- tis 08 aug 2017, 23:21
#1190255
Skapar en ny tråd för att inte klottra sönder alla andra trådar...
Jag har haft denna fråga uppe förut, hur vet man när dpf regenereringen körs?
Ryckig gång på låga varv och 0.2l/mil ökad förbrukning var svaret sist. Men idag var jag ute på långkörning, ca 70 mil och hade momentanförbrukningen i displayen hela tiden. Jag kan inte avgöra när regenereringen körs ändå... Förbrukningen varierar ju allt mellan 0.3-0.8 liter per mil beroende på om det är uppför eller nerförsbacke... Totalt idag körde jag 73mil och tankade 43 liter så förbrukningen låg på ca 0.59 och då var medelhastigheten ca 100km/h bara motorväg hela vägen (nästan) dvs ca 120km/h mestadels. Vid tankningen så kopplade jag in vida och kollade sträcka sedan senaste regen och det var ca 20km... Och jag märkte då inget.
Anledningen att jag frågar är att jag skippade dpf bytet vid 12000 mil, nu har den gått ca 20000mil. Jag anser att bilen får klaga när den tycker det inte går att bränna ur filtret längre. Men med tanke på den usla mjukvaran in V50 så kan det ju mycket väl vara så att den kör regenerering hela tiden utan att jag märker det utan att det sätts någon felkod... Jag har även kollat tryckgivarens värden och dessa ligger 5-10hPa vid tomgång.
Någon som vet om defrosterlampan tänds då regenerering sker? Står något i handboken att defrostern slås på för att öka belastningen. Eller slås defrostern på i smyg utan att indikeringslampan tänds.
Jag har haft denna fråga uppe förut, hur vet man när dpf regenereringen körs?
Ryckig gång på låga varv och 0.2l/mil ökad förbrukning var svaret sist. Men idag var jag ute på långkörning, ca 70 mil och hade momentanförbrukningen i displayen hela tiden. Jag kan inte avgöra när regenereringen körs ändå... Förbrukningen varierar ju allt mellan 0.3-0.8 liter per mil beroende på om det är uppför eller nerförsbacke... Totalt idag körde jag 73mil och tankade 43 liter så förbrukningen låg på ca 0.59 och då var medelhastigheten ca 100km/h bara motorväg hela vägen (nästan) dvs ca 120km/h mestadels. Vid tankningen så kopplade jag in vida och kollade sträcka sedan senaste regen och det var ca 20km... Och jag märkte då inget.
Anledningen att jag frågar är att jag skippade dpf bytet vid 12000 mil, nu har den gått ca 20000mil. Jag anser att bilen får klaga när den tycker det inte går att bränna ur filtret längre. Men med tanke på den usla mjukvaran in V50 så kan det ju mycket väl vara så att den kör regenerering hela tiden utan att jag märker det utan att det sätts någon felkod... Jag har även kollat tryckgivarens värden och dessa ligger 5-10hPa vid tomgång.
Någon som vet om defrosterlampan tänds då regenerering sker? Står något i handboken att defrostern slås på för att öka belastningen. Eller slås defrostern på i smyg utan att indikeringslampan tänds.
V50 2.0D MY08