NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#1193350
Perra_367 skrev:Svårt att säga om slitaget beror på camber, toe-in, gamla bussningar, stötdämpare eller obalancerat däck.. Du får själv göra en avvägning av vad du går på. Så här sig min ena (den sämre av dem) ut iallafall.. Bytet gick på totalt c:a 1.000 kr för båda sidorna. Bussningarna enligt tidigare länk. Plockade ner länkarmen själv och fick hjälp att pressa ur/i på verkstad (300:- per länkarm), därefter egen montering.. Lite bök var/är det, men helt OK jobb egentligen.
IMG_20161230_122350.jpg
Du skulle också kunna få en indikation på cambern med smartphone och "vattenpass"-app.
https://play.google.com/store/apps/deta ... ubblelevel
Sådär såg ju min bussning också ut... Kändes din också stum när du bröt runt? Den där länkarmen sitter väl fast med hela hjulnavet?
av Perra_367
#1193451
Nej, jag kunde inte heller rucka på den manuellt, men krafterna lär vara större när bilen jobbar mot bussningen än när jag gör det. Jag kunde höra ljud från bakdelen när jag körde över väg-gupp.

Yes, hjulnavet sitter monterat på längsgående länkarmen som sedan sitter med bussningar och tvärgående länkarmar mot chassit. Om bussningen är dålig så kommer hjulet också att kunna röra sig, . Toe-in påverkas av längsgående länkarmens läge och tvärgående länkarm, samt ställs in med en excentrisk bult på den tvärgåend länkarmen.

Om dina bussningar ser ut som på mitt foto så bör du byta dem!
av boney
#1210831
När mina bussningar i länkarmarna fram va slut så slets mina däck på insidan ganska mycket.
Så att kolla skicket på bussningarna är nog inte fel. men du kanske redan gjort det.
Bild
Bild

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]