NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rain
#1196672
Vi köpte en begagnad Volvo v50 -05 för knappt 2 månader sedan som verkade vara i fantastiskt skick. Tidigare ägare (innan bilhandlaren) har tagit väl hand om bilen med regelbunden service. Han intygar även att han aldrig haft några problem med bilen i hans ägo. Sedan köpet har billarmet börjat balla ur och tjuvlarma lite då och då (nästan alltid eftermiddag/kväll, ibland flera gånger per dag, ibland bara någon gång i veckan) och för ett par veckor sedan gick bakluckan i "baklås" och vägrade öppna i en vecka. Då plötsligt gick den att öppna utan förklaring på varför. Ingenting låg i kläm eller såg konstigt ut.
Jag läste om fall då handskfackets lås har låst bakluckan (och detta skedde när vi för första gången låste det) men hur mycket vi än vred och vände så verkade de två inte sammankopplade. Jag kan även tillägga att knappen på bilnycklarna för att öppna bakluckan inte fungerar alls.
Vad beträffar larmet så har vi försökt tillfällig bortkoppling av sensorer utan någon skillnad. Närmsta teorin är att batteriet i sirenen börjar bli gammalt och behöver bytas ut.

Nu sitter vi i ett reklamationsärende där vi måste bevisa att felen finns och jag undrar kort, måste felkoder avläsas med en Volvoanpassad felkodsläsare eller kan andra instrument se vad som är fel?

Vidare får ni gärna komma med teorier på vad som faktiskt är fel =/ Ingen lampa lyser och datorn i bilen säger ingenting annat än att larmet varit utlöst. De två problemen måste självklart inte ha med varandra att göra!
Jag är inte jättehaj på bilar själv även om ändlösa googlesökningar varit väldigt upplysande men jag önskar jag var :) Tacksam för alla svar.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1196700
ni behöver inte bevisa någonting. Det är säljaren som ska bevisa att felen inte fanns vid köptillfället.
Så är det fram till 6 månader efter köp enligt praxis rörande KKL
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1196744
Att handskfacket har med bakluckan har jag aldrig hört eller läst, sitter ingen givare där heller som indikerar om handskfacket är låst eller ej. Däremot är handtaget av "sämre" konstruktion än i alla fall de med facelift. Det har jag läst här om otaliga gånger, själv bytte jag till ett från skroten då jag ville ha det nyare och enligt mig snyggare handtaget med V O L V O -loggan. När de låg upp o ner bredvid varandra i bagaget såg man att de skyddat det nyare bättre mot fukt. Sitter bara med några torx-skruvar och tar bara några minuter att byta. Då kan man även passa på att byta lamphållare till nummerskyltsbelysningen (och kanske led) om dessa ej medföljer handtaget mot fräschare. Man kan även beställa ny elektronik till handtaget hos din Volvo ÅF, kostar ca 200:- nr. 30699141.

Hade dock hellre satsat på ett nyare och uppdaterat handtag då de gamla samlar fukt och kan ge större risk för rost på bakluckan samt samla vatten/fukt i nummerskyltsbelysningen.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... t=+handtag


Den enda tanke jag har kring larmet är att bilbatteriet börjar bli dåligt, kan bli så då med.
av Rain
#1196880
Vojje skrev:ni behöver inte bevisa någonting. Det är säljaren som ska bevisa att felen inte fanns vid köptillfället.
Så är det fram till 6 månader efter köp enligt praxis rörande KKL
Jo det stämmer att bevisbördan ligger hos säljaren för att bevisa att felen inte fanns innan köp men enligt konsumentvägledaren måste jag dock bevisa att felen finns. Detta eftersom felen inte finns hela tiden och inte är jättetydliga. Dessutom bör jag skicka med ett offertförslag från en verkstad för att ha ett underlag för att kräva ersättning om inte säljaren vill försöka åtgärda själv.
av Rain
#1196883
Micce1980 skrev:Att handskfacket har med bakluckan har jag aldrig hört eller läst, sitter ingen givare där heller som indikerar om handskfacket är låst eller ej. Däremot är handtaget av "sämre" konstruktion än i alla fall de med facelift. Det har jag läst här om otaliga gånger, själv bytte jag till ett från skroten då jag ville ha det nyare och enligt mig snyggare handtaget med V O L V O -loggan. När de låg upp o ner bredvid varandra i bagaget såg man att de skyddat det nyare bättre mot fukt. Sitter bara med några torx-skruvar och tar bara några minuter att byta. Då kan man även passa på att byta lamphållare till nummerskyltsbelysningen (och kanske led) om dessa ej medföljer handtaget mot fräschare. Man kan även beställa ny elektronik till handtaget hos din Volvo ÅF, kostar ca 200:- nr. 30699141.
Hade dock hellre satsat på ett nyare och uppdaterat handtag då de gamla samlar fukt och kan ge större risk för rost på bakluckan samt samla vatten/fukt i nummerskyltsbelysningen.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... t=+handtag

