NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#1191706
Hej! Har haft ett väldigt oljud i kupén samt vibrationer vid vissa hastigheter och trott att det varit ett hjullager som gett upp. Men nu har jag bytt hjullager på en sida och ingen skillnad på ljudet. Så jag testade att lägga om till vinterdäck på bakaxeln och allt oljud försvann. Då fick jag se att ett bakhjul var väldigt slitet med vågmönster? På ett ställe såg man corden. Det var inte jämt fördelat runt hela däcket utan mest på kanske 1/3 av hjulets omkrets. Detta var på insidan av dåcket, närmast bilen. Det var begynnande klackar på andra sidan däcket också.

Har aldrig hört/sett detta förut? Vad kan det bero på? Vanligt fel på v50?

Här är en bild.
https://drive.google.com/file/d/0B4BtwG ... p=drivesdk
Användarvisningsbild
av Hygglo
#1191729
4hjuls inställning å nya däck så blir det nog bra.
Eller kanske nya fjädrar bak får det att bli bra igen?
av Perra_367
#1191770
Hade också snedslitna däck på insidan ner till korden på min bil. Enligt diverse forum så sägs det egentligen orsakas av toe-in, och förstärkas av toe-in i samband med negativ camber.

Min bil stod på -2.5/-2 grader där bak men korrekt toe-in. Jag köpte camber-armar från USA, fick dem under tusenlappen men det tog en del tid för dem att komma fram. Hjulinställaren hade problem med att justera dem dock, men jag hade lyckats "höfta" första sättningen vid montering så att jag kom nära -1.5 på båda sidor. (Verkar som att man ev. behöver ta av hjulet för att komma åt och justera cambern, justeringen går dock att göra med camber-armen på plats).

https://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw= ... 2749.l2658

Toe-in där bak går att kolla med ögat iallafall så att den inte står helsnett. Stå på huk bakom bilen och linjera med ögat på utsidan av däcket. Då skall du skymta lite av framhjulet (spårvidden är 4mm bredare fram än bak).

Om det dessutom är vågigt slitet så skulle jag i första han satsa på att byta stötdämpare bak, vilket dessutom är riktigt enkelt och ganska billigt.

Kan också vara ide att kolla skicket på "trailing arm bushing" som du ser om du tar bort innerskärmarna bak. Dessa var tokslut på min (08:a 17.000mil).
Användarvisningsbild
av andreasw
#1191837
intruder1400 skrev:Snabbaste är be en däckfirma kolla så du inte fått cord brott !
Har satt på ett reservhjul utifall att.

Perra_367 skrev:Hade också snedslitna däck på insidan ner till korden på min bil. Enligt diverse forum så sägs det egentligen orsakas av toe-in, och förstärkas av toe-in i samband med negativ camber.

Min bil stod på -2.5/-2 grader där bak men korrekt toe-in. Jag köpte camber-armar från USA, fick dem under tusenlappen men det tog en del tid för dem att komma fram. Hjulinställaren hade problem med att justera dem dock, men jag hade lyckats "höfta" första sättningen vid montering så att jag kom nära -1.5 på båda sidor. (Verkar som att man ev. behöver ta av hjulet för att komma åt och justera cambern, justeringen går dock att göra med camber-armen på plats).

https://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw= ... 2749.l2658

Toe-in där bak går att kolla med ögat iallafall så att den inte står helsnett. Stå på huk bakom bilen och linjera med ögat på utsidan av däcket. Då skall du skymta lite av framhjulet (spårvidden är 4mm bredare fram än bak).

Om det dessutom är vågigt slitet så skulle jag i första han satsa på att byta stötdämpare bak, vilket dessutom är riktigt enkelt och ganska billigt.

Kan också vara ide att kolla skicket på "trailing arm bushing" som du ser om du tar bort innerskärmarna bak. Dessa var tokslut på min (08:a 17.000mil).
Okej! Blev det bättre när du bytte till de justerbara? Hittade dessa:
http://www.ebay.com/itm/2000-2013-Ford- ... pm&vxp=mtr

Var ju inte jättedyrt. Trailing arm bushing, vilka är dessa? De som håller i hela hjulnavet?
Kanske är dumt att lägga på nya däck innan man kollat upp alla vinklar.
av Perra_367
#1191847
Okej! Blev det bättre när du bytte till de justerbara? Hittade dessa:
http://www.ebay.com/itm/2000-2013-Ford- ... pm&vxp=mtr

Var ju inte jättedyrt. Trailing arm bushing, vilka är dessa? De som håller i hela hjulnavet?
Precis sådana! Jag satte dem några millimeter kortare än originalen och det fick ner vinkeln 1 grad cirka, kolla också om du har något gammalt protokoll på hjulinställning där du ser vilka vinklar du har idag?

