NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1194954
Nalleman64 skrev:
Volvov5008 skrev:
#27 skrev:Då är membranet trasigt till vevhusventilationen så det blir att byta oljefilterhus.

https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 31338685sv
Hej igen, har googlat runt lite på oljefilterhus och andra som haft problem med just det och de beskriver ljudet som tjutande och vinande. Det är inte riktigt ett sådant ljud för mig. Skulle du kunna kolla filmen igen och lyssna om det ändå är "vinande och tjutande" för det låter lite som ett gnällande ljud. Sjukt svårt att förklara ett ljud...
Utan att vara expert på området låter det misstänkt likt det "klassiska" felet oljefällan. Dessutom tystnar det när du tar bort påfyllningslocket för olja vilket även det brukar vara ett säkert tecken på när oljefällan gett upp men som sagt jag är ingen expert på området. :wink:
Bör dock tillägga att på min hördes ljudet mest vid kallstart och på din hörs det först när motorn är varm?
Tack för svar! Precis, det låter mer när motorn blir varm efter x antal minuter.
#1196761
hade samma fenomen på min och det var oljefällan som var kass samma sjuka på på 2,4i som på T5 orna desutom var slangen vevhusvent från toppen till fällan trasig på min(dålig tillverkning finns updaterad version ) ingen billig historia den där oljefällan men var ganska lätt att byta tror jag gav runt 2700kr för fälla ny ventilations slang slangklämmor ,mm

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]