Den enda tanke jag har kring larmet är att bilbatteriet börjar bli dåligt, kan bli så då med.
Här är en av trådarna jag hittade ang. handskfacket. Jo, det lät verkligen skumt minst sagt men har svårt att utesluta något.
http://debatt.passagen.se/fritid/motor/ ... ast/page-1

Kom precis hem efter att ha felsökt hos en kille privat som hade en felkodsläsare för Volvo, många koder om allt möjligt (troligtvis mycket gammalt som inte blivit borttaget) men ingenting som pekade på fel kring varken larmet eller bakluckan. Hans bästa teori var just att låset för bakluckan är boven i dramat som får larmet att tjuvlarma. Fukt och mikrobrytare som kan behöva åtgärdas. Han tyckte det lät mest troligt iom att knappen för bakluckan på nycklarna inte fungerat. Det intressanta var att när jag väl kom hem testade jag att öppna bakluckan med knappen och visst fan låstes den upp.. Spännande.. första gången efter 2 månader då vi nu raderat alla gamla felkoder.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1196888
Glöm Passagen och välkommen till Jag Rullar :wink:
av Rain
#1197228
Micce1980 skrev:Glöm Passagen och välkommen till Jag Rullar :wink:
Haha, tack! Det var som sagt resultatet av en allmän googlesökning då ingenting kunde förklara problemet. Killen med handskfacket kanske har en nyare bil där de två är sammankopplade?

Hursomhelst så kom en annan Volvoägare till vän med förslaget att kolla batteriet och generatorn på vår bil. Han hävdar att ett dåligt batteri kan orsaka div. problem till höger och vänster som inte funnits tidigare. Ska köra och köpa mätinstrument och se vad jag ser.. Det skulle ju förklara att två olika problem poppar upp samtidigt inom 5 veckor. (och en billigare fix än ny siren och microbrytare på verkstad)

Uppdatering: Batteri och generator fungerar precis som de ska.
Användarvisningsbild
av Omlott
#1198440
spratsjo87 skrev:Hej är ny här och skulle behöva hjälp
Har en volvo v50 1.8f 2010 när jag kör så rycker den i bland även på tomgång skulle uppskatta tips å hjälpa om detta mvh Joakim
Godmorgon Joakim!
Börja med att skapa en egen tråd i den här delen av forumet så ska du se att någon säkert kan komma med hjälp.
Har du kollat tändstifften?
Annars har kag hört att det kan vara dags att byta bränslefilter.
Kanske kan vara gasspjället eller lambdasonden.
av Rain
#1203377
Okej, det har nu gått en månad och larmet var tyst i ca två veckor efter avläsning av felkoderna som, som sagt, inte visade någonting relevant.
Hur beter sig egentligen en siren som har börjat få dåligt batteri? Kan det tjuvlarma friskt flera gånger per dag och sedan vara tyst i ett par veckor? Eller finns det någon som har en annan teori innan vi biter i det sura äpplet och betalar Volvo för en felsökning..?

Bakluckan har inte krånglat alls sedan senaste inlägget.
(I vilket fall så kommer bilförsäljaren få en käftsmäll till anmälan då besiktningen gav underkänt på bromsarna..)
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]