NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1193128
Hej!

Hade min V50 -12 parkerad vid en flygplats en vecka. När jag kom hem efter resan igår kväll och körde iväg uppkom lite märkliga fel.. ??:-/
När jag använde blinkersen så gick blinkersspaken tillbaka, men symbolen i instrumentpanelen att jag blinkade vänster/höger, fortsatte att lysa. Ibland gjorde den bara 2 "blink" innan den fastnade i läge, ibland blinkade det inte alls. Elhissarna gick först inte att köra ner. Efter att ha tryckt ett par gånger på knapparna så gick de ner och upp som vanligt.
Efter ett par mil när jag ligger i 100km/h så dyker alla mätare i instrumentpanelen ner i botten för att sedan gå tillbaka till normalläge. Detta händer 2-3 gånger. Ibland blev hela instrumenthuset svart under körning. När jag nästan är hemma så får jag felmeddelade att bromsarna och servostyrningen är ur funktion och att jag måste stanna (men de fungerar som de ska).. Jag gör så och stänger av bilen. Sen går det inte att starta den på nästan 1 minut. Jag får sen igång bilen och fortsätter 2 km hem. Under de 2 kilometerna så är det som en tivolibelysning i instrumentpanelen. Lampor lyser/slocknar och felmeddelanden avlöser varandra. :shock: Jag parkerar, väntar 5 sekunder och startar bilen. Alla felmeddelanden borta, så jag stänger av bilen och går in.

Frågan till er: vad är det för fel, kan jag göra nått själv innan jag ringer verkstaden? Vart ska jag börja felsöka?
(dessutom startar inte värmaren heller, trots att Volvo renoverade den för knappt ett år sedan.. Men det ska jag försöka ta med Folksam.)

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 dieseltorsk, redigerad totalt 0 gånger.
av Nalleman64
#1193129
Har du kollat batteriet? Ett batteri som börjar bli trött kan ge alla möjliga underliga fel och felmeddelanden. :shock: :shock:
Jordfel eller dålig kontakt i något kontaktstycke är en annan möjlig felkälla men jag skulle definitivt börja med att kolla statusen på batteriet. Särskilt som felen började när bilen stått still en längre tid.
av dieseltorsk
#1193132
Nalleman64 skrev:Har du kollat batteriet? Ett batteri som börjar bli trött kan ge alla möjliga underliga fel och felmeddelanden. :shock: :shock:
Jordfel eller dålig kontakt i något kontaktstycke är en annan möjlig felkälla men jag skulle definitivt börja med att kolla statusen på batteriet. Särskilt som felen började när bilen stått still en längre tid.
Bra tips! Dock är batteriet ca 1.5 år och det har laddats regelbundet på vintrarna (med nån smart c-teck) då jag har kört mycket med värmaren och en del korta sträckor.
Det borde väl hålla längre än så?
av dieseltorsk
#1193156
dieseltorsk skrev:
Nalleman64 skrev:Har du kollat batteriet? Ett batteri som börjar bli trött kan ge alla möjliga underliga fel och felmeddelanden. :shock: :shock:
Jordfel eller dålig kontakt i något kontaktstycke är en annan möjlig felkälla men jag skulle definitivt börja med att kolla statusen på batteriet. Särskilt som felen började när bilen stått still en längre tid.
Bra tips! Dock är batteriet ca 1.5 år och det har laddats regelbundet på vintrarna (med nån smart c-teck) då jag har kört mycket med värmaren och en del korta sträckor.
Det borde väl hålla längre än så?
EDIT: har testat batteriet nu på den lokala bensinmacken och det var inget fel på det. De trodde dock att det är generatorn som är på väg att ge upp..
av Nalleman64
#1193469
Ett batteri på 1,5 år skall definitivt inte vara slut även om värmaren används flitigt.
Absolut att det kan vara generatorn då även den brukar kunna spöka till det rejält när den är på väg att lämna in. :(
Generatorer verkar f.ö. vara en synnerligen svag punkt med dålig hållbarhet. I synnerhet de av märket Denso.
Mät upp hur mycket den laddar så får du en bra uppfattning om statusen på den.
av dieseltorsk
#1194768
Kan meddela att bilen nu har varit på felsökning hos Volvo. Det var ett elektroniskt fel (någon styrenhet) och denna ska bytas ut. Prisuppgift runt 12-13000 för detta. :shock: Nu har jag tur att Folksam står för kalaset... :D
av dieseltorsk
#1196216
Nalleman64 skrev:Tur i oturen då! :D
Uppdatering... Volvo har nu ändrat sig. Det var styrenheten till dieselvärmaren som har stört ut övriga elsystemet. ?:-/
Det blev billigare att fixa, dock.

Tänk, det är alltid nått med de där dieselvärmarens som ska ställa till det.. :lol:
av Nalleman64
#1196581
dieseltorsk skrev:
Nalleman64 skrev:Tur i oturen då! :D
Uppdatering... Volvo har nu ändrat sig. Det var styrenheten till dieselvärmaren som har stört ut övriga elsystemet. ?:-/
Det blev billigare att fixa, dock.

Tänk, det är alltid nått med de där dieselvärmarens som ska ställa till det.. :lol:
Ja det felet hade jag aldrig kunnat ens gissa mig till. :shock: :D
av skjelfjord84
#1196847
Nalleman64 skrev:
dieseltorsk skrev:
Nalleman64 skrev:Tur i oturen då! :D
Uppdatering... Volvo har nu ändrat sig. Det var styrenheten till dieselvärmaren som har stört ut övriga elsystemet. ?:-/
Det blev billigare att fixa, dock.

Tänk, det är alltid nått med de där dieselvärmarens som ska ställa till det.. :lol:
Ja det felet hade jag aldrig kunnat ens gissa mig till. :shock: :D
Verkar vara Volvo's felsökningsdator som inte har särskilt mycket felsöknings programvara inbygd.
Hade samma problem.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=135925

Vill säga det att jag har flera 100 mil gjorda nu efter att det blev lagad. Och för mig var det Alger i Diesel tanken

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.