NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rain
#1203754
Turbodanne skrev:Vart har du köpt bilen någonstans?

Att det finns fel som inte säljaren vet om kan ju mycket väl inträffa , du har ju trots allt köpt en 13 år gammal bil, på så gamla bilar går saker sönder helt enkelt.

Ang larmet så känns låskistan i bakluckan som en stark kandidat eftersom du samtidigt har diverse problem med luckan.
Den är köpt hos en bilhandlare.
Jo, enligt konsumentköplagen har jag ju rätt att reklamera fel i 6 månader som jag inte hade anledning att tro skulle finnas vid köp och som då betraktas som att de funnits vid köp. Visst, den är inte ny men den har blivit servad regelbundet enl. serviceboken och tagits om hand väldigt bra. Jag ringde t o m föregående ägare (innan bilhandlaren) och försäkrade mig om att han inte hade haft några problem med bilen. Så i det här fallet så känner jag mig inte dum för att inte ha sett det här felet.
Bakluckan gick ju inte i baklås förrän 3 veckor efter att larmet ballade ur, och efter att den slutade vara låst en vecka senare har den inte bråkat alls. Låset ser smörjt och fint ut och klickar varje gång jag trycker på knappen för att öppna.

Jag bokade till slut en tid hos Volvo för att ta reda på felet.. i vilket fall så måste det ju åtgärdas om det ska användas.
Senast redigerad av 1 Rain, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1203815
Men nu har det gått rätt lång tid. Dags att ligga på dem och sätta hårt mot hårt. Säg åt försäljaren att du börjat tröttna på deras beteende och att du vill lösa problemen omgående. Ignorerar de även detta får du skriva att du gärna undviker att ta ärendet vidare men om de fortsätter såhär är det tyvärr så det får bli samt att eftersom lagen ser ut som den gör lär du vinna ett sådant ärende. Ta allt skriftligen samt läsarkvittens på mail samt var saklig. Drar du ärendet vidare är det av största vikt att vara saklig samt ha koll på historian bakom sitt ärende.

Ska du lämna in bilen för felsökning och bekosta det själv är det enligt mig bättre att byta kontakten i bakluckan på ren chans eller vad det nu var för del du behövde samt testa med ett annat batteri.
av Rain
#1203826
Micce1980 skrev:Men nu har det gått rätt lång tid. Dags att ligga på dem och sätta hårt mot hårt. Säg åt försäljaren att du börjat tröttna på deras beteende och att du vill lösa problemen omgående. Ignorerar de även detta får du skriva att du gärna undviker att ta ärendet vidare men om de fortsätter såhär är det tyvärr så det får bli samt att eftersom lagen ser ut som den gör lär du vinna ett sådant ärende. Ta allt skriftligen samt läsarkvittens på mail samt var saklig. Drar du ärendet vidare är det av största vikt att vara saklig samt ha koll på historian bakom sitt ärende.

Ska du lämna in bilen för felsökning och bekosta det själv är det enligt mig bättre att byta kontakten i bakluckan på ren chans eller vad det nu var för del du behövde samt testa med ett annat batteri.
Absolut, ärendet ligger redo att skickas till ARN då säljaren sa nej till min första reklamation (larm+baklucka) och idag skickade jag även en reklamation med hänvisning till lagtext ang. bromsarna. Jag inväntar svar innan jag skickar in allt tillsammans. Bromsarna vet jag att jag har 100% rätt att få ersättning för (och något som jag måste fixa direkt för att kontrollbesiktiga bilen) men som sagt, vad beträffar larmet måste jag bevisa att felet finns innan jag kan anmäla. Volvo ska ha 1300kr för att felsöka och jag betvivlar att någon annan i närheten faktiskt kan se vad som är fel..?
Bakluckan har ju som sagt "bara" krånglat en gång varpå det känns skumt att den skulle ha med larmet att göra då det tjuvlarmar flera gånger i veckan. Enligt Volvo-verkstaden kan dom se vad som har triggat larmet och att enbart deras instrument kan det..?
Bilbatteriet avläste vi spänningen på själva och det är absolut inget fel på det.

(Sen återstår det ju att se om säljaren går med på ARNs beslut och om inte, om det är värt att driva det vidare till domstol.)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1203831
Kom ihåg att försäljaren har rätt att avhjälpa felet med bromsarna, det innebär du får de lagade och inte ersättning, men det är helt upp till firman att besluta om. Det andra är sådant de säkert kommer knorra om och upp till dig om det är värt att bråka om eller ej.

