NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1191332
Var på tältsemester på Fårö i veckan när bilen började tjuta. Symptomen ljud/tjut/vin "vviiii" med tonhöjd styrt av varvtalet typ. Anade direkt att det var generatorn. Inga andra symptom än ljudet fanns på bilen och satsade därför på att jag skulle kunna köra hem (Göteborg) den innan det utvecklade sig till fullständigt haveri.. (har en generator sparad på vinden sedan förra v50:in.. ).

Två dagar efter första symptomen så dör dock bilen fullständigt. Tar typ 10 sek från att bilen visar "bromsfel - stanna genast" till att motorn fimpar, dock har jag tur och kan rulla in på en parkering vid en affär.. (praktiskt även att vi har cyklar och familjen kan skickas i förväg med cykel till tältplatsen).

Prövade att ladda batteriet i en lånad laddare från affären men laddaren studsar/kan ej ladda batteriet. Hjälper inte heller att koppla batteriet med startkablar mot annan bil innan vi laddar. Får med batteriet till campingen, det får åka i förväg med bil en bit och så cyklar jag några kilometer med det i knät.. (hj-igt tungt.. =). Dock får jag bara låna skoj-laddare från camping och resultatet är det samma - ingen laddning. Jag blir därmed tveksam på felorsaken, är det generatorn som är kass, eller kasst batteri som gör att generatorn tjuter?? Nästa dag får jag med mig grannen från campingen till bilen. Vi startar bilen med startkablar, men den dör omedelbart om vi kopplar bort kablarna. Batterispänning mätt genom scan-tool/OBD säger cirka 10.3 Volt och den svarar lite lite på varvet. Dock ligger tjutet kvar (även med startkablar till grannbilen), alltså borde det fortsatt vara generatorn, frågan bara om den har tagit batteriet med sig??

Vi bogserar bilen till Fårösund (10km cirka - rätt otäckt att köra utan broms och styrservo, dessutom varmt som sjutton med stängda fönster). I Fårösund får vi upp den till Mekonomen-macken. Där får de tag på en utbytesgenerator till morgonen därpå, laddar batteriet i sin "bättre" laddare och jag kan hämta ut bilen till priset 4.400:-, vilket var helt ok/väldigt billigt utifrån förutsättningarna tycker jag. Stort tack till Mekonomen-Fårösund för den snabba hjälpen!!

Lärdomarna. Jag gissar att felet i generatorn var att någon av dioderna i likriktarbryggan/generatorn gett med sig. Jag borde kört bilen till verkstad direkt när tjutet började, har sett lite olika tider hår lång tid här på forumet, från någon månad till som i mitt fall två dagar från symptom till haveri. (Framför allt, inga varningar/felkoder/laddningslamper eller dyl. utöver tjutet som berättar om vad som är på gång.. ). För det sista, vad ställd man blir när bilen slutar funka! Det kommer nog att bli någon form av assistanstillägg på försäkringen framöver.

Ps. Fick låna en halvskruttig Skoda Octavia (förra modellen) - halvkombi under en dag och JÄKLAR vad den svalda bagage. I stort sett kunde vi packa allt vi hade i V50:ins takbox + bagage utan att det blev fullt i Octavian, inte sexig men väldigt praktisk, helt klart en tankeställare för framtida bilval..
#1191402
Grattis. Jag har haft samma som du... Kortslutning i lindningarna och trasiga dioder då blir laddningen dålig och till slut så ger den upp helt. Men då batteriet laddas ur helt så kan batteriet bli skadat eller om batteriet redan var dåligt döda det helt...

Jag kan nämna att då jag låtit bärga bilen till volvoverkstaden så ville de ha en massa pengar för byte och "uppgradering" av generator. Dvs de byter från Denso till Bosch. Så jag tackade nej och åkte till en Meca tror jag det var och de hittade en renoverad generator för ett par tusenlappar + någon tusing till för att montera in den. Dock fick jag ju betala den obligatoriska felsökningsavgiften på 1300 kr eller vad den nu är...
#1191461
akre skrev:Grattis. Jag har haft samma som du... Kortslutning i lindningarna och trasiga dioder då blir laddningen dålig och till slut så ger den upp helt. Men då batteriet laddas ur helt så kan batteriet bli skadat eller om batteriet redan var dåligt döda det helt...

Jag kan nämna att då jag låtit bärga bilen till volvoverkstaden så ville de ha en massa pengar för byte och "uppgradering" av generator. Dvs de byter från Denso till Bosch. Så jag tackade nej och åkte till en Meca tror jag det var och de hittade en renoverad generator för ett par tusenlappar + någon tusing till för att montera in den. Dock fick jag ju betala den obligatoriska felsökningsavgiften på 1300 kr eller vad den nu är...
Är det så att Densos generatorer är väldigt dåliga? Känns som det väldigt ofta är problem med generatorer nuförtiden en sak som förr i princip höll bilens livslängd.
#1191464
Det som är problemet, iaf med dieslarna är att 120A var för klena(underdimensionerade) och att dom uppgraderades till 150A men bara på dom som hade problem.
Volvo/Bilia sätter inte in en 120A idag utan det är 150A som gäller och mjukvaran behövs också uppdateras.

Köpte min Denso 150A generator från Tyskland(Skandix) för ca 3000kr tror jag. Lät Mechanum byta den å uppdatera mjukvaran.
Min gamla generator hade börjat tjuta sedan en tid tillbaks så därför byttes den.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1191502
Bytet från 120A till 150A-version bör ha skett innan eller under 07? Min tidigare 07:a hade iallafall 150A-versionen. Bytet av generator är annars riktigt enkelt. Av med "multiremmen", vik undan bränslefiltret, lossa/byt generatorn typ. Max en timme. (Ny Denso 150A går att få tag på via Ebay för cirka 1500:-)

Spånar lite på om min CEM (?)-modul kan vara med o spöka också på något sätt. Har två gånger (under 1.5 år cirka) haft fenomenet att bilen inte går att starta (startmotorn snurrar inte), har gått över på någon minut. Har några gånger också haft fenomenet att radion "glömt" vilken låt den spelat (från USB-minnet) och börjat om med låt nummer 1, har inte sett något mönster ännu. Mina tankar går mot att kolla om det ev. kan ligga något och dra tjuvström från batteriet även om jag aldrig har upplevt att startmotorn gått trögt vid start.
#1191510
Vet inte när det gjordes faktiskt. Jag hade 120A fram till för några månader sedan iaf :)

Ja bytet är enkelt om man bara hade lyckats komma åt att släppa på spännaren till remmen... Ibland får man ge sig helt enkelt :(
Ja det gör det men jag är väldigt skeptisk till att dessa billiga är "äkta" eller kanske tom renoverade. Vågade inte chansa då det finns mycket fake. 2700 var det exakta beloppet och värt den prisökningen :)

Kan vara mycket som spökar tyvärr. Inte lätt att felsöka något som inte är där hela tiden. Jag fick vänta byta generatorn tills den verkligen ökade i ljudet innan jag var säker.
1 gång är ingen gång, 2 = 0. :)


Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]