NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1190417
Byggde om mitt släp och monterade samtidigt på led ljus runt om, samt drog om med nya kablar.

montera på en backlampa, och hade nu v50 inne för att koppla samt ladda ner ny mjukvara för detta, då kontakten tidigare var kopplad för konstant ström.

Nu fungerar allt som det är tänkt så länge som bilen är avstängd men startar jag motorn så blinkar backlampan på släpet, lite grand (2 av 4 dioder)
skall givetvis höra med verkstaden , men tänkte om någon kunde ge mig en hint om vad som troligen kan vara fel.
#1190446
Jag är inte expert men vad jag förstår så krävs särskild trailermodul för LED på släpet. Man kan inte bara byta på enbart släpet.
#1190483
Bilen testar säkert utgången, inget som skulle synas på en strömtörstig glödlampa men dioderna detekterar den lilla strömmen bilen skickar ut och blinkar därmed. Testa med en vanlig 21w glödlampa istället så kommer du inte se att något blinkar. För att lösa det permanent behöver du koppla ett effektmotstånd parallellt med din backlampa.

Det är min spaning iallafall.
#1190546
Jag tror åxå att bilen provar lampan , men du kan filtrera bort blinket med ett motstånd i serie med LEDen och en kondensator mellan motstånd och LED till jord ( minus ) Prova 47ohm och 100 uF ungefär.

Gjorde nått liknande en gång när jag tjyvkopplat extraljusen , Alla hejade på mig :D - Nääää extraljus reläet blinkade hela tiden .
Med vänlig hälsning, ht
#1190656
Lövet skrev:Jag är inte expert men vad jag förstår så krävs särskild trailermodul för LED på släpet
var förbi verkstaden och de kunde bekräfta att från årsmodell -13 så byttes trailermodulen till en som fungerade rakt av mot led och glödljus.

Vilket skulle vara fullt möjligt att montera på bilen. men till en kostnad av dryga 2000:-

Det här med att montera motstånd, har jag läst lite varstans när jag har felsökt.
Men Verkstadens förslag var att montera på en backlampa till, men av "vanlig" glödljus variant.

Skulle det lösa problemet?
Martin S skrev:Bilen testar säkert utgången, inget som skulle synas på en strömtörstig glödlampa men dioderna detekterar den lilla strömmen bilen skickar ut och blinkar därmed
Eller skulle led lampan blinka fortfarande?

Att lösa det med ett effekt motstånd, inget jag är jätte hemma på,
men gjorde en googling och fann denna sida

Är det en bra väg att gå eller är det bättre att läsa in sig på ämnet för att tillverka den själv?
#1190665
En lampa till som är traditionell skulle lösa problemet ja, eller ett sånt effektmotstånd du länkat till.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]