Hade ändå provat med ett annat batteri, tekniken är rätt kinkig i dessa bilar och vill minnas att batteriet visat sig vara ok men att det ändå inte är tillräckligt bra och diverse fel och felkoder med mera har uppenbarat sig.
av Rain
#1203839
Jo, han har rätt att avhjälpa om det sker inom en skälig tid. Dock så misstänker jag att de kommer dra sig för det då bilen inte kommer få köra de 14 milen utan att den tas på släpkärra och dessutom stå för min transportkostnad dit och hem.

Måste vi byta ut sirenen kommer ju det gå på några tusen, så det är klart jag kommer bråka så långt jag orkar.

Vad skulle kunna vara fel med batteriet då? Måste det vara hyfsat gammalt för att bråka med bilen?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1203844
Förresten, har du nära till en bilskrot och kan hitta "billiga" delar? Kan vara så att det är rörelsesensorn i taket som strular, kom på det nu och så brukar det vara. Kan dock finnas en vid bakre takbelysningen samt i taket i bagaget.
av Rain
#1204222
Micce1980 skrev:Förresten, har du nära till en bilskrot och kan hitta "billiga" delar? Kan vara så att det är rörelsesensorn i taket som strular, kom på det nu och så brukar det vara. Kan dock finnas en vid bakre takbelysningen samt i taket i bagaget.
Borde inte de sensorerna vara av om jag väljer nedsatt skydd? =/
#1204303
Man skall inte ta för givet att KKL är vattentätt mot alla fel som upptäcks inom 6 månader. T.ex. ett av deras beslut där en startmotor lämnade in några månader efter köp, där fick säljaren rätt , startmotorn fungerade ju bevisligen vid köpet och några månader eftersom motorn alltid startade. I det här fallet fungerade ju larmet, vad är det då som säger att ARN kommer att stödja TS ?

Bromsarna kan nog falla under paragrafen om att bilen sålts som "trafikfarlig" och där lär nog säljaren få stå för kalaset om inte bilen är gammal och gått många mil, för då är det nog nåt man bör förvänta sig. I det här fallet är ju bilen 13 år gammal, vilket troligen ökar säljarens odds.

Finns de som anmält att motorn drar för mycket olja där ARN fällt till säljarens fördel med hänvisning till ålder/miltal.

Så det är inte bara att hänvisa till KKL och tro att säljaren skall stå för alla fel man upptäcker inom 6 månader från köpdatumet.
av Rain
#1204939
dieselputte skrev:Man skall inte ta för givet att KKL är vattentätt mot alla fel som upptäcks inom 6 månader. T.ex. ett av deras beslut där en startmotor lämnade in några månader efter köp, där fick säljaren rätt , startmotorn fungerade ju bevisligen vid köpet och några månader eftersom motorn alltid startade. I det här fallet fungerade ju larmet, vad är det då som säger att ARN kommer att stödja TS ?

Bromsarna kan nog falla under paragrafen om att bilen sålts som "trafikfarlig" och där lär nog säljaren få stå för kalaset om inte bilen är gammal och gått många mil, för då är det nog nåt man bör förvänta sig. I det här fallet är ju bilen 13 år gammal, vilket troligen ökar säljarens odds.

Finns de som anmält att motorn drar för mycket olja där ARN fällt till säljarens fördel med hänvisning till ålder/miltal.

Så det är inte bara att hänvisa till KKL och tro att säljaren skall stå för alla fel man upptäcker inom 6 månader från köpdatumet.
Nej, det har du givetvis rätt i och något man alltid riskerar. Bilen i vårt fall hade gått strax över 23k mil vid köp och servats regelbundet. Datorn själv sa ingenting om att larmet skulle behöva service (och gör det fortfarande inte) och är något som vi omöjligt hade kunnat se. Felet upptäcktes efter 2 veckor. Hur ARN dömer där återstår att se..
Vad beträffar bromsarna känner jag mig ganska säker i lagen och med hänvisning till ett liknande fall på ARNS egna hemsida så skulle jag bli väldigt förvånad om säljaren fick rätt.
http://www.arn.se/valkommen-till-allman ... afiksaker/ Bilen i det här fallet hade gått 28k mil.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1204948
Hade jag varit du hade jag koncentrerat mig på att få bromsarna fixade av dem pronto. Hade kontaktat dem igen med detta ärende och samtidigt avskrivit mig i samma mail från att åberopa att få de andra sakerna fixade och nöjt mig med det. Tror nämligen att risken är så pass liten att få de övriga sakerna fixade eller bli kompenserad för samt att det blir lättare för dem att godkänna.

Du vill ju ogärna dra ärendet med ARN som har ca nio månaders handläggningstid och sedan kan firman överklaga. Det kan alltså ta närmare ett år om det vill sig riktigt illa innan de fixar eller låter någon annan fixa felen.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]