NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1193397
Hej!
Har en V50 1,6D 08:a, inga problem igår men imorse märkte jag att det tjöt när jag gasade på eller växlade ner. Körde alltså två korta sträckor under dagen sedan kör sambon ca 2 mil med bilen för att koppla in ett släp. När släpet kopplades ihop med bilen så började massa felkoder lysa. Bl.a. så la styrservon av sen gick bilen inte att starta, slut ström verkade det som.

Sedan fick bilen stå, vi lämnar bilen ett par timmar och sen helg plötsligt startade den utan problem, det tjutande ljudet jag upplevde på morgonen fanns inte längre, körde en runda runt kvarteret och hinner bara på uppfarten så lyser det något om styrservon och att antisladd är tillfälligt avstängd. Stänger av bilen och öppnar huven,något där snurrar och tjuter, generatorn kanske? Sedan går återigen bilen inte att starta.

Minns inte alla felkoder som dök upp första gången men enligt honom så var det rätt många lampor som började lysa och flera meddelanden.

Vad kan vi som inte är några mekarproffs titta själva först och främst? Mäta batteriet? Osäker om det hade med inkoppling av släpet att göra eller om det bara var en slump. Det tjutande ljudet fanns ju ändå där innan så.

Vi bytte nyligen multiremmen om det har någon betydelse.
#1193454
Hej, det låter väldigt likt min, även om min aldrig blev tillfälligt frisk.. se tidigare tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=136639

Kännetecknande på ljudet är att det knappt hörs på tomgång, men om du varvar det minsta så hör du ett tjutande (""vvvvviiii" typ) som hänger ihop med varvtalet. Tycker också att det blev något tystare när den var varm även om det alltid fanns i bakgrunden på min. Stäng för säkerhets skull också av AC och fläktar när du testar så det inte är de som låter.

Du kan mäta spänningen på batteriet som bör ligga över 12V när motorn är avstängd, och en bra bit över 13V, närmare 14V när bilen är igång (skriver från minnet, någon annan har säkert bättre siffror, eller sök på nätet).

Om du konstaterat att generatorn inte laddar som den skall så tar du ta bilen till verkstad. Det kan fortfarande vara så att det är något annat i bilen (exempelvis gammalt/dåligt batteri) som gör att spänningen är låg dock (eller att multiremmen slirar...???).

Se till att stänga av så mycket elektriskt (ljus, fläktar mm.) som du bara kan för att få bilen till verkstad utan att den tar helt slut som den gjorde för mig..
#1193712
Tack för svar! Mätte till 12v avstängd och droppade väldigt fort till typ 2v. Bokade tid för byte av generator på mekonomen för 4900 så får hoppas det löser sig efter bytet. Blir säkert likadan på 120 istället för att uppgradera till 150. Han pratade dock om att multiremmen ofta går i samband med generatorn, och att tjutet jag hörde förmodligen kom från remmen, dock så hördes tjutet nere från generatorn när vi just stängt av bilen och remmen var stilla. Kommer alla felkoder som dök upp försvinna automatiskt eller ligger dom kvar i systemet om den inte nollas? Vill helst inte betala dom 500 för det då vi kan nolla själva hemma :roll:
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]