det ligger som sagt hos ARN att besluta om de tycker att felen "borde" finnas där trots välskött bil och priset jag fick den för. Att säljaren inte varit sanningsenlig påverkar säkerligen beslutet.
I dagsläget kan jag iom min situation lagen mer eller mindre utantill och vissa saker är såklart luddiga och kommer variera från fall till fall. All feedback jag fått från konsumentrådgivare pekar på att säljaren har fel (även om de självklart inte kan säga något med 100% säkerhet) och jag har följt
https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... lhandlare/ till punkt och pricka. Bl a att reklamationen till säljaren ska skickas inom skäligt tid, dvs inom 2 månader. Då känns det inte helt overkligt att man skulle märkt av bromsarna efter 1 månad.
Man kan spekulera och tycka hur mycket man vill. Jag tänker inte dra mig för att försöka få ersättning för en produkt som jag anser varit felaktig vid köp.
Jag kan återkomma för de nyfikna och informera vad beslutet blev. Även ge svar på vad felen på bilen faktiskt var efter besked från verkstaden :)