NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1189638
Hej! :D

Har en s40 diesel årsmodell 06 som inte startar.
Under ett par tillfällen medans den gick har den inte varvat upp ordentligt och även gått ryckigt men nu startar den alltså inte alls.

Jag misstänker att det inte kommer någon diesel ut ur bränslepumpen.
Jag har tagit bort röret, matningen till spridarna och där ser jag inte att det kommer något.
Jag har anslutit en slang via en PET-flaska med diesel ovanför pumpen så bränsle har garanterat funnits fram dit men sedan när vrider om nyckeln och kör på startmotorn så kommer det som sagt inte vidare ut från pumpen.

Tror ni att bränslepumpen är slut och boven till varför bilen inte startar eller är det något annat som jag bör kontrollera?

Alla tips välkomnas tacksamt då jag är pensionär och har all tid i världen att mecka. :wink:

Mvh
HasseFrasseEriksson :-)-)
#1189655
Kan ju vara bränslefiltret som blivit igensatt (svarta burken innan pumpen) , prova att byta filtret , men du behöver en pump för att pumpa fram diesel till retursidan från pumpen.

Dåligt batteri kan även vara en orsak då för låg spänning får vissa elektroniska moduler att fela, även startmotor som får överslag kan orsaka högt spänningsfall så motorn blir svår/omöjlig att starta. Prova att starta med startkablar från annan bil så kan du åtminstonde utesluta batteriproblem.

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]