"Trailing arm bushing" sitter framför hjulet och håller den främre infästningen i den längsgående bärarmen. Om denna är lös (vilket de i stort sett var på min) så borde du få en okontrollerbar toe-out/in vid broms och kurvor tycker jag. På en sida så var det uppenbart att den var slut, inte lika uppenbart på den andra (som ändå bara krävde ett släggslag för att trilla i bitar)..
https://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw= ... 2749.l2658

Edit: Jag satte på nya däck (225/45-17) för en månad sedan cirka och jag har inte kört tillräckligt långt för att veta om problemen är borta, däcken ser bra ut ännu iallafall.
Senast redigerad av 2 Perra_367, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av andreasw
#1191860
Någonting skrev:Vågig slitning brukar vara ett tecken på att stötdämparna behöver bytas.
Jasså? Hur kontrollerar jag att stötdämparna är ok, kolla efter läckage? Gunga bilen? :lol:
Perra_367 skrev:
Precis sådana! Jag satte dem några millimeter kortare än originalen och det fick ner vinkeln 1 grad cirka, kolla också om du har något gammalt protokoll på hjulinställning där du ser vilka vinklar du har idag?

"Trailing arm bushing" sitter framför hjulet och håller den främre infästningen i den längsgående bärarmen. Om denna är lös (vilket de i stort sett var på min) så borde du få en okontrollerbar toe-out/in vid broms och kurvor tycker jag. På en sida så var det uppenbart att den var slut, inte lika uppenbart på den andra (som ändå bara krävde ett släggslag för att trilla i bitar)..
https://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw= ... 2749.l2658

Edit: Jag satte på nya däck (225/45-17) för en månad sedan cirka och jag har inte kört tillräckligt långt för att veta om problemen är borta, däcken ser bra ut ännu iallafall.
Är inte jättehajj på alla fackliga termer, men jag tror jag vet vilken du menar. Jag ska kolla hjulvinklarna hos däckgubben när jag far dit. Får se vad det visar. Jag köpte bilen hos en firma, när jag sedan besiktade bilen såg dom att en fjäder var av. Så firman bytte endast fjäder på den sidan + att dom inte gjorde någon hjulinställning. Detta var dock fram, borde inte påverka bakaxeln?

EDIT: Hittade den här sidan, lite längre ner står det om slitning på en sida och "cupping". Orsakerna enligt den sidan var:
*Worn on one side (alignment wear)
*Cupping on edges (shock absorbers, imbalance, hard cornering)
*Diagonal wear (requires four-wheel alignment to correct)

http://www.pinebrooktire.com/adjustment.html
Användarvisningsbild
av andreasw
#1193179
Perra_367 skrev:
Okej! Blev det bättre när du bytte till de justerbara? Hittade dessa:
http://www.ebay.com/itm/2000-2013-Ford- ... pm&vxp=mtr

Var ju inte jättedyrt. Trailing arm bushing, vilka är dessa? De som håller i hela hjulnavet?
Precis sådana! Jag satte dem några millimeter kortare än originalen och det fick ner vinkeln 1 grad cirka, kolla också om du har något gammalt protokoll på hjulinställning där du ser vilka vinklar du har idag?

"Trailing arm bushing" sitter framför hjulet och håller den främre infästningen i den längsgående bärarmen. Om denna är lös (vilket de i stort sett var på min) så borde du få en okontrollerbar toe-out/in vid broms och kurvor tycker jag. På en sida så var det uppenbart att den var slut, inte lika uppenbart på den andra (som ändå bara krävde ett släggslag för att trilla i bitar)..
https://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw= ... 2749.l2658

Edit: Jag satte på nya däck (225/45-17) för en månad sedan cirka och jag har inte kört tillräckligt långt för att veta om problemen är borta, däcken ser bra ut ännu iallafall.
Nu har jag fått på nya sulor runtom. kör dock på två udda däck bak, en 16" och en 15" plåtfälg. Vet att det inte är optimalt men vill inte köra på nya däcken bak innan jag fått till den. Mätte bara för roligt med vattenpass vid båda bakdäcken, la vattenpasset dikt mot däcket i nederkant sen mätte jag avståndet jag fick på gummit i ovankant när passet var i lod. 2cm på sidan där däcket fortfarande var ok och 3,2cm där däcket var skit. Iofs hade jag 17" däck på den bra sidan och 16" på den dåliga sidan, men lutningen borde ju inte ´ändras kan jag tycka.

Va och slet i den armen på sidan där den var dålig, men kände inte att den skulle vara lös eller något. Fick något kort på den,m men inte så lätt att fota. Den såg inte så fin ut, men den känndes nästan stum. Har inte kännt att den kränger i kurvor, men den är riktigt vidrig att köra med vinterdäck, då är den väldigt sladdrig. Ska prova sätta på 17" på båda sidorna bak och mäta om med vattenpasset.
av Perra_367
#1193281
Svårt att säga om slitaget beror på camber, toe-in, gamla bussningar, stötdämpare eller obalancerat däck.. Du får själv göra en avvägning av vad du går på. Så här sig min ena (den sämre av dem) ut iallafall.. Bytet gick på totalt c:a 1.000 kr för båda sidorna. Bussningarna enligt tidigare länk. Plockade ner länkarmen själv och fick hjälp att pressa ur/i på verkstad (300:- per länkarm), därefter egen montering.. Lite bök var/är det, men helt OK jobb egentligen.
IMG_20161230_122350.jpg
IMG_20161230_122350.jpg (1.89 MiB) Visad 905 gånger
Du skulle också kunna få en indikation på cambern med smartphone och "vattenpass"-app.
https://play.google.com/store/apps/deta ... ubblelevel
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]