NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hockeytok
#1191371
Hej !

Detta är min första "egna " tråd , som handlar om min problem-bil V50 2.0d och dess avgas rening med tillbehör.
Har haft stor hjälp av detta forum och särskilt några medlemmar . Jag har bytt massvis med grejjer på bilen ,men tror att
Jag kanske hittat orsaken till alltihop. Det verkar som om Eolys-tanken fortfarande är full 15/15

Så jag har tsv matat den med ca25-30 ml varje gång jag tankat.
Tänkte ta tag i detta nu - Hittade elektroniken under v.baksäte se bild, ska mäta lite på den i em får vi se .
Ska bara mäta på kontakten att jag har spänning stift 1-8, kontakt med pumpen stift 9-10, bör vara ca 8 ohm.
Återkommer med mätvärden , kanske det kan hjälpa någon.
Såg att man kan uppdatera programvaran till den , någon som gjort det ? Kostnad ?

Med vänlig hälsning, ht
Bilagor
image.jpg
image.jpg (181.81 KiB) Visad 298 gånger
image.jpg
image.jpg (219.59 KiB) Visad 296 gånger
av timebandit
#1191400
Har du tillgång till VIDA/DICE? Med hjälp av det så kan man diagnostisera ADM pumpen osv. Då får du svar på tal om pumpen eller något lagt av.
Har läst några som fått byta pump.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
av hockeytok
#1191416
Joooo, TB Jag var också på väg att byta pump. Hittade en på bilskrot och jämförde mina mätningar med den.

Har nyss varit ute i mitt blå garage och mätt 11,92V stift 1-8, 14,1 med bilen igång , det verkar ok tycker jag.
Ohm mätt pumpen 8,3 ohm , utan ADM ansluten , verkar också OK

Ska nog prova att lägga ström på pumpen med , ticket borde väl höras kan man tycka.

Någon som uppgraderat /uppdaterat ADM-en nyligen - kostnad ?

Med vänlig hälsning, ht
av hockeytok
#1195485
Tar upp det igen - det här med Eolys,

OM jag fortfarande har 15/15 enl vida ,och den tanken verkar full. Då har jag nog räknat fel på hur mycket som ska tillsättas vid tankning.
Jag tänkte så här ; Visst rymmer den tanken 1,5L ? Vi säger 1L på 6000 mil , 1dl på 600mil , 1cl på 60mil osv.

Då blir det väl ung 3.3 ml på 20 mil och 10 L Diesel som jag tankar. :-O) Det är väldigt lite de
Inte alls 25-30 som jag förut skrev.

Ni som själva servat bilen och fyllt Eolys , hur mycket har det gått i ?

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]