NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T16AeRo
#1187612
Har ett störande klonkande och klapprande ljud som kommer från framvagnen på vår V50 2.0D -07. Svårt att avgöra från vilken sida det kommer. Låter på ojämn asfaltsväg men även då man släpper upp kopplingen och ska iväg ibland.

Självklart misstänkte jag krängningshämmarstagen och bytte dessa.. utan resultat :-(O)

Nästa steg får väl bli ett större ingrep och byta fjäderbenslagringen. Eller vad finns det annars för troliga orsaker..?
Länkarmarna är bytta för x000 mil sedan så de borde ju fortfarande vara fräscha tycker jag

Hur yttrar sig dåliga motorkuddar tex..?
#1187811
K-stagen blir nästan aldrig dåliga på dessa bilar, utan det är i regel stödbenslagren som kärvar och som i sin tur ofta leder till fjäderbrott på vänster sida. Då får man oftast oljud som klonk etc i framvagnen.

Klapper kan ju även vara dålig/dåliga stötdämpare. Ska du byta ut stötdämpare bör du minst beställa till bägge sidor , även stödbenslager då de ofta pajar när man tar isär stödbenet. Slut gummi i den övre skivan som håller stödbenslagret , där de 3 bultarna som håller stödbenet upptill sitter ? Prova att dra åt kolvmuttern som sitter upptill i stötdämparens kolv.

Kanske har fel, men har för mig någon hade liknande problem och det var problem med styrsnäckan, lös/glapp,
#1188021
En fjäder small av för nåt år sedan så då bytte jag fjädrar. Dum som jag var så bytte jag inte övre lagringen :roll:
Får väl riva skiten igen och passa på att byta både dämpare samt lagring.
Sitter och kollar på Skruvat.se men blir inte klok på alla fjäderlagringar dom har där.. Hur många delar är det man byter egentligen..? Finns även rep.satser att köpa
#1189566
Idag byttes dämpare samt fjäderbenslagring fram. Ena dämparen var helt slut och hade börjat läcka olja. :shock:
Tog en testrunda och allt var frid och fröjd förutom ett litet störande klonk ibland. Vet inte vad det skulle kunna vara så får väl leva med det.
Funderar om det kan vara avgassystemet som slår i nånstans :|
#1189595
Är motorkuddarna bytta? Dessa kan ge mycket klonk också. Framförallt på låga växlar.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1189610
T16AeRo skrev:Idag byttes dämpare samt fjäderbenslagring fram. Ena dämparen var helt slut och hade börjat läcka olja. :shock:
Tog en testrunda och allt var frid och fröjd förutom ett litet störande klonk ibland. Vet inte vad det skulle kunna vara så får väl leva med det.
Funderar om det kan vara avgassystemet som slår i nånstans :|
Bytte du dämparna/lagren själv?

Det är viktigt att man får till linjeringen mellan fjäderbenslagret (plastpiggen) och flänsen som man klämmer fast dämparen i spindeln. Blir denna inte rätt linjerad snedbelastas stödbenslagret, går då trögt och du kan få klonk när det släpper i nåt gupp, potthål etc. Finns även risk att lagret då blir så pass skadat direkt att det åter måste bytas ut. (Har själv klantat till det en gång, lagren är dock rätt billiga, men synd att måsta jävlas med allt en gång till)

Verkstäder är väl medvetna om detta så de borde göra rätt. Har du lämnat in bilen på verkstad går det kanske att reklamera jobbet ?
#1190220
dieselputte skrev: Bytte du dämparna/lagren själv?

Det är viktigt att man får till linjeringen mellan fjäderbenslagret (plastpiggen) och flänsen som man klämmer fast dämparen i spindeln. Blir denna inte rätt linjerad snedbelastas stödbenslagret, går då trögt och du kan få klonk när det släpper i nåt gupp, potthål etc. Finns även risk att lagret då blir så pass skadat direkt att det åter måste bytas ut. (Har själv klantat till det en gång, lagren är dock rätt billiga, men synd att måsta jävlas med allt en gång till)

Verkstäder är väl medvetna om detta så de borde göra rätt. Har du lämnat in bilen på verkstad går det kanske att reklamera jobbet ?
Bytte själv. Ja jag hoppas jag gjorde rätt. Placerade fjäderänden vid den lilla plastpiggen som stack ut. :D
Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]