- mån 14 aug 2017, 10:22
#1191332
Var på tältsemester på Fårö i veckan när bilen började tjuta. Symptomen ljud/tjut/vin "vviiii" med tonhöjd styrt av varvtalet typ. Anade direkt att det var generatorn. Inga andra symptom än ljudet fanns på bilen och satsade därför på att jag skulle kunna köra hem (Göteborg) den innan det utvecklade sig till fullständigt haveri.. (har en generator sparad på vinden sedan förra v50:in.. ).
Två dagar efter första symptomen så dör dock bilen fullständigt. Tar typ 10 sek från att bilen visar "bromsfel - stanna genast" till att motorn fimpar, dock har jag tur och kan rulla in på en parkering vid en affär.. (praktiskt även att vi har cyklar och familjen kan skickas i förväg med cykel till tältplatsen).
Prövade att ladda batteriet i en lånad laddare från affären men laddaren studsar/kan ej ladda batteriet. Hjälper inte heller att koppla batteriet med startkablar mot annan bil innan vi laddar. Får med batteriet till campingen, det får åka i förväg med bil en bit och så cyklar jag några kilometer med det i knät.. (hj-igt tungt.. =). Dock får jag bara låna skoj-laddare från camping och resultatet är det samma - ingen laddning. Jag blir därmed tveksam på felorsaken, är det generatorn som är kass, eller kasst batteri som gör att generatorn tjuter?? Nästa dag får jag med mig grannen från campingen till bilen. Vi startar bilen med startkablar, men den dör omedelbart om vi kopplar bort kablarna. Batterispänning mätt genom scan-tool/OBD säger cirka 10.3 Volt och den svarar lite lite på varvet. Dock ligger tjutet kvar (även med startkablar till grannbilen), alltså borde det fortsatt vara generatorn, frågan bara om den har tagit batteriet med sig??
Vi bogserar bilen till Fårösund (10km cirka - rätt otäckt att köra utan broms och styrservo, dessutom varmt som sjutton med stängda fönster). I Fårösund får vi upp den till Mekonomen-macken. Där får de tag på en utbytesgenerator till morgonen därpå, laddar batteriet i sin "bättre" laddare och jag kan hämta ut bilen till priset 4.400:-, vilket var helt ok/väldigt billigt utifrån förutsättningarna tycker jag. Stort tack till Mekonomen-Fårösund för den snabba hjälpen!!
Lärdomarna. Jag gissar att felet i generatorn var att någon av dioderna i likriktarbryggan/generatorn gett med sig. Jag borde kört bilen till verkstad direkt när tjutet började, har sett lite olika tider hår lång tid här på forumet, från någon månad till som i mitt fall två dagar från symptom till haveri. (Framför allt, inga varningar/felkoder/laddningslamper eller dyl. utöver tjutet som berättar om vad som är på gång.. ). För det sista, vad ställd man blir när bilen slutar funka! Det kommer nog att bli någon form av assistanstillägg på försäkringen framöver.
Ps. Fick låna en halvskruttig Skoda Octavia (förra modellen) - halvkombi under en dag och JÄKLAR vad den svalda bagage. I stort sett kunde vi packa allt vi hade i V50:ins takbox + bagage utan att det blev fullt i Octavian, inte sexig men väldigt praktisk, helt klart en tankeställare för framtida bilval..
Två dagar efter första symptomen så dör dock bilen fullständigt. Tar typ 10 sek från att bilen visar "bromsfel - stanna genast" till att motorn fimpar, dock har jag tur och kan rulla in på en parkering vid en affär.. (praktiskt även att vi har cyklar och familjen kan skickas i förväg med cykel till tältplatsen).
Prövade att ladda batteriet i en lånad laddare från affären men laddaren studsar/kan ej ladda batteriet. Hjälper inte heller att koppla batteriet med startkablar mot annan bil innan vi laddar. Får med batteriet till campingen, det får åka i förväg med bil en bit och så cyklar jag några kilometer med det i knät.. (hj-igt tungt.. =). Dock får jag bara låna skoj-laddare från camping och resultatet är det samma - ingen laddning. Jag blir därmed tveksam på felorsaken, är det generatorn som är kass, eller kasst batteri som gör att generatorn tjuter?? Nästa dag får jag med mig grannen från campingen till bilen. Vi startar bilen med startkablar, men den dör omedelbart om vi kopplar bort kablarna. Batterispänning mätt genom scan-tool/OBD säger cirka 10.3 Volt och den svarar lite lite på varvet. Dock ligger tjutet kvar (även med startkablar till grannbilen), alltså borde det fortsatt vara generatorn, frågan bara om den har tagit batteriet med sig??
Vi bogserar bilen till Fårösund (10km cirka - rätt otäckt att köra utan broms och styrservo, dessutom varmt som sjutton med stängda fönster). I Fårösund får vi upp den till Mekonomen-macken. Där får de tag på en utbytesgenerator till morgonen därpå, laddar batteriet i sin "bättre" laddare och jag kan hämta ut bilen till priset 4.400:-, vilket var helt ok/väldigt billigt utifrån förutsättningarna tycker jag. Stort tack till Mekonomen-Fårösund för den snabba hjälpen!!
Lärdomarna. Jag gissar att felet i generatorn var att någon av dioderna i likriktarbryggan/generatorn gett med sig. Jag borde kört bilen till verkstad direkt när tjutet började, har sett lite olika tider hår lång tid här på forumet, från någon månad till som i mitt fall två dagar från symptom till haveri. (Framför allt, inga varningar/felkoder/laddningslamper eller dyl. utöver tjutet som berättar om vad som är på gång.. ). För det sista, vad ställd man blir när bilen slutar funka! Det kommer nog att bli någon form av assistanstillägg på försäkringen framöver.
Ps. Fick låna en halvskruttig Skoda Octavia (förra modellen) - halvkombi under en dag och JÄKLAR vad den svalda bagage. I stort sett kunde vi packa allt vi hade i V50:ins takbox + bagage utan att det blev fullt i Octavian, inte sexig men väldigt praktisk, helt klart en tankeställare för framtida bilval..