NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av akre
#1190255
Skapar en ny tråd för att inte klottra sönder alla andra trådar...

Jag har haft denna fråga uppe förut, hur vet man när dpf regenereringen körs?

Ryckig gång på låga varv och 0.2l/mil ökad förbrukning var svaret sist. Men idag var jag ute på långkörning, ca 70 mil och hade momentanförbrukningen i displayen hela tiden. Jag kan inte avgöra när regenereringen körs ändå... Förbrukningen varierar ju allt mellan 0.3-0.8 liter per mil beroende på om det är uppför eller nerförsbacke... Totalt idag körde jag 73mil och tankade 43 liter så förbrukningen låg på ca 0.59 och då var medelhastigheten ca 100km/h bara motorväg hela vägen (nästan) dvs ca 120km/h mestadels. Vid tankningen så kopplade jag in vida och kollade sträcka sedan senaste regen och det var ca 20km... Och jag märkte då inget.

Anledningen att jag frågar är att jag skippade dpf bytet vid 12000 mil, nu har den gått ca 20000mil. Jag anser att bilen får klaga när den tycker det inte går att bränna ur filtret längre. Men med tanke på den usla mjukvaran in V50 så kan det ju mycket väl vara så att den kör regenerering hela tiden utan att jag märker det utan att det sätts någon felkod... Jag har även kollat tryckgivarens värden och dessa ligger 5-10hPa vid tomgång.

Någon som vet om defrosterlampan tänds då regenerering sker? Står något i handboken att defrostern slås på för att öka belastningen. Eller slås defrostern på i smyg utan att indikeringslampan tänds.
av akre
#1190314
Intressant, jag körde en logg på väg till jobbet idag.

Vid start (1) så är trycket lågt (typ 30hPa) i filtret även vid 3000rpm. (Jag gasade lite för att de hur trycket förändrades när motorn var kall)

Ca 5 minuter senare (2) är trycket (typ 200hPa) vid 2500rpm.

Kan filtret verkligen sätta igen sig så fort? Trycket vid tomgång är ju fortfarande relativt lågt...?
dpf1.png
dpf1.png (96.96 KiB) Visad 2484 gånger
av akre
#1190318
Här är efter ytterligare några minuter då jag drar på hårt. Jag undrar om det inte är här den bestämmer sig för att nu är det dags att regenerera filtret...
dpf2.png
dpf2.png (99.46 KiB) Visad 2481 gånger
av akre
#1190515
Jag funderade lite på varför regenereringen triggades igång igår trots så kort sträcka sedan förra. Såååå jag gjorde en liten mod :twisted: .

Jag körde en ny logg idag. Trots att jag gasade som f-n så gick inte regenereringen igång (B) Får se hur det utvecklar sig.

Bilden visar tillfället då jag gasade upp till ca 4100 rpm. Max tryck på dpf-sensorn 401 hPa.
dpfwcap1.png
dpfwcap1.png (58.39 KiB) Visad 2460 gånger
av flub
#1191253
Hmm, detta är något jag skulle vilja ha klarhet i också.

Är det en V50 2.0D 2008 som du har?

Jag har en V50 D2 2011 och fattar aldrig när regenereringen kör.
Har märkt av det en gång i lite halvvinter för då gick defrostern in och fixade rutan (utan att symbolen var igång).

Man kan ju tycka att de kunde haft nån indikator på panelen eller så där man ser när den faktiskt kör regen...
av akre
#1191309
Jag loggade faktiskt bakrutan också på någon körning och jag kunde inte se att den slogs på....

Hursomhelst så verkar regenereringen gå med ca 10 mils intervall. Jag har nu beställt ett nytt filter av sic typ, får se om det hjälper. Nuvarande filter har ju gått närmare 20000 mil nu.
av akre
#1192585
Jahopp, då var en ny partikelfälla inmonterad. Inte blev det någon dramatisk skillnad på värdena från tryckgivaren. Max värde efter bytet är ca 237hPa vid ca 4000 rpm full gas på motorväg. Lite drygt hälften än tidigare....

Partikelfiltret köptes på Q-Parts24 Walker 93032 ca 5000kr och är av SIC typ. Enligt Walker ska det passa till V50-08 och det var ju inga problem att få dit det. Men det fanns en fästpinne som inte fanns på det gamla filtret så den kapade jag av.... Sedan så var det ju det vanliga, man vet ju aldrig om packningar och muttrar följer med så det blev en utgift på ett par hundringar. När man öppnar paketet så ligger där snyggt förpackat alla detaljer som behövs. Onödig utgift mao. Bytet tog drygt 2 timmar men då var största problemet att få ur kontakten till temp-givaren och få bort slangarna till tryckgivaren. Sedan var det lika bökigt att få i kontaktskrället igen...

Efter provkörning så satt den felkod "ECM-2455 Tryckgivare partikelfälla För hög signal", men då hade jag inte nollat kilometerräknaren för partikelfiltret. Efter det försvann felet.

Vi får väl se om det går att komma upp i de nämnda 600-900km mellan regenereringarna nu. Jag har iaf kommit på hur man ser om regenerering pågår eller inte. Om man släpper gasen och rullar (motorbromsar) om bränsleförbrukningen går ner till 0 så körs ingen regenerering. Om förbrukningen "segar" sig ner när man släpper gasen och fastnar på 1-2L/100km så regenereras filtret.
newdpf.png
newdpf.png (53.66 KiB) Visad 2407 gånger
Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]